GEMMA CASTANYER

Una compra responsable

L'AMB fomenta el consum responsable a través d'activitats i tallers per a tots els públics. Petits gestos per ajudar el medi ambient

La Isabel, l'educadora ambiental, entra a la classe de P5 de l'Escola Doctor Trueta de Viladecans amb un dau gegant i un enorme tauler. Es col·loca en una cantonada i pregunta: "Algú sap jugar al joc de l'oca?" Les mans s'aixequen immediatament. "Doncs veniu que avui jugarem a una oca una mica diferent", els diu. Després de formar 4 equips, la Isabel explica com funciona el joc: "Aquesta és una oca sobre consum responsable on en lloc d'oques hi ha cabassos i on haurem de repetir la frase «De cabàs a cabàs una compra responsable faràs!» Aprendrem a fer una llista abans de sortir a comprar, a distingir els residus que generem, descobrirem què son els productes de proximitat i pensarem un regal que no sigui material per fer aquestes festes. Ho heu entès?" La resposta, entre els petits, és afirmativa. L'equip rosa comença i tira el dau: "Us ha tocat la casella del cabàs! Perfecte! De cabàs a cabàs una compra responsable faràs! Torneu a tirar. Mira! La casella del contenidor blau. Atenció, pregunta per a l'equip rosa. ¿Sabeu quin material hem de llençar al contenidor blau?" "Paper!", responen. "Correcte! Paper i cartró! Podeu continuar jugant!"

El joc del cabàs manté l'atenció de la classe durant tota l'hora lectiva. De manera original i participativa els alumnes han après què significa consumir de manera responsable, conceptes que la Isabel els ha explicat a partir de nombrosos exemples: "Els fem entendre que consumir no només és comprar. Quan obrim un llum, agafem el cotxe o ens rentem les dents també estem consumint", apunta.

Per a totes les edats

Ja sigui per a alumnes d'infantil, primària, secundària, famílies o adults, el programa Educació per a la Sostenibilitat de l'AMB (Àrea Metropolitana de Barcelona) fa temps que aposta pels tallers i activitats relacionats amb el consum responsable: "Els tallers s'adapten a cada edat i circumstància, però tots comparteixen objectius comuns", explica Lídia Barceló, tècnica de qualitat ambiental de l'AMB. Per exemple, Barceló destaca la voluntat de fer reflexionar sobre els impactes de determinats estils de vida en el medi ambient: "Si en lloc d'anar a comprar amb les mans buides ho fem amb un cistell, evitarem l'ús d'una bossa de plàstic; si comprem sense pensar i de manera impulsiva gastarem en productes que no necessitem i generarem més residus. Cal pensar en què consumim i en com ho consumim", afegeix.

Ja sigui a través del joc del cabàs amb els més petits, simulant una compra real amb els de primària o debatent hàbits quotidians amb els de secundària, són moltes les escoles, que com el CEIP Doctor Trueta, s'han dirigit a l'AMB per sol·licitar una activitat vinculada al consum responsable: "La demanda és alta sobretot durant aquestes festes, en què el consum es dispara i convida a reflexionar-hi", diu Barceló.

A més de les escoles, el programa Educació per a la Sostenibilitat organitza xerrades temàtiques i tallers per a públic adult i familiar.

De l'escola a casa

Mentre a la classe de P5 els alumnes recullen el dau i el tauler, els més grans decoren l'entrada de l'escola amb material reciclat que han portat de casa: "La cura pel medi ambient és un eix transversal a la nostra escola. Portem l'esmorzar dins una carmanyola, de l'oli del menjador en fem sabó i entre tots fem un arbre de Nadal amb taps d'ampolles", explica Agustí Martí, director del centre. "Tallers com el d'avui serveixen perquè gran part d'aquesta informació es traslladi a les famílies. Els nens es converteixen en petits mestres que recorden als pares aquells hàbits quotidians que fomenten les accions responsables", conclou.