Som la llet

Alba Padró i Arocas

Un ós de peluix

-

Aquest cap de setmana van aconseguir superar a Madrid el rècordGuinnessde concentració de dones gestants. Les teles se’n van fer ressò i jo tenia la mosca rera l’orella.

-

Les participants, a part de tenir la satisfacció de formar part del rècordGuinness, rebien una canastreta valorada en 100 euros! Carai tu!!! Vaig poder tafanejar la web(ara ja no funciona) i veure el contingut de la canastreta: tota mena de cremes, madeixes de llana, alguna joguina, assegurances de vida variades, cançons de bressol… Però el que més em va cridar l’atenció van ser els xumets i el material promocional d’una coneguda marca de llet artificial: Una guia d’ajuda a la lactància i una butlleta per emplenar amb les dades personals i rebre un ós de peluix de la marca.

La majoria de canastretes que donen en els cursos pre i post part contenen xumets i tetines, semblen indispensables per poder criar un nadó, cert que a vegades poden caldre i que en situacions d’emergència(anar en cotxe) poden ser de gran utilitat, però hem interioritzat tant que a les criatures els cal xumet que no ens sembla estrany que una canastreta en contingui. Ara que els fabricants de xumets no avisen que el seu ús és una mena de loteria, perquè hi ha criatures a les quals els dónes un xumet i continuen mamant sense problemes i altres a les que els poses un xumet a la boca i deixen de saber mamar o mostren dificultats serioses per agafar-se al pit. Per tant posar un xumet dins la boca d’una criatura és pura loteria, i si no vols que et toqui la lotería ja saps què has de fer, no en compris.

El tema de l'ós és molt més curiós, què pot tenir de dolent un peluix? Tu omples el cupó amb totes les teves dades personals i l’envies i certament segur que reps un ós(en el meu temps era unamedalleta, jo el vaig omplir) però si no tens cura i marques la casella on diu que no vols que les teves dades formin part del seu fitxer de dades personals ja et tenen el sac. Ja els has oberta la porta a partir d'aquell moment rebràs tot tipus d’informació relacionada amb “el teu nadó” però també i en especial dels seus productes. Així de simple, i aquesta informació benintencionada pot modificar la teva percepció de la citada llet i del seuúsi pot fer decantar-te i prendre decisions poc apropiades. S'en diu fidelitzar clients!

I per mi el més irònic és la maleïda guia de lactància. Perquè nassos una marca de llet artificial t’ha d’explicar com funciona la lactància? El món al revés? Immediatament vaig recordar la classe deSofíaBagüésen el darrer curs de formació d’assessores, on explicava que la majoria de marques de llet artificial tenen a les seves paàgines web recursos informatius sobre alletament matern. I és evident que això no ho fan per ser amables o perquè tenen ganes d’ajudar a les mares, ho fan en primer lloc per complir la llei que els obliga a recordar constantment a les mares que la llet materna és la millor alimentació per les criatures i en segon lloc perquè la millor tàctica és la d'anar amb la pell de xai per bandera. A més com també va explicar laSofía, si us fixeu en les webs i en la publicitat de la llet artificial ara eviten dir-ne: artificial. Ara volen que en diguem llets infantils que queda més fi i no tan negatiu com dir artificial. Per tant sempre que pugeu parleu de llet artificial, noels feula rosca.

Cada canastreta rebuda en aquesta festa o rebuda en centres de preparació al part o en el moment del part contenen aquest tipus d’informació que a falta de referents precisos i informació veritable de lactància encarrila a moltes mares a un únic camí, el camí que fa deixar lactància i omplir-los les butxaques als altres!

SEGÜENT

Com xais