Pedra, paper, tisora

Meritxell Almirall López

Abecedari de feltre

[youtube st8CHeaRhuU&NR=1]

Quan som grans l’acte de llegir el tenim tant interioritzat que passa a ser quelcom tan senzill com respirar; ho fem sense adonar-nos: mentre caminem i ens fixem en els rètols dels negocis, les matrícules dels cotxes, els ingredients dels menjars abans de cuinar, els pots dels xampús… però de la mateixa manera que el primer dia que ens ensenyaven a conduir ens semblava impossible fer tantes coses alhora, per aprendre a llegir és un procés similar.

En l’ensenyament de la lectura hi ha molts models diferents que intenten explicar-nos (en la teoria) com el nostre cervell és capaç de descodificar símbols automàticament per transformar-los en paraules amb un sentit.

Dels models més acceptats podem destacar-ne tres:

*Model ascendent (Bottom-up): plantejat per la teoria conductista afirma que el primer pas en la lectura és aprendre la “lletra”, el símbol i poc a poc anar combinant-les per formar paraules, frases, textos…

*Model descendent (Top-down): els teòrics de la Gestalt ens parlen que el primer pas és entendre la globalitat del missatge, les frases i poc a poc es va descodificant les lletres que els formen.

*Model associatiu: la barreja dels dos.

Tot i això, i deixant de banda teories, és apassionant veure i formar part del procés d’aprenentatge lector dels més petits. Com tot d’una anant pel carrer t’adones que diu en veu alta FAR-MA-CI-A… al·lucines!

La manualitat d’avui és la creació d’un abecedari de feltre, amb lletres que es poden enganxar i formar paraules o frases i en definitiva jugar amb els nostres fills a llegir.

100_5435 Zoom

100_5435

Material

Feltres de colors

Escuma

Cola adhesiva

Velcro adhesiu