Menjar bé per créixer millor

Gemma Ros

Descobriu plegats el plaer d’assaborir els aliments

raspberry-handed-166378_1280 Zoom

raspberry-handed-166378_1280

Avui et proposo un joc perquè el puguis fer amb el teu fill. Agafeu un aliment com, per exemple, un gerd o un raïm. Mireu com és el seu aspecte, quin color té, quina olor fa. Després poseu-vos-el a la boca, però sense mastegar-lo. Passegeu-lo lentament amunt i avall, llepeu-lo, noteu si és fred, si la pela és fina o aspre... A poc a poc, mastegueu-lo i noteu el gust, si és dolç, quin aroma té. Finalment, empasseu-lo lentament, notant com baixa per la gola. Després, anima al teu fill que t’expliqui, amb tan de detall com pugui, tot el què ha notat mentre el menjava. Explica-li tu també què has notat i si us ha agradat el seu gust.

Aquest joc forma part d’una sèrie d’exercicis que ens serveixen per educar el paladar i aprendre a menjar més lentament. D’una banda, aprendrem a gaudir durant els àpats i, de l’altra, ajudarem el nostre estómac a pair millor. A més, menjar més lentament fa que mengem menys quantitat i evitem les molèsties que provoquen els gasos i que ens fan sentir inflats.

Aquest exercici s’emmarca en una pràctica més extensa que s’anomena Mindfulness, que es porta a terme a la cultura budista i que pretén crear habilitats per ser conscients del moment present. Actualment, és una bona eina que s’utilitza per tractar trastorns d’estrès o ansietat. El ritme de vida actual que tenenels nostres fills els porta a fer mil coses al mateix temps i, sovint, tenen la sensació de no fer-ne cap de bé i això els genera molt de neguit. Com a contrapartida, el Mindfulness proposa una manera de viure la vida basant-se en aprofundir en allò que es fa, una sola cosa, però gaudint-la i treballant-la a fons.

Això, evidentment, és aplicable a molts aspectes de la vida, però el moment de l’àpat no en queda pas al marge. Avui mengem, i els nostres fills no en són cap excepció, amb un ritme frenètic, engolint el menjar. Tot són presses perquè ja hauríem d’estar fent una altra cosa. “Afanya’t que has d’acabar els deures, corre que se’ns ha fet tard i ja hauries de ser al llit, vinga que no arribem a l’entrenament...” Et sona tot això?

Si et sona, frena i regaleu-vos un moment de tranquil·litat quan estigueu menjant. Moltes famílies només es veuen al vespre, al moment de sopar. Aprofitem-ho per fer-ho un moment relaxat i gaudir plegats d’un àpat i una conversa agradable.

I com ho pots fer?

1.- Deixeu de banda tot el què estigueu fent i centreu-vos en el moment de l’àpat

2.- Genereu un ambient agradable, sense televisió, amb una taula ben parada. Si us agrada, podeu posar una mica de música clàssica de fons, però no massa alta, de tal manera que us permeti mantenir una conversa sense apujar el to de veu.

3.-Cuideu la presentació dels plats, que visualment siguin atractius. No es tracta d’alimentar vedells. Tant a grans com a petits, el menjar ens entra pels ulls i és important que sigui agradable a la vista per tal de no generar rebuig abans de tastar-ho.

4.- Feu unes respiracions profundes abans de començar a menjar per tal de frenar el ritme accelerat que ens portaria a engolir.

5.- Comenceu a menjar mastegant moltes vegades cada mossegada. Aquí serà on aplicarem el què hem après en el primer joc que us explicava. Mentre ho feu, deixeu els coberts al plat per evitar córrer i no torneu a enforquillar fins que no hagueu empassat el d’abans.