BERNAT VILARÓ

El món entra a l’aula: estudiants experts en tecnologia

Una nova edició dels Mobile Learning Awards premia 18 projectes i reconeix als alumnes el seu talent tecnològic i la seva inspiració creativa

El món entra a l’aula
 Estudiants experts en tecnologia / FOTO: MSCHOOLS Zoom

“El món ha d’entrar a l’escola. Els alumnes són nadius digitals. Si els traiem aquestes eines de les mans durant totes les hores que són al centre els estem traient del seu propi món. I ells no han d’entrar al nostre món, sinó que nosaltres hem d’entrar al seu”. Ho afirma un dels professors del col·legi Singuerlín de Santa Coloma de Gramenet, guanyador del premi de micronarracions audiovisuals, dins la categoria d’educació secundària dels Mobile Learning Awards (MLA), que es van repartir dijous 26 de febrer al World Trade Center de Barcelona i que van premiar 18 projectes entre 300 presentats per alumnes de tots els nivells educatius de centres d’arreu del país.

Aquests premis són un reconeixement al talent tecnològic, a la inspiració creativa i als coneixements que han adquirit els alumnes gràcies al programa mSchools, i reconeixen tant estudiants com professors per la seva tasca innovadora a l’hora de donar a conèixer les diferents vies d’integració i ús de la tecnologia mobile a l’aula.

Amb una barreja d’il·lusió, satisfacció, cara de no acabar-s’ho de creure i una mica de vergonya per part dels petits estudiants, els representants de l’Escola Segimon Comas, de Sant Quirze de Besora, van pujar a l’escenari de l’auditori del World Trade Center per recollir un dels guardons més esperats, el primer premi de la categoria Mobile History Map, pionera en aquesta edició dels MLA. Després de rebre el trofeu, i encara un pèl nerviosos, els protagonistes d’aquest guardó -els estudiants- expliquen com han treballat el seu projecte de geolocalització del Castell de Montesquiu: “Ens van donar un tríptic amb els seus personatges històrics, vam anar al castell i ens van dividir en grups. I un altre dia vam fer un vídeo amb tots els personatges”, diu el Roger, alumne de 6è. “Jo feia el personatge de l’Emili Juncadella, i també ens vam unir amb els de 6è per ajudar-los”, comenta el David, que fa 5è. Per la seva banda, l’Aina, de 4t, assegura que li ha agradat participar en aquest projecte, tot i que reconeix que “era una mica difícil”.

En aquest camí d’èxit cal destacar, evidentment, el paper dels professors de l’escola. La directora del centre i mestra de cicle superior, Mariona Bassaganya, detalla: “El premi ens suposa un impuls per tot el que és la tasca de treballar les tecnologies de l’aprenentatge i el coneixement (TAC)”. I contundent afirma que “no hi ha escola sense les TAC”. Just per això en el projecte hi han treballat tots els alumnes, des dels de P-3 fins als de 6è de primària.

Treball global

“Al cicle superior fèiem els personatges històrics, i els nens fins i tot van escenificar dins el castell com vivien aquests personatges. El cicle inicial treballava el castell a partir de les matemàtiques”, explica Mariona Bassaganya. “I el cicle infantil ho treballava a nivell d’edifici: sobre els voltants i el mobiliari, per exemple”, afegeix la Montse Escribà, coordinadora TAC de l’Escola Segimon Comas.

La Cinta Llatje és la directora de l’Escola Daniel Mangrané, del poble de Jesús (Tortosa), el centre que ha quedat segon en la categoria de primària dels Mobile History Map, i que ha georeferenciat la catedral de Santa Maria: “Vam decidir entrar al concurs perquè és molt atractiu, i als alumnes els ha motivat molt. Des del punt de vista de l’educació és molt útil portar el mòbil i la tauleta a la classe, però som conscients que també cal anar amb compte. L’alumnat ha d’entendre quan pot fer servir aquestes eines i quan no”, explica. Finalment, en la categoria d’educació secundària, el primer premi se l’ha endut l’Institut Vedruna Carme de Cardona, per la seva feina sobre la canònica de Sant Vicenç.

Premi i motivació

Pel que fa al palmarès d’experiències educatives amb dispositius mòbils, el primer premi va ser per a l’Institut Baix Camp (Reus), i el primer premi de les micronarracions audiovisuals va anar a parar a Barcelona, pel projecte de l’Escola el Sagrer. En la categoria de secundària el col·legi Singuerlín va demostrar com l’ús de codis QR, aplicacions i eines mobile és una pràctica comuna a totes les assignatures impartides al centre. Un dels professors, Toni Martínez, destaca: “Des dels MLA ens van donar aquesta oportunitat i no la vam deixar passar”. Un altre professor, Javier Palomares, opina: “Els nostres alumnes estan acostumats a les TIC, i si les aprofites a l’aula estaran més motivats per afrontar l’assignatura i la matèria. És el futur”. En aquest sentit, les alumnes del centre expliquen: “Fins i tot ens hem trobat amb alguns professors més grans a qui els hem hagut d’ensenyar algunes coses nosaltres a ells!” En això de la tecnologia queda clar que la canalla mana. Finalment, l’Institut Josep Vallverdú de les Borges Blanques va guanyar el primer premi de la categoria d’ensenyaments postobligatoris.

Els MLA s’emmarquen en el projecte mSchools, impulsat per la Mobile World Capital Barcelona, els departaments d’Ensenyament i d’Empresa i Ocupació, l’Ajuntament de Barcelona i GSMA.