L'apunt docent

Jordi Roca i Font

Ofegar-se a l'oceà per culpa de la incompetència digital

Corren temps de canvis a l'escola pel que fa a la informàtica. Cada vegada hi ha més veus que estan en contra de l'ensenyament de les TIC a l'escola primària com a assignatura, suposen que la canalla ja sap remenar els ordinadors i moure's per la xarxa; ho suposen. La realitat ens diu que el domini que acostumen a tenir està enfocat a l'oci: jocs, xats, xarxes socials i vídeos de caigudes divertides. I tot barrejat, sovint sense cap tipus de control: navegació a la deriva a la recerca de fast food per llençar-se de nou cap a l'oceà d'aigües turbulentes que és Internet. Potser exagero i potser generalitzo però fa anys que em dedico -entre d'altres coses- a la informàtica educativa i puc parlar amb coneixement de causa. Ara mateix hi ha un desgavell important en gran part de les escoles pel que fa a les competències digitals, les TIC van a una velocitat i molts mestres encara estan a l'època pre-Google (que no és gaire temps en anys però sí en fets consumats).

Zoom

Anem a pams, no vulguem començar la casa per la teulada: el processador de textos és la cal·ligrafia de les TIC, comencem per aquí i Internet ja vindrà quan li trobem una utilitat.

Teniu fills en edat de primària? us posaré deures per comprovar alt per alt el seu grau de bons navegants en coses que ens poden ser útils. Prepareu el cronòmetre per veure si les informacions trobades ho han estat de forma eficient.

  • Quants habitants té la vostra localitat?
  • Quant val anar al zoo tota la família? a quina hora tanquen?
  • Quin temps farà demà a la tarda al Delta de l'Ebre?
  • Quants metres hi ha des de la porta de casa a l'escola? i fins a casa els avis?
  • Ja em direu què tal. Al llarg del proper curs publicaré més apunts sobre les TIC amb consells per pares.