Escola 23/07/2016

Els dispositius mòbils, nova forma d'interacció a les escoles

Al voltant de 4000 centres educatius ja utilitzen plataformes educatives i hi integren totes les seves necessitats: gestió, comunicació i aprenentatge.

Aure Farran
3 min
Els reptes TIC  en l’àmbit educatiu Quin ecosistema tecnològic  cal que construeixin els centres educatius al seu voltant?

Robòtica educativa, impressores 3D, pissarres interactives o l'Internet de les coses són conceptes imprescindibles en el nostre dia a dia, també al sector educatiu. Les escoles espanyoles viuen la seva pròpia revolució tecnològica per adaptar-se a la societat digital: en són una prova les plataformes que han anat sorgint com a eines per facilitar la gestió integrada d'aquestes organitzacions.

La immediatesa, la interacció i la possibilitat de tenir-ho tot detallat al núvol són els grans avantatges que aquestes plataformes proporcionen a tota la comunitat educativa. Raons més que suficients perquè al voltant de 4000 centres ja les estiguin utilitzant. Proliferen tant en oferta, amb diferents aplicacions, com en trànsit als seus webs. Segons dades d'Alexa i SimilarWeb, aquestes plataformes se situen entre els primers llocs en la categoria d'educació. En el cas d'Educamos, plataforma capdavantera en el sector, es van aconseguir més de sis milions de visites al juny en trànsit web, segons Google Analytics.

Una de les raons és sens dubte que pràcticament totes compten amb aplicacions de mobilitat (aplis) per connectar-se a través de qualsevol dispositiu mòbil, la qual cosa permet accedir a dades i gestions des de qualsevol lloc. L'aparició d'aquestes aplis ha millorat la interacció entre els diferents membres de la comunitat educativa. Segons paraules de Jorge Urrutia Barañano, director general del Col·legi Egibide de Vitòria, "permet una comunicació digital fluïda i a temps real entre educadors i famílies. Ha suposat una immediatesa en el missatge".

Al voltant del 40 % dels accessos a les diferents plataformes es fan ja des de tauletes o telèfons intel·ligents. Segons Magí Almirall, director d'Educamos, "les aplis que proporcionen les plataformes educatives com la nostra permeten eliminar les barreres físiques. És una manera nova de treballar molt més col·laborativa i senzilla, que estalvia temps i recursos, i que permet rebre la informació en temps real, siguis on siguis i des de qualsevol dispositiu. El futur de la tecnologia a l'educació és al núvol, i això permetrà connectar-se i interactuar des de qualsevol tipus de dispositiu".

Innovació a tres nivells

La introducció als centres educatius d'aquestes plataformes suposa un gran pas en la transformació de l'escola cap al digital i cap a models d'aprenentatge a través de les noves tecnologies. És evident que el gran repte al qual s'enfronten és el nivell d'eficàcia i qualitat, i el fet de posseir una estructura organitzativa capaç d'innovar-se i actualitzar-se segons les necessitats de cada centre.

Aquestes millores incideixen en els centres especialment en tres eixos:

Relació amb els pares. Permet intercanviar informació amb les famílies i implicar-les en el dia a dia de l'educació dels seus fills. Aquest seguiment més gran ajuda a millorar els resultats dels alumnes i la percepció que tenen del centre, gràcies a una comunicació més ràpida i segura.

Millora en l'aprenentatge. Proporciona una oferta més gran de solucions per al professorat, introdueix recursos digitals a les aules, per fer les classes més atractives i eficaces, i permet que els alumnes es formin en les capacitats a les quals hauran d'enfrontar-se el dia de demà. A més, incorpora eines com l'Entorn Virtual d'Aprenentatge, on cada professor pot afegir els recursos que consideri oportuns, i les Seqüències de Contingut, amb metodologies innovadores en la línia del treball col·laboratiu, intel·ligències múltiples, etc.

Menys temps i menys errors en els processos de gestió. Amb aquestes plataformes "clarament els temps s'han reduït per a qualsevol gestió, per petita que sigui. Parlar d'un sistema en el núvol és parlar d'accessibilitat", afirma Lourdes Rojo Pol, secretària del col·legi Salesians Deusto.

stats