L'apunt docent

Jordi Roca i Font

8è d'EGB vs 6è de primària

Abans de l'arribada de l'ESO els grans de l'escola eren els de vuitè. Els de setè eren els quasi-grans que esperaven amb impaciència el setembre següent per ser els grans però encara sense la pressió afegida de veure l'institut de reüll.

Avui en dia els grans de l'escola són els de sisè. Els de cinquè són els quasi-grans que esperen amb impaciència el setembre següent per ser els grans però encara sense la pressió afegida de veure l'institut de reüll.

Zoom

En els deu cursos que he estat tutor de primària i després de centenars d'entrevistes a pares podria dir que un dels temes que més els preocupa és que els seus fills entrin a l'institut dos anys abans que quan ho van fer ells. Saben perfectament que, pel cap baix, experimentaran dos anys abans un seguit de coses que van associades a l'adolescència.

El sisè de l'actualitat no té res a veure amb el sisè d'EGB perquè el fet de ser els grans de l'escola diria que implica una espècie de trencament amb la infància pel desig imparable d'entrar (per la via ràpida) a l'adolescència. Només cal observar-los com es vesteixen, de què parlen, quina música escolten i quins són els seus ídols. Els models associats a l'adolescència han entrat de ple a l'escola de primària i són adoptats pels alumnes de cicle superior; no cal dir que les noves tecnologies, la globalització i l'augment espectacular de canals temàtics de televisió ha ajudat a aquesta entrada imparable de productes adolescents encarats a nens i ambmarxandatge il·limitat.