A cadascú, segons els seus resultats? (i II)

En l’article anterior vaig tractar les propostes que volen lligar el sou dels docents a la seva eficiència. En aquest miraré de recollir, encara que de manera molt esquemàtica, els pros i contres que apareixen en els debats sobre aquesta qüestió tan polèmica.

Contra: Si es fomenta una retribució d’aquesta mena, augmentarà la competició i, llavors, es dificultarà el treball en equip. Pro: La retribució d’acord amb l’eficiència hauria d’afavorir la col·laboració, perquè la presència del treball col·laboratiu és una manifestació de l’eficiència docent.

Contra: Els sindicats s’hi oposen perquè fomenta les desigualtats entre docents. Pro: Si els sindicats ho accepten en qualsevol altre camp, no haurien de rebutjar-ho a l’escola.

Contra: No hi ha manera de definir amb precisió i de manera no polèmica què és un “mestre eficient”. Pro: Si això fos cert, els docents haurien de ser contractats aleatòriament.

Contra: En el progrés de l’alumne hi intervenen nombroses variables (l’entorn familiar, els professors precedents, etc.), i el seu mestre és només una de les variables. Pro: Efectivament, el mestre és només una variable, però el pes relatiu d’aquesta variable és diferent segons la qualitat del mestre.

Contra: Ningú no voldrà ensenyar en zones marginals o amb alumnes problemàtics. Pro: Com més baix és el nivell de partida, més potencial de progrés hi ha per al mestre eficient.

Contra: En tot pagament per mèrit hi ha un factor d’arbitrarietat i, inevitablement, té més pes el favoritisme dels directors que no coneixen el funcionament efectiu de cada classe. Pro: Els directors han de ser avaluats amb més rigor que els docents.

Contra: Tota definició d’eficiència és una aposta per un determinat tipus d’eficiència. Si es premia un determinat tipus d’eficiència, tots ensenyaran de la mateixa manera i es perdrà la capacitat per a la innovació docent. Pro: Pocs professionals treballen al seu gust. La majoria se sotmeten a uns criteris de qualitat.

Contra: Premiant els millors docents no es millora el nivell mitjà de la docència. Pro: Res impedeix a un docent aspirar a ser dels millors .

Contra: Si es vol millorar el resultat general, el que cal fer és reduir el nombre d’alumnes per classe. Pro: En els últims anys molts països han reduït les ràtios, però, en canvi, pocs han millorat resultats.