A.F.

Cinc errors comuns després del part

La falta de temps i la desinformació provoca que es que es facin activitats i exercicis contraproduents

Cinc errades comuns després del part / GETTY Zoom

El cos canvia durant l'embaràs. Després del part el més important és el nadó, i això fa que sigui força habitual que la mare s'oblidi de si mateixa. A més, quan troba temps de vegades l'inverteix en activitats nocives per al seu cos que aconsegueixen efectes contraproduents. Els experts de la Clínica Vicetto i StopDiástasis han destacat els 5 errors que amb més freqüència cometen les mares amb el seu propi cos després de donar a llum:

  1. Oblidar-se del sòl pèlvic
    El sòl pèlvic és el 'niu' on ha crescut el nadó durant l'embaràs i per això, després del part, és fonamental la valoració que en faci un fisioterapeuta especialitzat per comprovar l'estat de la musculatura, les tensions internes i les possibles cicatrius fruit del part. Tant si ha sigut per cesària com part natural, la revisió és necessària. Caldrà valorar, passada la quarantena i depenent de com sigui la funció i coordinació entre aquestes estructures, quin tipus d'exercici cal fer i el primer pas serà ensenyar la dona a fer correctament els exercicis de Kegel, valorar l'estat de les seves cicatrius i recomanar postures i exercicis adequats a cada cas particular.
  2. Fer exercicis abdominals
    Els abdominals estan totalment desaconsellats després de parir, ja que l'abdomen està inestable els primers 6 mesos per una diàstasi natural (separació dels abdominals en la línia central de l'abdomen) que és fruit del creixement de l'úter durant l'embaràs. "Tots els exercicis de flexió de tronc augmenten la pressió en l'abdomen i, per tant, també augmenten les probabilitats de tenir algun tipus d'incontinència i prolapse [caiguda de les vísceres]", alerta Rafael Vicetto, fisioterapeuta especialitzat en abdomen. Afegeix que "el recomanable és esperar que el teixit es vagi adaptant lentament, d'acord amb els temps de recuperació del cos, i potenciar l'abdomen sense augmentar-hi la pressió a dins. Hi ha diverses opcions, com els exercicis hipopressius guiats per un especialista o aprendre a contreure el múscul transvers de l'abdomen, que ajudarà a la recuperació".
  3. Començar a córrer massa aviat
    Una altra errada molt comuna entre les noves mares és tornar a fer exercici d'impacte pocs dies després del part, fet contraproduent, ja que durant l'embaràs es produeix un augment de pes que afecta la musculatura del sòl pèlvic. A més, l'estat hormonal proporciona un excés de relaxació del teixit que pot ocasionar problemes de sòl pèlvic a llarg o curt termini. "Començar amb esports molt forts sense esperar el temps suficient suposa un esforç molt gran per a la musculatura de l'abdomen i el perineu, i ocasiona pèrdues d'orina i altres problemes associats", assegura Vicetto.
  4. No tractar-se les cicatrius d'episiotomia o cesària
    Les cicatrius són un teixit diferent de la pell normal i encara que es veuen en la superfície, generalment arriben a tenir plànols profunds que generen adherències i tensió en els teixits pròxims. Les cicatrius d'episiotomia poden generar dolor en reprendre les relacions sexuals que poden durar fins i tot anys, i les cesàries desestabilitzen l'abdomen i poden crear un plec que té l'aspecte d'un fals 'flotador' i a llarg termini poden ocasionar problemes a la bufeta. S'aconsella rebre tractament per part d'un fisioterapeuta especialitzat que ens informarà de les cures necessàries perquè aquestes cicatrius quedin totalment integrades en el nostre cos i no donin problemes en el futur. Aplicar-se oli de rosa mosqueta pur i fer-se massatges a la zona seran algunes de les claus que pot aportar el professional.
  5. Usar boles xineses
    "Desgraciadament l'excés d'informació i els consells de no professionals ocasionen problemes en la recuperació de l'embaràs a moltes dones. En aquest cas si el sòl pèlvic no està 'entrenat' no podrà aguantar el pes de les boles xineses i haurà de fer un esforç excessiu per mantenir-les en el seu lloc. Això pot generar problemes importants en la dona i dolor en el perineu. És fonamental aprendre a contreure correctament la musculatura perineal i a poc a poc introduir resistència, de manera que és contraproduent començar amb pes sense una valoració prèvia", recorda l'especialista.