SÒNIA SÀNCHEZ

’Un, dos, coop’ Junts ho farem tot

La cooperativa Suara ha portat aquest curs a les escoles l’educació en els valors del cooperativisme. Diàleg, negociació i treball en equip són alguns dels valors assumits

El Cai, de vuit anys, relatava: “M’he enfadat amb el Xavier. Havíem dit que només dibuixaríem la Gemma i jo però després ha dibuixat ell més, i he hagut de cedir. Al final ho hem resolt”. el Cai acabava d’aprendre una important lliçó sobre el treball en equip: la gestió dialogada dels conflictes sovint implica haver de fer cessions. Ell i quatre companys més de tercer de primària de l’escola Institució Montserrat de Barcelona s’havien hagut de posar d’acord per idear i executar un cartell. Tan senzill com això per posar en pràctica la teoria que acabaven d’aprendre en el taller Un, dos, coop, un programa que la cooperativa Suara -la més gran de Catalunya dedicada a l’atenció de persones- ha portat aquest curs a les escoles per fomentar els valors del cooperativisme. “Què és cooperació? És treballar en equip, oi?”, resumia la Maria, la llimona del grup musical Macedònia, davant d’una aula de sisè de primària atapeïda de cares emocionades de tenir tan a prop el famós quintet.

Malgrat la vergonya evident, tota la classe va cantar i ballar amb les Macedònia la coreografia de la cançó que el grup ha compost especialment per al programa Un, dos, coop. “Vaig patir una mica com a lletrista perquè la paraula cooperació no és gens infantil, era difícil posar-la en una cançó, però treballant-la vaig veure que el concepte no és tan complicat. De fet, parlant dels valors que la defineixen, vam veure que les Macedònia treballem molt com una cooperativa”, explicava Dani Coma, el compositor del grup. “És cert, fem servir molt el treball en equip i la democràcia a l’hora d’elegir idees per a les cançons i les coreografies”, afegia la Irene, el kiwi.

Solidaritat

Per posar en pràctica aquests valors de solidaritat, democràcia o coresponsabilitat, tan presents en el cooperativisme, el taller Un, dos, coop ha ideat també un conte per als grups més petits, de 6 a 10 anys. La Piga, la castanya i el bastó explica la història d’un poble trasbalsat per un vent que ha capgirat les coses i cal posar-se d’acord per decidir quines coses cal retornar al seu estat inicial i quines estan millor del revés. Per als que ja estan a punt d’acabar la primària o han començat l’ESO (de 10 a 14 anys) el taller els planteja un joc de rol, amb el qual també hauran de posar-se en la pell de diversos personatges i prendre decisions de manera cooperativa.

Els materials els ha elaborat la cooperativa L’Apòstrof, especialista en comunicació i continguts, per encàrrec de Suara, i de l’Aposta, una cooperativa experta en formació que ha coordinat el projecte. Els encarregats d’impartir els tallers són 21 treballadors de Suara -molts dels quals psicòlegs, psicopedagogs o educadors socials- que voluntàriament s’hi han apuntat per fer de dinamitzadors. Per posar en marxa el programa, Suara hi ha destinat una part dels seus beneficis econòmics “com un retorn a la societat”, explicava la vicepresidenta de la cooperativa, Montserrat Pujol. En aquesta primera experiència, els tallers han arribat a uns 3.000 alumnes de 25 escoles, a 15 municipis catalans.

“Treballant de manera cooperativa es pot tirar endavant qualsevol mena de projecte”, assegura Josep Maria López, president de la Federació de Cooperatives d’Ensenyament de Catalunya (FCEC) i director de l’escola Institució Montserrat. López va advocar per “educar bé en democràcia i solidaritat” per formar “persones disposades a canviar el món”. “Només treballant cooperativament trobarem solucions als problemes socials, econòmics i polítics del nostre món”.