L'apunt docent

Jordi Roca i Font

Seguiré posant deures

Darrerament el tema dels deures ha entrat a un debat que està desembocant a una radicalització sense precedents gràcies a les xarxes socials i campanyes com #Noalosdeberes impulsades per la CEAPA: Confederación Española de Asociaciones de Padres y Madres del Alumnado. Sí, la paraula que he usat és radicalització perquè fins i tot hi ha previstes mesures de boicot als deures per pressionar el professorat.

Amb un títol així val més que m'expliqui. No sóc un mestre a qui li agradi posar gaires deures però de tant en tant crec que, a certes edats, tenen una funció molt positiva per a l'assoliment de continguts per un costat i per a la pròpia gestió del temps i la responsabilitat per l'altre.

deures Zoom

deures

Crec que si posem deures amb suficient antelació i que es puguin fer amb poca estona estem col·laborant positivament al desenvolupament dels alumnes sense provocar una alteració de la vida quotidiana. A certes edats és bo que els nens comencin a agafar responsabilitats tant a casa com a l'escola i els deures formen part d'aquestes responsabilitats igual que altres tasques més domèstiques com fer-se el llit, endreçar-se les seves coses i ajudar els pares en el que se'ls demani. Estic molt d'acord amb els arguments de la campanya #Noalosdeberes com que els nens necessiten temps lliure per fer el que vulguin, fins i tot avorrir-se, però crec que si es gestiona bé, i aquí hi ha la clau, hi ha temps per a tot.

Com acostuma a passar aquests debats no vénen sols i jo crec que el tema principal està en l'horari laboral que tenim aquí i per això mateix necessitem una reforma horària ben feta que no provoqui, per exemple, que els entrenaments de determinats esports acabin a les 9 del vespre. Si avui passeu a treure el cap per qualsevol pista poliesportiva veureu que hi ha entrenaments ininterromputs fins a la nit i que sovint els esportistes són petits o molt joves. Amb una reforma horària seria qüestió de modificar l'horari laboral dels pares per estar més temps amb la mainada i no haver de "col·locar" els fills a extraescolars cada dia, activitats -diguem-ho clar- que en molts casos són escollides més per qüestions d'horaris que no pas per temes educatius.

És un tema candent i que crec que és bo que se'n parli obertament entre d'altres coses també perquè el professorat que per sistema posa massa deures també reflexioni sobre la seva idoneïtat, quantitat i temporalitat.

* La imatge que acompanya l'apunt és el cartell de la campanya esmentada.