XAVIER TEDÓ

Un homenatge al setè art

El portal Cinescola ofereix propostes didàctiques a les escoles perquè els seus alumnes puguin endinsar-se en el món del cinema revisitant films clàssics i pel·lícules actuals

Un homenatge al setè art / CINESCOLA Zoom

L’entrada del cinema a les aules encara és una assignatura pendent per la falta de recursos i de propostes didàctiques viables. Amb la voluntat de pal·liar aquesta mancança neix Cinescola, que ofereix al professorat activitats per rendibilitzar el cinema amb una finalitat educativa. El coordinador de la iniciativa, Ramon Breu, lamenta que hi hagi mestres que “només pensen a passar una pel·lícula quan plou o a final de curs quan s’ha acabat el temari”. “El departament d’Ensenyament tampoc acaba d’entendre que l’educació audiovisual és una necessitat de primer ordre per preparar ciutadans crítics, il·lustrats i sensibles”, afegeix.

Cinescola va aterrar a les escoles fa dotze anys com un suport a les classes de literatura relacionant les dues disciplines. La bona acollida d’aquesta prova pilot esperona els seus impulsors a fer un pas més i introduir d’una manera bàsica el coneixement del llenguatge audiovisual: “Es tracta de treballar elements que constitueixen les beceroles de l’expressivitat cinematogràfica. El professorat ens va dir que no sabien com abordar alguns conceptes i vam incorporar al portal un blog d’autoaprenentatge elaborat per Xavier Breil”. La proposta s’inicia amb una presentació de la pel·lícula per part del professor i prossegueix amb activitats de reflexió del film i d’altres relacionades amb els recursos del llenguatge audiovisual que han aparegut a la pel·lícula, seguit d’un conjunt de lectures de suport per contextualitzar millor la pel·lícula i aprofundir en els temes que s’hi plantegen.

ESPECTADORS ACTIUS

Més enllà d’oferir propostes didàctiques, el projecte també consisteix a impartir cursos de formació del professorat, elaborar llibres, fer xerrades i col·laborar amb entitats com el Memorial Democràtic o el festival Docs Barcelona. Breu deixa clar que “l’objectiu és caminar cap a una educació en comunicació audiovisual per a tots els escolars del país”. “Treballem per a una alfabetització mediàtica, una iniciació a la sensibilitat fílmica, l’assoliment d’uns criteris crítics davant les imatges”, explica. Tot plegat perquè els infants passin de ser espectadors passius a actius: “Cal explicar a l’alumnat que col·locar-se davant d’una producció audiovisual és un fet transcendent”.

La cultura cinematogràfica que tenen els joves, en general, a parer seu, és molt baixa: “No hi ha ningú que els faci veure les pel·lícules dels grans clàssics que han marcat l’art cinematogràfic o que són referències del cinema contemporani”. Les pel·lícules escollides per al projecte són de cinema independent, però també comercial: “Triem films que aportin valors cívics i artístics, que tinguin vies de connexió amb el currículum escolar i que puguin ser tractats amb un enfocament competencial”. Pel·lícules que es poden treballar des de diferents assignatures i que són susceptibles d’aprofundir en els temes que aborden. Els beneficis d’introduir el cinema en el sistema educatiu són, segons Breu, diversos: “Desenvolupa la imaginació i el llenguatge, el sentit crític, les ganes per descobrir, la memòria, la sensibilitat per captar el significat més profund de la realitat que s’ha vist. I també ajuda a formar-se opinions”.

Així ho consideren també els més de 400 docents dels Països Catalans que segueixen aquest portal que també és consultat a Espanya o Amèrica, tot i que els continguts estan en català. La implicació dels professors en el projecte ha desembocat en la creació d’un espai interactiu anomenat El Rebost de Cinescola: “Permet que els docents pengin al portal propostes relacionades amb algun film que els funciona a l’aula perquè la resta de professors les puguin compartir”.

L’ESCOLA MÉS CINÈFILA

L’Escola Solc segueix el projecte d’ençà que es va posar en marxa, ja que el seu impulsor, Ramon Breu, forma part de l’equip docent. “A partir del cinema pots tractar molts temes del currículum, fins i tot les matemàtiques. El portal està molt segmentat per edats i àrees”, explica Neus Font, cap d’estudis. La docent destaca que “els alumnes aprenen història del cinema i aspectes tècnics i veuen com evolucionen”. Aquest centre pioner en comunicació audiovisual ha fet del cinema el seu gran pilar.