Menjar bé per créixer millor

Gemma Ros

Elabora el teu menú setmanal

Planificació menú Zoom

Planificació menú

La millor manera d’estalviar temps i diners a la cuina és planificar prèviament el què cuinarem.

Ens estalvia temps perquè no haurem de pensar cada dia què farem per menjar i perquè ens permetrà elaborar llistes de la compra amb els aliments que ja sabem que necessitarem. D’aquesta manera no caldrà anar a comprar a mitja setmana perquè no tenim algun ingredient per la recepta que volíem fer. Tanmateix, estalviarem perquè tenir la llista de la compra a punt ens permetrà comprar només allò que realment necessitem i evitar malbarataments o haver de llençar menjar perquè no l’hem utilitzat.

Així doncs, posem-nos a la feina i preparem el menú setmanal. Per fer-ho, cal que tinguis en compte alguns aspectes com:

1.- L’equilibri nutricional: Has de procurar que en el teu menú hi hagi:

  • Hidrats de carboni (preferentment integrals) 4 racions/dia
  • Verdures i hortalisses 2 racions /dia
  • Fruites fresques 3 racions/dia
  • Oli d’oliva 3-6 racions/dia
  • Fruita seca 3-7 racions/setmana
  • Llet i derivats (preferentment desnatats i semidesnatats) 2-3 racions/dia
  • Carn, peix, ous i llegums 2 racions/dia
    • Peix i marisc 3-4 racions/setmana
    • Carn magra 3-4 racions/setmana
    • Ous 3-4 racions/setmana
    • Llegums 2-4 racions/setmana
  • Aigua 4-8 gots/dia

2.- Presentació dels plats: A part de ser nutricionalment correctes, fes volar la teva imaginació i presenta els plats de manera atractiva per fer-los més agradables. Evita l’avorriment i la monotonia. La cuina és un bon espai per experimentar i ser creatius. Anima al teu fill que t’hi ajudi!

3.- Cuina amb amor. La presentació és molt important, però si el menjar no té bon gust no et servirà de res. Tasta els plats, prova diferents receptes, descobreix quines preparacions us agraden més, serveix els plats a una temperatura adequada, evita reescalfaments...

4.- Camuflatge: Si hi ha aliments que el teu fill no vol ni tastar, prova diferents textures i coccions, presenta-ho en forma de purés o camuflat en altres preparacions.

5.- Utilitza diferents formes de cocció, prioritzant el bullit, vapor, al forn. Els nens acostumen a acceptar molt bé els arrebossats i fregits. Pots utilitzar aquestes coccions de manera modera i per introduir aliments que no els agraden massa. En tot cas, si hi ha un problema de sobrepès, seria millor evitar-los o reduir-los a un cop per setmana.

6.- Utilitza una bona varietat d’aliments, amb productes frescos, de temporada i de conreu de proximitat. Són els que estan millor de preu i conserven millor les seves propietats nutricionals.

Necessites idees? Consulta'n alguna aquí.