Criatures 05/04/2016

Codis QR, un univers de possibilitats a l'aula!

3 min

Els codis QR són mòduls per emmagatzemar informació en una matriu de punts. El seu nom ve del terme "Quick Response", és a dir, resposta ràpida i van ser creats per una empresa automobilística al 1994 amb l'objectiu que el codi permetés llegir una informació de forma ràpida. Actualment són molt utilitzats en diferents àmbits com són el comercial, les grans marques les imprimeixen en els envasos dels seus productes, l'artístic, alguns artistes pop treballen amb ells com a forma d'expressió artística, la localització de llocs o persones i en l'àmbit mèdic . En l'àmbit educatiu té infinitat d'aplicacions possibles a l'hora de realitzar diferents tipus d'activitats a l'aula. Són útils a l'hora de treballar amb alumnes amb capacitats especials ja que representen un accés ràpid i controlat a la informació, els permet associar els codis a imatges i ampliar els coneixements d'un tema amb vídeos o més informació. Facilita la interacció entre el món real i virtual ja que algunes activitats es poden realitzar basant-se en objectes reals alhora que els combinen amb objectes virtuals. Són activitats molt motivadores que situen l'alumne com a protagonista del seu propi procés d'aprenentatge i són processos molt creatius i adaptables a les característiques de cada alumne. Els codis els poden generar tant els professors com els alumnes ja que les aplicacions són una eina d'ús molt senzill. Finalment, la possibilitat de crear materials propis fa que els continguts siguin de l'àmbit més quotidià dels nostres alumnes. Avui us proposem algunes activitats perquè pugueu conèixer les característiques dels codis, les seves possibilitats i el seu funcionament. Hi ha moltes aplicacions per als sistemes iOS i Android per generar o llegir codis. Nosaltres hem utilitzat dos apps per iPad, Lector QR i Qrafter. Amb aquestes apps l'usuari pot generar i guardar o bé llegir codis QR. Ofereixen la possibilitat de crear codis associats a un document, a una url, a una localització, a un esdeveniment, i a diferents tipus de missatges. A l'aula es poden utilitzar per realitzar un gran nombre d'activitats, aquí us proposem algunes idees: L'orquestra: crear un mural amb fotografies de cada un dels instruments d'una orquestra. Associar a cada imatge un agafat que porti a un vídeo en el qual un músic toqui aquest instrument concret. Sota la figura del director es pot posar un codi que porti a un vídeo en què soni una peça tocada per tota l'orquestra. D'aquesta manera, els alumnes podran conèixer com sonen els diferents instruments i com es toquen. Les plantes del cole: moltes escoles tenen horts o petits racons amb plantes i flors. Es pot fer una ruta per les diferents plantes del centre, pegant un codi als tests que dirigeixi l'alumne a un vídeo sobre aquesta planta o a un document creat per altres alumnes en què donin més informació. Receptes: les receptes poden ser l'excusa perfecta per treballar diferents continguts curriculars (llengua oral i escrita, matemàtiques, coneixement del medi, anglès) i transversals (alimentació sana, coneixement d'altres cultures, bon ús dels aliments). Es poden confeccionar diferents receptes i fotografiar-les o dibuixar-les, a cada imatge se li puedem associar diversos codis, per exemple un que enllaç amb un vídeo en què s'elabori la recepta, un altre que s'adreci a una página en la qual d'informació del producte principal de la recepta, un altre que de la localització del país del qual és originari el plató o un altre en el qual es puguin veure els noms dels alumnes que han cuinat i compartit la recepta. Aquestes són només d'algunes idees, hi ha moltes més com fer una gimcana pel barri, crear fitxes de llibres en les que surti l'autor, un fragment, etc, identificar els diferents espais de l'escola, crear un sistema solar, un calendari d'advent , etc. Esperem que us animeu a provar-les i a gaudir de les Experiències dels vostres alumnes.

stats