GEMMA CASTANYER

En bus a veure les nétes!

La targeta rosa permet a prop de mig milió d'usuaris gaudir gratuïtament del transport públic integrat a l'àrea metropolitana

Si, per a molts, el dilluns és el dia més dur de la setmana, a la Maria li passa tot el contrari. Comença la setmana i això significa que pot anar a Tiana a passar el dia amb les seves dues nétes de tres anys i cinc mesos, la Juno i la Rita. Per anar-hi agafa una línia de bus que la porta des de casa seva fins a l'estació de Sants, allà enllaça amb el tren de rodalies fins a Montgat i finalment un altre bus la puja fins el centre de Tiana, on viu la seva filla: "El viatge em surt gratuït excepte el tram que vaig en tren. És un desplaçament que faig gairebé cada dia d'anada i tornada. Si ho hagués de pagar tot, no ho podria pas fer!", explica.

A la Maria, els desplaçaments li surten gratuïts gràcies a la targeta rosa, un títol de transport públic que va obtenir fa set anys i que li permet moure's per Barcelona i l'àrea metropolitana sense haver de pagar: "No sóc una persona d'estar gaire hores a casa. Cada dia surto a algun lloc. Si no vaig a Tiana, vaig a Esplugues a veure la meva germana i si no a Sant Feliu a la perruqueria", apunta. "La rosa és la targeta que més utilitzo. Amb una pensió de 400 euros no em podria moure com ho faig ara. La considero com un altre sou", afegeix.

Entre les possibilitats de transport que li ofereix la targeta rosa, la Maria aposta per agafar les línies d'autobús de TMB (Transports Metropolitans de Barcelona), un operador que depèn de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). "Me les conec gairebé totes", diu. "Els diumenges a la tarda m'agrada agafar-ne una de nova i fer tota la ruta. Sempre descobreixo algun lloc o altre, com si fos un bus turístic per mi sola!", explica rient. Al bus les hores li passen ràpid. "M'agrada observar, mirar el paisatge i parlar amb la gent", afegeix.

460.000 beneficiaris

Com la Maria, actualment són 460.000 les persones usuàries de la targeta rosa en la modalitat gratuïta o reduïda. L'objectiu, com explica el cap del servei de gestió i explotació del transport de l'AMB, Eduard Unzeta, és que no existeixi discriminació entre les persones grans amb pocs recursos econòmics o alguna discapacitat acreditada: "Volem que tothom pugui ser usuari del transport públic. Per això la targeta rosa gratuïta té un cost de 6,30 euros per a tot l'any (per cobrir les despeses de gestió i emissió). Amb la modalitat reduïda, associada a la targeta multivatge T-4, els usuaris poden viatjar amb una rebaixa del 60% del preu actual de la T-10".

El consell metropolità de l'AMB és el que decideix els condicionants dels títols de tarifació social, entre els quals també hi ha el "passi metropolità d'acompanyant" destinat als usuaris que no puguin desplaçar-se sols. "En aquest cas qui paga és el titular de la targeta, mentre que el seu acompanyant té el bitllet gratuït. És una manera de no discriminar les persones amb discapacitat i de no penalitzar-les pel fet d'haver d'anar acompanyades", explica Unzeta. "Fa 18 anys que existeix i avui l'utilitzen unes 10.000 persones", afegeix. Per poder ser usuari de la targeta rosa i/o del passi d'acompanyant cal estar empadronat en un dels 18 municipis de la primera corona metropolitana, l'antiga Entitat Metropolitana del Transport. "Durant els pròxims anys ens agradaria poder ampliar a més municipis el servei perquè més gent se'n beneficiï", diu Unzeta.

T-12, per a les criatures

Si la Maria és usuària de la targeta rosa, a la Juno li queda menys d'un any per poder acompanyar la seva àvia amb la T-12. Es tracta d'un títol per a infants d'entre 4 i 13 anys que els permet fer gratuïtament un nombre il·limitat de viatges a la xarxa de transport públic dins la zona tarifària on resideixi el menor. Per aconseguir-la cal residir en un municipi de l'àmbit del sistema tarifari integrat i pagar un preu de gestió de 35 euros. Quan s'obté, es renova automàticament fins que el menor fa els 14 anys (www.t-12.cat).