Criatures 20/09/2011

Piaget i la cognició en els infants

3 min

Jean William Fritz Piaget (1896-1980) és una de les grans figures europees que més ha contribuït en l'enteniment de la cognició dels nens. Fou un personatge inquiet i curiós que ha deixat un important llegat sobre genètica, epistemiologia i sobretot psicologia del desenvolupament.

Actualment, tot i que moltes de les seves aportacions han estat revisades i contrarrestades per altres autors, ningú no posa en dubte la rellevància dels seus estudis i teories. Una de les més destacades és la que ens parla dels estadis del desenvolupament cognitiu en els nens després de passar gairebé tota la seva vida observant les conductes dels menuts. Teoria del desenvolupament cognitiu 1. Estadi sensori-motriu Des del naixement fins aproximadament els 24 mesosel nen utilitza els seus sentitsper conèixer el seu entorn; confiant-se inicialment en els seus reflexos i, més endavant, en la combinatòria de les seves capacitats sensorials i motrius. És el pas previ per poder pensar més endavant en imatges i conceptes. Dins d'aquesta primera etapa es distingueixen diverses fases: 1.1 Reaccions circulars primàries: Succeeixen en els dos o tresprimers mesos de vida. Es reiteren accions casuals que li han provocat plaer com per exemple la succió, la qual el nadó relaciona amb benestar. 1.2 Reaccions circulars secundàries:Entre el quart mes i l'any de vida, l'infant orienta el seu comportament cap a l'ambient extern buscant aprendre o moure objectes.Observa els resultats de les seves accions i per tant hi ha una intencionalitat d'obtenir la mateixa resposta. Es poden passar molta estona tirant un llapis al terra i veien com cau, quin soroll fa... i volguent repetir l'acció. 1.3 Reaccions circulars terciàries: Des dels 12fins els 18 mesos de vida hi ha una fita importantíssima a nivell motor com és l'inici de caminar sols. Aquest fet els fa incorporar una nova capacitat d'autonomia que utilitzen per decidir com i cap a on dirigeix el seu interés. S'inicia la capacitat de cercar un objecte tot i que no estigui dins del seu camp de visió. Després dels 18 mesos el cervell del nen està ja potencialment capacitat per imaginar els efectes simples de les accions que està realitzant. 2. Estadi preoperatori Es dóna al voltant dels 2 anys i s'allarga fins els 7.Es una etapa en la que interioritzen els fets que succeeixen al seu voltant donant-los un valor. Comprenen l'efecte de les seves accions en el món i en les altres persones. El joc simbòlic cobra una importància vital.

3.Estadi de les operacions concretes Dels 7 als 11 anys d'edat.Al voltant dels 6/7 anys el nen adquireix la capacitat intel·lectual de comprensió dequantitats numèriques: longituds i volums líquids.Abans, en l'estadi preoperatori per exemple, el nen ha estat convençut que la quantitat d'un litre d'aigua contingut en una ampolla alta i llarga és major que la del mateix litre d'aigua trasbalsat a una ampolla baixa i ampla En canvi, un nen que ha accedit a l'estadi de les operacions concretes està intel·lectualment capacitat per comprendre que la quantitat és la mateixa (per exemple un litre d'aigua) en recipients de diverses formes. Al voltant dels 7/8 anys el nen desenvolupa la capacitat de conservar els materials i més endavant cap als 9/10 tindrà també la noció de conservació de la superfície. 4.Estadi de les operacions formals Des dels 12anys endavant (tota la vida adulta). S'adquireix la capacitat de crear pensament abstracte, de pensar en repercussions hipotètiques d'accions que encara no han passat. Per exemple, abans de menjar-se un gelat en ple mes de Febrer és capaç de pensar que pot tenir la conseqüència d'encostipar-se. Entenen el desenvolupament cognitiu dels més petits és més senzill que també siguem capaços d'entendre els seus comportaments.

stats