L'apunt docent

Jordi Roca i Font

Proeses Populars en eleccions

Avui he entrat al web PPdigital.es per veure què diuen els probables futurs governants de l'Estat en referència a l'educació. D'entrada no he trobat la versió en català -ni en altres llengües oficials- del programa electoral i això crec que ja és un indicador de la seva sensibilitat cultural o una picada d'ullet als seus orígens ideològics.

Bé, anem al tema:

2.1. Educación de calidad para todos: 39. Pondremos en marcha un nuevo modelo de selección y formación de carácter nacional para el acceso a la profesión docente, que atraiga a los mejores expedientes académicos y tenga como criterios de selección el mérito y la capacidad. Promoveremos el reconocimiento por ley del profesorado como autoridad pública en el ejercicio de su actividad e impulsaremos la introducción de incentivos a su labor.

A part d'això de "carácter nacional", que diria que fa trontollar competències "autonómicas", en general m'agrada aquest punt doncs intenta reforçar el magisteri des de les Universitats i ja he manifestat diverses vegades que hi estic molt d'acord. El que m'agradaria saber és com pensen fer que les persones amb millors expedients entrin a les facultats d'educació tenint en compte el preocupant desprestigi de la figura dels docents; no serà que han vist que això a Finlàndia rutlla i per tant ha de ser copiat?

17082011367.jpg Zoom

17082011367.jpg

D'altra banda creieu que el PP serà capaç d'enfrontar-se a les Universitats exigint una selecció prèvia de màxima qualitat que suposaria una reducció espectacular del número de matrícules? Del tema autoritat pública i professorat hi estic molt d'acord i del tema incentius en vam parlar en un altre apunt.

40: Promoveremos el bilingüismo español-inglés en todo el sistema educativo desde el segundo ciclo de educación Infantil. Reforzaremos la enseñanza de un segundo idioma extranjero. Impulsaremos la opción de una educación trilingüe en las comunidades autónomas con lengua cooficial, hasta el final del bachillerato.

Bé, veig que s'adonen que l'Estat Espanyol és dels estats europeus amb menys coneixement de l'anglès i aquest fet és especialment preocupant si tenim en compte l'importantíssim sector turístic que hi ha. És bo que s'adonin, d'una santa vegada, que cal fer un esforç real en l'anglès perquè potser tots els ciutadans del món no necessàriament estan disposats a aprendre -per les bones o per les males- la seva llengua. Ara, aquest esforç ha de ser global i no només en educació i ha d'incloure formació a dojo (per a tothom i no només per a mestres), promoció de pel·lícules en VO al cinema i un canvi de xip general entre d'altres mesures. Pel que fa al nostre país aquesta proposta d'educació trilingüe no cal ni dir que seria un cop fort per la llengua més feble de les tres i no cal ser lingüista ni expert sociòleg per endevinar quina és. M'agradaria saber quin paper hi pinta aquí el Departament d'Educació pel que fa a competències i fins a quin punt pot seguir defensant la nostra immersió lingüística.

A mi la proposta que m'agrada més per les comunitats bilingües és llengua vehicular en la llengua originària i un percentatge d'anglès també vehicular des d'infantil. Pel que fa al castellà crec que la millor opció és l'actual doncs les dades ens demostren que funciona.