L'apunt docent

Jordi Roca i Font

A base de petards

Vénen els pares a la reunió i busques mil fórmules per comentar-los que cal motivar el nen a llegir, a practicar matemàtiques, a estudiar les taules, etc... . El nen està desmotivat i els contes fantàstics amb animals que parlen li importen tan poc com en els del TC la dignitat de Catalunya, o la justícia; cal buscar alguna cosa que el motivi, que li doni una raó per entendre que llegir, sumar o multiplicar li serviran per fer més interessant la seva vida quotidiana, el seu dia a dia, vaja. Tinc un cosí que va aprendre a sumar de dos en dos i de tres en tres mirant el bàsquet; de ben petit el nano demostrava una agilitat mental molt avançada perquè va trobar una motivació en un esport que li agradava molt i es passava més estona mirant el marcador que els triples de l'Epi ( en fa de temps d'això).

Zoom

Doncs resulta que en una reunió de pares de fi de curs me'n van explicar una que després vaig agafar com a model per explicar a d'altres pares: aquesta parella es van reunir amb el nen de 9 anys, la nena de 6, un catàleg de petards, un portàtil i 25 Euros. Al portàtil van fer una taula de full de càlcul (OpenOffice Calc o MS Excel) amb el nom dels quatre membres de la família i van establir una xifra a gastar per persona que entre tots no podia sobrepassar els 25 Euros. Llegint el catàleg calia calcular les quantitats i els preus de tots els petards perquè tota la família passés una revetlla tirant petards, coets o cebetes segons els gustos de cadascú sense passar-se de pressupost. Amb el full imprès i els bitllets de 20 i 5 Euros anirien a la caseta dels petards on obtindrien una bossa de petards i ni un cèntim de canvi. Em va encantar perquè crec que és un exemple excel·lent del que és el foment del seny en l'economia familiar i de pas una forma motivadora de fer llegir, sumar, restar i multiplicar a la canalla que corre per casa.