JUDIT MONCLÚS

Nous reptes tecnològics en l’educació digital

Ja està a punt la convocatòria de la quarta edició dels mSchools Student Awards, que es presenta amb moltes novetats i l’estrena de noves categories per participar-hi

Nous reptes tecnològics  en l’educació digital / MSCHOOLS Zoom

L’interès que desperten els smartphones, les tauletes o les consoles de videojocs entre els adolescents pot ser una oportunitat per vehicular i fomentar l’aprenentatge mitjançant la tecnologia mòbil. Aquestes són les eines que el programa mSchools utilitza per augmentar el coneixement informàtic entre els joves i promoure l’esperit emprenedor.

Ho fa a través de diferents iniciatives que serveixen per despertar l’afició pels estudis tecnològics. Aquest mes de desembre, el programa llança la convocatòria per participar en els mSchools Student Awards -coneguts anteriorment com a App Awards-, que posen en marxa una renovada quarta edició amb novetats i l’estrena de noves categories per presentar-s’hi. El canvi de nom dels guardons ve donat per l’ampliació de les àrees que es reconeixen a part de l’App Education, com són les iniciatives Mobile History Map i la novetat, l’Scratch Challenge. “El programa mSchools creix cada any. Volíem que augmentés també la participació en els premis anuals i el format es quedava curt. Enguany estem incorporant Scratch per a educació primària, augmentant el nombre de finalistes de les assignatures App Education i llançant un nou repte del Mobile History Map associat amb un nou programa de Televisió de Catalunya”, explica Albert Forn, director de mSchools.

EMPRENEDORIA A L’AULA

L’App Education és una proposta didàctica de l’assignatura d’informàtica que es fa a tercer i quart d’ESO, a batxillerat i a cicles formatius. S’imparteix a Catalunya i està centrada en el disseny d’aplicacions i el desenvolupament de prototips. L’objectiu d’aquesta iniciativa és millorar les competències digitals i desenvolupar l’esperit emprenedor entre els alumnes, que compten amb el suport de professionals en actiu d’empreses líders en el sector, els mSchools experts. Per a aquesta edició s’estableixen quatre categories. Hi haurà la de Comunitats Sostenibles; la d’Inclusió, Equitat i Educació Accessible; la d’Empresa i Serveis, i la dedicada a la Creació Artística i Cultural.

"mSchools és un programa que vol ser assequible per a tothom, i com més participació tinguem en els mSchools Student Awards, més a prop estarem d’aquest objectiu”

Albert Forn - director mSchools

“Creixerem en participació en totes les categories que ja teníem l’any passat i hi afegim els alumnes de primària amb Scratch. Estem dissenyant el format exacte de les finals, però la idea és fer un important salt qualitatiu i quantitatiu. mSchools és un programa que vol ser assequible per a tothom, i com més participació tinguem en els mSchools Student Awards, més a prop estarem d’aquest objectiu”, assegura Forn.

POTENCIAR LA CREATIVITAT

El Mobile History Map, l’eina pionera que permet als alumnes geolocalitzar i treballar sobre continguts d’interès que siguin a prop dels centres educatius, proposa en aquesta edició nous reptes a la comunitat educativa. Les contribucions per concursar estaran vinculades a 13 llocs emblemàtics en la història de Catalunya que representen fets, èpoques i temàtiques molt diverses. L’objectiu d’aquesta iniciativa de mSchools és aconseguir aportacions de tot el país que tinguin relació amb les temàtiques exposades perquè la ciutadania pugui complementar la visita a aquests llocs amb els continguts del Mobile History Map.

“Si analitzem l’impacte immediat sobre estudiants i docents veiem com les diferents iniciatives de mSchools funcionen perquè plantegen noves metodologies dins de l’aula. Mentre que els alumnes guanyen autonomia, fomenten la seva creativitat i estan en contacte amb professionals en actiu, els docents adopten un nou rol a la classe i passen a ser acompanyants en tot el procés de desenvolupament de les aplicacions i competències digitals”, conclou Forn.