Escola 01/10/2016

Organització i creixement personal

Una professora lleidatana crea una agenda escolar que s’ha convertit en una eina motivacional per als alumnes

Raquel Font
3 min
ORGANITZAció i CREIXEMENT personal

Mireia Seró és molt conscient que quan entra a l’aula el que es troba “són persones amb unes històries al darrere” i que encara que ella, com a professora de matemàtiques, és allà per ensenyar-los una matèria, “la part personal també ha d’estar molt ben atesa”. Com a tutora de secundària, la Mireia sempre s’ha interessat “pel creixement personal de l’alumnat” i és per això que a les hores de tutoria va començar a treballar i a posar en pràctica activitats per desenvolupar l’autoconeixement.

També va incorporar al principi de les seves classes de mates una curtíssima sessió de mindfulness perquè els nois i noies poguessin connectar amb la seva respiració, sense haver-se de moure del lloc, asseguts a la seva cadira. Només aquest petit gest els ajuda a concentrar-se i a preparar-se per aprendre. Al principi potser n’hi ha que no hi volen participar però quan van perdent la vergonya tots tanquen els ulls i al final ja són els mateixos nanos els que demanen de fer-ho. “Només amb aquests cinc minuts es nota que les activitats flueixen molt més perquè es crea una complicitat interessant i ells reben que els vull ajudar a nivell personal”, diu la Mireia.

Formada en coaching educatiu i en educació emocional, l’aspiració de la Mireia és fer arribar el treball de la dimensió personal a l’àmbit escolar, però es va adonar que als centres encara els fan falta eines pràctiques per poder-ho treballar. És per això que es va animar a fer un pas més i va crear la CoachingAgenda.

LA COACHINGAGENDA

No es tracta d’un programa d’activitats que s’ha de seguir per desenvolupar l’educació emocional, sinó d’una agenda normal i corrent per ser utilitzada diàriament per organitzar-se, com la que solen portar els estudiants, però enriquida amb alguns elements que “a més de tenir en compte l’àmbit escolar, també tenen en compte l’àmbit personal”.

L’Institut Joan Oró de Lleida és un dels quatre centres que l’any passat ja van fer servir servir la CoachingAgenda. La directora del centre, Emma Carreras, assegura que a ells els ha sigut molt útil “per complementar el treball que ja es feia a l’aula”, ja que a l’institut ja treballen el desenvolupament emocional dels alumnes. Dins de les hores de tutoria, els professors aprofiten les activitats mensuals que proposa l’agenda -una per a cada mes escolar-, que inclou plans d’objectius, recursos per gestionar les emocions, fomentar les creences potenciadores i treballar els pensaments positius... Es tracta que els alumnes facin una reflexió de manera personal: “No obliguem ningú a compartir-ho amb el grup”, explica Carreras.

Un espai que valoren molt positivament els estudiants és una part que inclou l’agenda per organitzar-se la tarda. D’altra banda, també hi ha un espai destinat a recordar les coses positives que els han passat, “perquè tendim a pensar en negatiu i així podem posar el focus en les coses positives”, com explica la Mireia. Arguments que reforcen l’èxit de la iniciativa, que ja té l’edició d’aquest any a la venda.

Com és la CoachingAgenda?

Hi ha quatre versions de l’agenda -que es pot comprar a Amazon- adreçades a diferents edats: Rinbow (de 6 a 11 anys), Bamboo (de 12 a 17 anys), Husky (de 18 a 25 anys) i Aligae (més grans de 25 anys), totes personalitzables. La CoachingAgenda inclou diferents propostes que es poden fer. Cada dia, per exemple, convida a marcar-se un petit objectiu, alguna cosa senzilla que creguem que val la pena aconseguir. Cada setmana està centrada en una fortalesa o un valor -actitud positiva, perseverança, esforç, iniciativa...- i hi apareix una frase relacionada que fa reflexionar sobre aquell aspecte. A més, ofereix recursos mensuals per treballar a les tutories.

stats