GEMMA CASTANYER

Com depurar aigua a classe

L’activitat Aigua Neta!, de l’AMB, simula a l’aula els processos d’una depuradora i fomenta un ús responsable d’aquest bé escàs

Com depurar aigua a classe / FOTOS: G.C. Zoom

Convertir un got d’aigua bruta en un got d’aigua neta. Com ho fem? El plantejament és senzill, però el procés és molt més costós del que sembla. I si no que els hi preguntin als alumnes de cinquè de primària de l’escola Montpedrós de Santa Coloma de Cervelló. Durant una hora lectiva, i amb l’ajuda de l’Onditz Portabella, educadora ambiental, se les han hagut d’empescar per extreure l’oli o la sorra d’un vas d’aigua, uns experiments molt més difícils del que s’imaginaven.

Ho reconeixia la Sònia, de 10 anys: “Hem intentat treure l’oli a culleradetes, però era molt lent. Per això hem decidit tirar més aigua al got perquè vessés! En el cas de la sorra hem esperat uns minuts perquè s’acumulés al final. Després hem filtrat l’aigua amb pedres de mides diferents i cotó fins que ha quedat gairebé transparent!”, diu.

Organitzada pel programa ambiental d’educació per a la sostenibilitat Compartim un futur de l’AMB (Àrea Metropolitana de Barcelona), l’activitat Aigua neta! explica de manera pràctica quins són els processos que s’utilitzen per depurar l’aigua, alhora que fomenta un ús i un consum responsables d’aquest bé escàs: “Els convidem a reflexionar sobre el valor de disposar d’aigua neta i potable cada dia, i sobre la importància de no embrutar-la més del que és imprescindible”, explica Onditz Portabella.

Què en fem de l’oli de la paella o què podem llençar al vàter són algunes de les qüestions que es discuteixen en veu alta: “Hem volgut acostar a l’aula la tasca que fan les depuradores partint d’un aprenentatge real a través de la manipulació i l’experimentació”, explica Teresa López, tècnica de medi ambient de l’AMB. “Amb l’experiment de l’oli entenen que no poden llençar el que queda a la paella per l’aigüera. O que si tiren plàstic al vàter, l’aigua arribarà en pitjors condicions a la depuradora”, afegeix.

El cicle de l’aigua

L’activitat parteix d’una breu introducció sobre el cicle integral de l’aigua, en què els alumnes simulen la formació dels núvols evaporant aigua barrejada amb sal. A continuació l’Onditz planteja diferents reptes al grup per aconseguir obtenir un got d’aigua neta: “Ja hem decantat i filtrat els greixos i la sorra. Creieu que tenim l’aigua en condicions per retornar-la al medi natural?”, els pregunta. “Té bon aspecte!”, diu l’Andrea. “Sí, però amb això no n’hi ha prou. Cal degradar la matèria orgànica dissolta, i això es fa amb l’acció dels microorganismes, com podeu veure en aquesta imatge”, els mostra.

L’aigua no desapareix

Que l’aigua és un bé escàs, que disposar-ne és un privilegi, que no s’ha de malgastar i que la brutícia no desapareix per art de màgia són algunes de les conclusions a què han arribat: “La setmana vinent visitarem la depuradora de Sant Feliu de Llobregat perquè vegin la diferència entre tractar un got d’aigua o tractar 72 milions de litres al dia”, diu Luisa del Castillo, tutora de cinquè. “Gràcies a aquestes propostes els alumnes es converteixen en ambaixadors de bones pràctiques a casa seva”, afegeix.

Una gestió integral

Cada habitant -dels 3,2 milions- que viu a l’àrea metropolitana de Barcelona consumeix al dia, de mitjana, al voltant dels 100 litres d’aigua. La gestió integral que en fa l’AMB no només garanteix que aquesta aigua arribi a les cases en condicions òptimes per al consum domèstic i de boca, sinó que una vegada utilitzada, es retorni al medi natural sense perjudicar-lo: “Hem apostat per un model de gestió integral que comprèn l’abastament, el sanejament i la regeneració i reutilització per a usos d’aigua no potable”, conclou Martín Gullón, director de Serveis del Cicle de l’Aigua de l’AMB.