L'apunt docent

Jordi Roca i Font

Jo també vaig fer EGB (I)

Quan feia EGB, durant els vuitanta en una escola de monges, vaig tenir mestres que em van marcar positivament i avui quan faig aquesta professió els recordo i aplico algunes de les coses que em van ensenyar de la mateixa manera que ho van fer. Com que sóc del 75, i aquells anys va haver-hi un boom demogràfic important, les classes eren de trenta-llargs i la metodologia predominant era el comandament directe si bé era una escola prou innovadora que començava a aplicar altres mètodes. Cada vegada quedaven menys monges que es fessin càrrec de les aules i aquest fet era totalment positiu ja que els mestres que les substituïen aportaven coses que elles no podien aportar per manca de preparació.

Recordo la mestra de socials, en aquell temps es deia socials i no coneixement del medi social; era una dona amb molt de caràcter i la seva manera de fer avui en dia seria titllada de massa agressiva i segur que hauria tingut problemes amb pares, amb els pares d'ara. Però en sabia un munt, molt; era un pou de ciència i les seves classes -magistrals, és clar- eren apassionants i silencioses tot i la multitud.

arrels Zoom

arrels

Era una dona que havia viatjat per tot el món en una època on això de viatjar no es feia gaire. Qualsevol riu, mar, oceà, poble, ciutat, guerra, revolució o personatge històric era amanit amb alguna anècdota vivenciada en primera persona en algun lloc del planeta. Ho sabia tot i evidentment se n'anava per les branques molt sovint, podia començar parlant de Napoleó i acabar parlant de la bonica catedral de Girona passant pels arbres de la Devesa que es veu que havien plantat els seus soldats quan van ocupar el principat. Ens explicava que a l'Índia les vaques eren sagrades i que ho havia comprovat personalment i un munt de coses més de països que no sabíem ni on paraven. Fantàstic.

Per què us explico tot això? Perquè avui en dia la metodologia de classe magistral és vista per molts "innovadors" com a poc pedagògica i jo penso que si l'educador és capaç de transmetre coneixements que siguin recordats haurà fet bé la seva tasca.

També s'ha de dir que per fer classes magistrals se n'ha de saber un munt i fer la feina amb molta passió. Malauradament no sempre es troba la simbiosi d'aquestes dues premisses.