L'apunt docent

Jordi Roca i Font

Si-cul-mu-tri-si-taaaaat II

Fa uns dies l'apunt "Si-cul-mu-tri-si-taaaaat" es va convertir en un dels més vistos i comentats de l'Apunt docent i en els comentaris vaig prometre que explicaria el ritual de sortida que faig a l'hora de psicomotricitat. En aquestes sessions, on és fàcil que els alumnes s'esverin més del compte, cal tenir molt clars els rituals d'entrada i de sortida perquè això els situa dins de la sessió i és una forma d'autocontrol molt interessant.

Ja fa uns anys que amb alumnes de parvulari faig un ritual de sortida que consisteix en una autoavaluació del propi comportament: els faig seure i un a un ha d'avaluar-se davant dels altres. Hi ha tres nivells de comportament: , una mica bé/una mica malament i finalment malament. La manera és ben senzilla, no han ni d'obrir boca si no volen: bé és el gest d'ok amb el dit polze enlaire; una mica bé/una mica malament es fa movent la mà fent onades i malament és el clàssic gest d'emperador romà amb el polze mirant cap avall.

I us puc assegurar que funciona, i molt. Depenent de l'edat els faig reflexionar una mica més sobre l'opció escollida per veure si la canvien i sovint ho fan repassant els moments de la sessió en els quals no s'han portat del tot bé, o no han ajudat a endreçar o potser no m'han escoltat les indicacions. És una passada comprovar com alumnes molt petits són capaços de reconèixer que potser no s'han portat del tot bé. N'hi ha molt pocs que intenten enganyar perquè l'ambient és tranquil·litzador i convida a la sinceritat; que grans que són en aquests cossos tan petits! . Després, a les cinc ve una segona part que m'encanta perquè implica els pares: quan els vénen a buscar els pregunten el resultat de l'autoavaluació i ells contesten fent els gestos amb les mans.