GEMMA CASTANYER

De casa a l'escola, en bici

El servei Bicibox, impulsat per l'Àrea Metropolitana de Barcelona, fomenta els desplaçaments interurbans en bicicleta

Comença un nou curs i l'Anna ja ho té tot preparat per anar a l'escola: els llibres, una cartera nova, aquells pantalons que tant li agraden i, sobretot, la bicicleta! Des de fa dos anys s'ha convertit en la seva companya de viatge i ja s'ha acostumat a utilitzar-la com a mitjà de transport habitual: "Va ser ella que em va demanar que volia anar a l'escola en bici -explica el Jordi Florensa, el seu pare-. Cada matí ens llevem d'hora, esmorzem, ens vestim i marxem a fer una petita excursió. Quan acabem, l'Anna aparca la bici a l'estació de Bicibox que té al costat de l'escola i quan jo arribo de treballar la recullo i la porto a casa".

Tots els membres de la família Florensa Andrés -el Jordi, la Cristina, l'Anna i el petit Èric- són amants de la bici i usuaris del servei de Bicibox des del 2012, la xarxa d'aparcaments segurs per a bicicletes privades impulsada per l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i distribuïda per dotze dels seus municipis. Els Florensa Andrés viuen a Sant Joan Despí i disposen d'una estació al costat de casa i una altra al costat de l'escola Ateneu Instructiu, on va l'Anna: "Aparquem la bici de manera segura i a més no ens genera cap cost perquè actualment està de promoció -explica el Jordi-. L'ús diari de la bici ens permet fomentar alguns valors com la importància de fer exercici físic, preservar el medi ambient i gaudir d'una estona plegats".

Per utilitzar el Bicibox l'Anna no té cap problema. Quan arriba a l'estació s'identifica amb la targeta d'usuària i automàticament l'estació li diu l'aparcament que li ha tocat. "Papa, el número 8, anem-hi!", diu ella. Amb l'ajuda del pare obre la porta, hi introdueix la bici i després s'assegura que s'ha tancat correctament. Si volgués l'hi podria deixar 48 hores consecutives i fins a 72 si l'aparcament inclou dies festius o del cap de setmana, gràcies a l'ampliació del temps màxim permès d'aparcament, una mesura que l'AMB va aplicar fa vuit mesos per satisfer la demanda entre els usuaris del servei. "De moment sempre trobem una plaça o altra lliure. Si estiguessin totes plenes la pantalla ens indicaria l'estació més propera on podríem deixar la bici", assegura el Jordi.

Un servei a l'alça

Com l'Anna, actualment són 2.000 els usuaris del Bicibox, una xifra que va creixent progressivament des que el 2011 el servei va començar a funcionar de manera experimental: "Hi hem anat introduint millores per donar resposta a les demandes dels usuaris. L'objectiu és fomentar la mobilitat sostenible i l'ús de la bicicleta en els desplaçaments quotidians dins els municipis de l'àrea metropolitana i també poder fer recorreguts més llargs en transport públic", expliquen responsables del servei Bicibox.

Per aconseguir-ho la ubicació de les estacions no és casual: "La majoria de mòduls estan ubicats al costat de les estacions de ferrocarril, metro i autobús, així els usuaris poden aparcar còmodament la bici i enllaçar amb el transport que necessitin. També n'hem situat al costat de nombrosos equipaments com centres esportius, centres assistencials o escoles per fomentar els trajectes curts", apunten.

On n'hi ha

Com Sant Joan Despí, el municipi pioner en la implantació del Bicibox, onze municipis més de l'àrea metropolitana de Barcelona han apostat per aquest servei: "Es tracta de nuclis que creuen fermament en la mobilitat sostenible i en el desplaçament interurbà en bici i amb els quals va ser molt fàcil posar-ho en marxa. Actualment estem negociant amb altres ajuntaments per poder ampliar la xarxa d'estacions", expliquen responsables del Bicibox. Aquells que ja pensin a apuntar-s'hi podran trobar estacions a Castelldefels, Gavà, Viladecans, Sant Boi, el Prat, Cornellà, Esplugues, l'Hospitalet, Sant Just Desvern, Sant Feliu, Sant Cugat i Sant Joan Despí.