T.G.

Com més lectura, més pensament precís

L’aprenentatge cooperatiu i col·laboratiu impulsa les lectures en veu alta i el ‘reading in pairs’ que practiquen les escoles que s’han adherit al Grup de Recerca sobre Aprenentatge entre Iguals de la UAB

Com més lectura, més pensament precís / FOTO: TJERK VAN DER MEULEN Zoom

Som llenguatge. “Som el que pensem i pensem el que podem formular. Per tant, com més llenguatge posseïm, més podem pensar, i com més calibrat sigui aquest llenguatge, amb més precisió podrem pensar i així podrem ser amb més exactitud”. Són paraules de l’escriptor Narcís Comadira, i donen arguments al perquè de la insistència que les criatures i adolescents (i els adults) llegeixin.

A l’escola Cossetània de Vilanova i la Geltrú, els alumnes de 6è llegeixen en parelles textos en anglès. Una setmana, un és el tutor i l’altre, el tutorat; a la setmana següent, els papers es capgiren. Els textos els llegeixen fins a quatre vegades, i a l’última lectura els interpreten. Abans i després de la lectura fan speaking sobre el text que llegeixen tot responent unes preguntes que precedeix i conclou el text.

“Fa tres cursos que vam començar, tant a 6è amb el reading in pairs com amb les lectures en català des de 3r fins a 5è”, expliquen Laia Alonso, professora d’anglès de 6è, i Esteve Coromines, cap d’estudis. Les lectures en parelles, tutoritzades per un alumne de 5è aparellat amb un de 3r, les fan entre classe i classe. “Estem molt contents del programa, dels resultats, perquè ha augmentat la fluència i la comprensió i perquè estem convençuts de l’aprenentatge cooperatiu i col·laboratiu”, continuen explicant els professors.

Són estones en què els professors deixen de ser els que transmeten la informació i poden observar els alumnes amb deteniment. “Llavors podem estar pels que necessiten més reforç”, diu la Laia.

COMPARTIR RESULTATS

Mentre ho expliquen la Laia i l’Esteve, Maite Oller i Markku Jahnukainen els escolten. Som a la classe de 6è, i és un dia especial perquè hi són Maite Oller, membre del Grup de Recerca sobre Aprenentatge entre Iguals i coordinadora de la Xarxa Reading in Pairs a Catalunya, i el doctor Jahnukainen, de la Universitat d’Hèlsinki (Finlàndia), especialitzat en educació comparativa, internacional i inclusiva.

“M’ha agradat molt veure’ls com llegien i interpretaven els textos que han llegit”, diu el Markku. Sosté que el futur de l’educació passa per aquí, per descentralitzar el focus d’atenció del professor cap a l’alumne, que és el motor de l’aprenentatge, i per fer que els alumnes es coresponsabilitzin de l’aprenentatge dels seus companys. “També mantinc que a les aules hi ha d’haver més d’un professor per arribar a la totalitat dels alumnes”, continua explicant el professor de la Universitat d’Hèlsinki.

"A les aules hi ha d’haver més d’un professor per arribar a la totalitat dels alumnes”

Markku  Jahnukaien - Professor de la Universitat d'Hèlsinki

Per la seva banda, Maite Oller explica que el programa del GRAI forma part del Pla d’Impuls de la Lectura, del departament d’Ensenyament. “Des que hi vam entrar, el curs 2012-2013, hem pogut formar més escoles, perquè quan una escola demana d’entrar al programa hi ha un compromís de tres anys de formació als professors”. Per acabar, David Duran, coordinador del GRAI, detalla que les lectures que els alumnes fan en veu alta són extretes de la vida dels lectors. “Tenen un caràcter autèntic i alhora els lectors poden triar els que volen llegir per conformar un full d’activitats”.

Duran conclou dient que “l’aprenentatge entre iguals compta amb àmplies evidències científiques sobre la seva efectivitat. Utilitza les diferències entre les persones com a mecanisme d’aprenentatge”.