ESTHER ESCOLÁN

Una escola amb drets

Unicef Catalunya insta les escoles a capbussar-se en els drets dels infants. L’objectiu és que els infants coneguin a què tenen dret a través de diferents dinàmiques lúdiques i educatives

Una escola  amb drets / LAURA GÓMEZ Zoom

Des de fa cinc anys, Unicef Catalunya té en marxa el programa Una escola amb drets, amb el qual pretén que les escoles esdevinguin el marc idoni perquè els infants coneguin de primera mà quins són els seus drets a través de diferents dinàmiques. Després d’haver dotat el professorat dels recursos adequats per treballar aquests drets a l’aula i d’haver conscienciat pares i mares sobre el seu paper a l’hora de transmetre’ls i garantir-los, aquest any els més petits han sigut els protagonistes del tercer estadi del programa: la gravació d’un vídeo a partir de les seves pròpies impressions a l’entorn d’un dret triat per ells mateixos, i que han treballat a classe juntament amb professors, talleristes i una productora, finançada per Privalia en qualitat d’aliada d’Unicef Catalunya.

El programa ratifica el paper de l’escola com a transmissora de coneixements i de valors. “La Convenció sobre els Drets de l’Infant del 1989 concep l’infant com a ésser humà que pot exercir i exigir els seus drets i decidir sobre aquells temes que l’afecten”, assegura Maria Mur, representant d’Unicef Catalunya i responsable del programa Una escola amb drets.

Per a l’Unicef l’educació és, després de la protecció de la vida dels infants, la prioritat a què dedica més recursos. En paraules de Mur, “el dret a l’educació no es limita a la igualtat de nens i nenes de gaudir d’una educació bàsica i gratuïta, sinó que té a veure amb la qualitat, els continguts, com s’ensenya i s’aprèn i amb el paper de l’escola com a nucli socialitzador”. Això implica “educar en coherència amb els drets humans de la infància”.

I com s’aconsegueix tot això? Tal com subratlla Mur, esdevenir una escola amb drets “implica que tots els processos educatius i relacionals que tenen lloc al centre siguin analitzats i treballats des d’una perspectiva basada en els drets de la infància”. Els infants coneixen, entenen i exerceixen els seus drets i responsabilitats, i això es reflecteix en el dia a dia i en les seves relacions. “No se’ls fa partícips, sinó que són partícips de ple dret pel fet de ser infants i membres d’aquesta comunitat escolar”, diu Mur.

RESOLUCIÓ DE CONFLICTES

Com dèiem anteriorment, la gravació de les peces audiovisuals va posar la cirereta a un procés que arrencava el passat mes de setembre amb l’elecció, per part dels nois i noies, d’un dels 16 drets que recull la Convenció sobre els Drets de l’Infant. Ho van fer a partir d’un joc del memory creat per Unicef Catalunya i, un cop triat el dret, tots a l’una el van interpretar, van fer un guió i el van desenvolupar en forma de càpsula audiovisual.

“El resultat -destaca Mur-és espectacular perquè la interpretació que poden fer dels seus drets no només s’aprecia en termes de creativitat, innovació, espontaneïtat i treball artístic, entre d’altres, sinó també en el mateix desenvolupament del contingut de drets humans d’infància”. A l’hora de treballar-los a l’aula, tots els drets “han tingut el seu grau de dificultat, però els nois i noies ho han resolt molt bé”. També afirma que el dret que més ha agradat a la canalla ha sigut el dret a la igualtat, “especialment perquè els ha permès treballar la resolució de conflictes”, així com el dret a tenir veu i que aquesta veu “sigui presa en consideració en afers que els afecten”.

El programa ha contribuït, també, a un canvi de relacions en el si de l’aula, que es pot resumir en l’afirmació “Si jo conec els meus drets, també conec els del meu company o companya”.