Criatures 24/02/2010

Succedanis de llet materna, hi ha normes!

2 min

Heu sentit a parlar mai del Codi de Comercialització de Succedanis de Llet Materna? Sabeu que hi ha lleis que regulen la venta, publicitat i comercialització de la llet artificial? Fa dies que passo per una farmàcia de prop de casa i cada vegada que miro l'aparador m'enfado! Han fet diverses promocions de llet artificial sense cap mena de complex. Em sembla que ells no han sentir a parlar mai del Codi o com a mínim no ho volen sentir! Fa 36 anys l' ONU i altres organitzacions es comencen a adonar del profund pes que té la publicitat sobre la mares i com dedeterminant és sobrela seva elecció de com nodir les seves criatures. Els índexs d'alletament en la dècada dels 70 eren paupèrrims a tot el món, calia fer quelcom. I no es fins l'any 1981 que el Codi Internacional de Succedanis de Llet Materna es presenta a la trenta-quatrena Assemblea Mundial. Espanya hi vota a favor, Estats Units en contra (sense comentaris) i no va adoptar el Codi fins a l'era Clinton. I què és el Codi? Doncs són uns requisits mínims per protegir la lactància materna de la comercialització inadequada de succedanis de llet materna. El Codi no només regula les llets artificials, sinó tot tipus d'aliment o beguda que substitueixi de manera total o parcial la llet materna. I també biberons, tetines i xumets. L'objectiu del codi es proporcionar al lactant una nutrició segura i suficient, protegir la lactància materna i assegurar-se els mètodes correctes de comercialització i distribució de llet artificial. I prohibeix moltes coses que segur que ens són desgraciadament habituals: Fer publicitat de llet d'inici (llet 1). Donar mostres gratuïtes de llet a les mares. Promocionar els productes dins el sistema de salut (cartell/calendari de la marca X al centre de salut) Entregar regals o objectes (peluixos, joguines...) Promocions 2X1 Vals de descompte L'etiquetatge també ha d'estar controlat i sotmès a una normativa; les etiquetes han d'avisar de la superioritat de la llet materna. I totes lesetiquetes (anuncis) han demostrarun avís conforme el producte només podrà ser administrat si un agent de salut ho creu apropiat, indicacions de com cal preparar-ho i avisos del perill que suposa no reconstituir-la bé. I per descomptat no es poden fer servir imatges de lactants ni cap imatge que idealitzi l'ús o faci pensar que es tracta d'una llet superior a la llet materna. Tampoc es poden utilitzar els termes "maternitzada" ni "humanitzada" Més de 60 països han regulat les pràctiques comercials, poc ètiques, de succedanis de llet materna i han legislat totes o moltes de les disposicions del Codi Internacional de la Comercialització de Succedanis de Llet Materna, doncs cada país adapta el Codi com vol. La decisió de donar de mamar i la lactància en si, mentre duri, no s'han de veure debilitades pels anuncis sobre substituts de la llet materna i altres productes utilitzats per alimentar amb fórmules infantils (biberons, tetines). Tots els països tenen l'obligació d'informar anualment l'OMS de l'estat i mesures adoptades per al compliment del Codi. Tot i així el Codi es violat de manera continuada. http://www.boe.es/boe/dias/2008/05/30/pdfs/A25121-25137.pdf Aquí teniu la llei Espanyola.

stats