Menjar bé per créixer millor

Gemma Ros

Què haig de tenir en compte si vull que el meu fill segueixi una dieta vegana com jo?

Una dieta vegana, és a dir, en la que s’exclouen els aliments d’origen animal (carn, peix, ous i llet) és apta per a qualsevol etapa de la vida, també per als nens. Malgrat tot, cal que estigui ben planificada per tal que no hi hagi dèficits nutricionals que la puguin fer perillosa. Cal remarcar que tant una dieta vegetariana com una d’omnívora poden ser saludables si estan ben planificades i, tanmateix, poden ser poc saludables si no ho estan.

Zoom

Per això, si ets vegà o vegetarià i t’agradaria que el teu fill seguís la teva mateixa dieta cal que tinguis en compte el següents punts:

- Estar ben informats. Els pares i mares som els principals responsables de la salut dels nostres fills i, per tant, a l’hora de prendre qualsevol decisió que pugui afectar-los, cal informar-nos bé i saber què cal fer i com actuar. Per fer-ho, és convenient buscar l’assessorament d’un professional suficientment ben format en el tema.

- Suplementar la dieta amb vitamina B12, perquè només la trobem en aliments d’origen animal. Si no es prenen aquests suplements, pot suposar un risc per a la salut de qualsevol persona vegana (tant nens com adults). Tanmateix, en vegetarians també està recomanada certa suplementació encara que prenguin llet i ous.

- Suplementar la dieta amb ferro en el cas de nens menors de un any, per precaució. Malgrat tot, la incidència d’anèmica ferropènica en la població vegana i vegetariana és aproximadament la mateixa que en la resta de població omnívora.

- A priori, no fa falta cap més suplementació (ni zinc, ni vitamina D, ni omega-3...). A més, la típica por de no consumir prou proteïnes és totalment infundada. De fet, un dels problemes amb el que ens trobem actualment és un excés en el consum de proteïnes en la població general.

També cal, al igual que en les dietes omnívores:

- Evitar aliments poc saludables, encara que siguin vegans. És a dir, cal evitar els aliments altament processats, amb excessos de greixos (encara que siguin vegetals), sucre o de sal...

- Basar la dieta en aliments vegetals poc processats, com les fruites, les verdures, el llegum, la fruita seca, els cereals integrals, oli d’oliva verge extra...