Temps fora

Marina Monguillot

La tornada a l'escola!

A l'escola Zoom

A l'escola


Quan pregunto als nens si tenen ganes de tornar a l'escola, les seves respostes solen anar en la línia de “a mitges” o “mig-mig”, com diuen ells. Un d'ells, a qui li agraden molt les mates i calcular-ho tot, molt seriós em va dir “home és que porto casi 90 dies sense anar a l'escola!” La seva cara i el seu to de veu ho deien tot, va ser com un “et penses que es fàcil desprès de gairebé tres mesos tornar a agafar el ritme?” La majoria de nens experimenten aquest sentiment i és totalment normal desprès de molts dies de piscina, platja, muntanya, casals d'estiu, activitats en família, tot el temps del món per jugar, llevar-se tard, etc... 

Per això en aquesta entrada us deixo alguns consells per fer més lleugera aquesta tornada. 

  1. Transmetre empatia i donar suport, és important posar-se al seu lloc, el nen/a es pot sentir de manera similar a com ens sentim els adults quan hem de tornar a la feina. 
  2. Parlar del valor de l'educació,és a dir explicar perquè és necessari anar a l'escola, per exemple als més petits se'ls pot dir que aprendran a llegir i podran llegir sols aquell conte que tant els agrada, amb els més grans es pot anar introduint el tema de a que els hi agradaria dedicar-se en un futur i explicar-los el treball a l'escola com a un pas necessari per aconseguir-ho.
  3. Fer-los saber que encara que l'estiu estigui acabant continuareu fent activitats divertides en família, tant els caps de setmana, com els dies de cada dia, transmetre que la setmana no té perquè ser un rollo, es poden proposar al nen/a activitats o plans que siguin del seu interès i alhora puguin tenir cabuda dins la rutina. En funció de l'edat hi ha múltiples possibilitats, fer manualitats, jugar al seu joc favorit, anar a berenar a aquell lloc que li agrada, estar una estona al parc, anar a casa d’un amic, etc... En aquest punt cal anar amb compte amb dues coses, en primer lloc, si tenen deures, és recomanable que els facin abans de l'activitat reforçant, ja que si no els costarà molt més posar-s'hi; en segon lloc ha de quedar molt clar, abans de començar l'activitat, que aquesta durarà cert temps i que desprès cal seguir amb la rutina diària (hora de la dutxa, posar el pijama, sopar, etc...). En el cas dels adolescents es tracta de pactar quins seran els seus moments d'oci i ajudar-los a una bona organització del temps d'estudi. 

Per als més petits (preescolar) pot ser útil:

Ensenyar-los les diferències entre els dies, la majoria no entenen perquè van a l'escola 5 dies i estan a casa 2 dies a la setmana. És pot agafar un calendari i pintar els dies laborables d’un color i el cap de setmana d’un altre. Per als més petits cada dia pot tenir un tret diferencial, per exemple el dilluns és el primer dia que vas a l'escola desprès del cap de setmana, el dimarts ve desprès i és el que vas a la piscina, el dimecres és el següent i és el dia que et ve a buscar l'àvia, etc... Quan més previsible sigui la setmana per ells millor, saber que passa cada dia els ajudarà a sentir que tenen cert control i sabran sempre quins dies van a l'escola i quins dies es poden quedar a casa.

Parlar de la importància del temps a casa i del temps a l'escola i buscar els punts positius de cadascun. 

Per als que ja comencen a ser grans (cicle inicial i cicle mitjà de primària):

Ser entusiastes quan parleu de l'escola i transmetre aquest entusiasme. Pot ajudar regalar-li un “llapis de la sort” o “carpeta de la sort”, es tracta que dugui amb ell/a un objecte que li recordi el vostre encoratjament.

Sigueu honestos i expliqueu que els primers dies poden ser una mica durs i pot estar més cansat, remarqueu que és normal que se senti així i que quan torni a casa podrà descansar i recuperar forces.

Parlar sobre els beneficis de les vacances i sobre els beneficis d'anar a l'escola. Per exemple, és divertit pensar que faràs durant els dies de vacances, però també és emocionant aprendre coses noves a l'escola i conèixer nous companys. 

Per als que ja són grans (cicle superior de primària i inici de secundària):

En aquestes edats solen tenir moltes ganes de tornar a l'escola per veure als amics, però les demandes en el rendiment comencen a ser més exigents i els pot costar agafar el ritme.

Feu un llistat del que més li agrada i el que més li costa, alhora aneu seguint el progrés en les assignatures noves que comenci, així podreu reforçar-lo pels seus èxits i estar alerta si li cal ajuda en alguns aspectes.

Admeteu que certes coses en aquest període poden ser difícils, cal mostrar-se especialment comprensius si en el pas a secundària ha de canviar d'escola, ja que això suposarà un període d'adaptació a un nou centre i a uns nous companys. 

Per als més grans (secundària i batxillerat)

Abans de començar un nou curs és normal que l'adolescent estigui nerviós i/o trist perquè les vacances han acabat, també es pot sentir pressionat per les seves pròpies expectatives de rendiment o per les de l'entorn, o pot estar preocupat per la dificultat del nou curs o per haver de tornar a fer aquella assignatura que genera dificultats.

Recordeu-li que no està sol, la majoria de companys de la seva edat segurament estan experimentant sentiments similars.

Animeu-lo a la pràctica d'esport i/o activitats que ajudin a baixar els nivells d'estrès. 

Per tal d'augmentar la seva motivació encoratgeu-lo a que es marqui noves fites per al curs, per exemple millorar en la pràctica d'algun esport o fer un voluntariat. També es poden establir fites de cara al rendiment escolar, però s'ha de fer de mica en mica i han de ser assumibles i raonables segons el domini previ de l'assignatura.

Animeu-lo a establir una bona relació amb els professors, connectar amb el professorat augmenta la motivació i redueix els nivells d'estrès davant les dificultats acadèmiques.

Bé, fins aquí aquest post, espero que us hagi estat útil! Bon inici de curs!