JUDIT MONCLÚS

El Mobile History Map reviurà la Catalunya del segle passat

El nou repte de la iniciativa de mSchools planteja als alumnes geolocalitzar i veure l’evolució de punts històrics del seu entorn més pròxim

El Mobile History Map reviurà la Catalunya del segle passat / FOTO: ACN Zoom

MSchools llança un nou repte en el marc del Mobile History Map (MHM), el projecte que potencia el treball col·laboratiu als centres educatius fent que alumnes i professorat desenvolupin idees en l’àmbit de les humanitats mitjançant l’ús de la tecnologia mòbil. MHM està impulsat per la Fundació Mobile World Capital Barcelona des del programa mSchools, amb la col·laboració del departament d’Ensenyament, l’Ajuntament de Barcelona i la GSMA.

En aquesta nova edició, la proposta de treball s’emmarca en la temàtica de la Catalunya del segle passat, en què els alumnes han de geolocalitzar i explicar com han anat evolucionant al llarg del temps diferents punts històrics a prop dels seus centres educatius. Juntament amb docents i experts en educació que avaluaran els continguts, els centres implicats en la iniciativa MHM hauran de recuperar documents gràfics i orals del seu entorn més pròxim per donar valor a records i vivències d’un temps passat, concretament la Catalunya del segle XX.

PROJECTE OBERT

La participació al projecte MHM està obert a tots els centres d’educació primària i secundària de Catalunya i rep el suport tècnic dels Centres de Recursos Pedagògics (CRP) i dels Camps d’Aprenentatge. Un cop els professors han revisat el contingut, el resultat, que es va actualitzant periòdicament, es pot consultar a la pàgina web de Mobile History Map i també a través de la seva aplicació per a dispositius mòbils (iOS i Android).

Una comissió, formada per tècnics de l’àrea TAC i personal dels CRP del departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, farà una valoració de les aportacions presentades en aquest nou repte i preseleccionarà 10 aportacions finalistes de cadascuna de les dues categories del concurs, la dels alumnes de primària i la dels de secundària. Finalment, les millors aportacions seran valorades i premiades per un jurat a final de curs, durant la tercera edició dels mSchools App Awards.

PRIMERA EXPERIÈNCIA

El projecte Mobile History Map es va posar en marxa per primera vegada el novembre del 2014 i hi van participar més de 600 centres d’arreu de Catalunya, amb més de 900 docents i gairebé 4.000 alumnes implicats. Va consistir a explicar i geolocalitzar elements del patrimoni monumental, natural i cultural de Catalunya. El primer premi d’educació primària es va atorgar a l’Escola Segimon Comas, de Sant Quirze de Besora, per la georeferenciació del castell de Montesquiu (a la foto). El projecte es va desenvolupar a tots els cicles educatius i cada un va desenvolupar una temàtica diferent, mentre que la creació de contingut es va centrar en la recerca de documentació de quatre personatges que van tenir relació directa amb el castell: l’abadessa Emma, Arnau Guillem de Besora, Lluís Descatllar i Emili Juncadella.

“Aquesta experiència és un impuls a la nostra trajectòria com a escola activa implicada en projectes que ens ajuden a assolir les competències bàsiques. Entenem l’educació com un procés en el qual aprendre a aprendre és la clau de l’èxit educatiu”, explica Mariona Bassagaña, directora del centre. “Treballar amb eines digitals ens introdueix en un entorn d’innovació i d’aplicació de noves estratègies curriculars. Els resultats de l’experiència ens porten a emprendre nous projectes amb el suport de dispositius mòbils dins el marc curricular”, afegeix.

Bassagaña també assegura que la participació en el repte de MHM va fer que augmentés el nivell de motivació de l’alumnat de l’escola, pel fet de veure emmarcada la seva acció educativa en un projecte funcional i a l’abast de tota la població, i per utilitzar les noves tecnologies com a eina per aprendre. En el cas del professorat, l’experiència els va aportar la consolidació d’estratègies metodològiques consensuades des del claustre, un impuls cap a la innovació educativa, la satisfacció personal pels resultats obtinguts i diferents propostes de continuïtat per seguir amb aquesta línia dins el marc de la programació anual, així com noves propostes a partir del premi rebut que s’estan aplicant aquest curs, com ara els Tallers TAC Programem 2.0.