Criatures 18/04/2011

Allò dels millors professors europeus

2 min

Ahir vaig veure l'excel·lent 30 minuts titulat "Notes d'educació" i després el vaig tornar a veure al 3 a la carta, no em volia perdre res. Es van tractar temes molt interessants tot i que s'ha d'anar molt en compte amb les comparacions entre el nostre sistema educatiu i el finès o el de l'estat de Nova York. [tv3 3477090 nolink] Intentar comentar tots els temes del reportatge seria massa feixuc i per això em vull centrar en una frase que va dir el director d'un centre de Sant Sadurní d'Anoia, en Josep Mª Esteve: "El nostre sistema educatiu depèn massa de la casualitat" (minut 25:55). Hi estic força d'acord i crec que una de les maneres d'evitar que el factor sort tingui aquest pes, almenys en el professorat, és un canvi en la formació dels mestres abans i durant l'exercici professional. Òbviament no podem canviar d'un dia per l'altre el procés d'entrada a la universitat però cal replantejar-lo i incorporar més proves i filtres com ja apuntava en un post anterior. D'altra banda hi ha el tema de la formació permanent que crec que podria millorar força. Actualment hi ha un tipus de mestres que només fan cursos de formació amb l'objectiu d'obtenir punts per sexennis i no semblen interessats en aplicar aquesta formació a la seva vida laboral. Ho apunto però no tinc ni idea de la possible solució. Un altre tema, que esmenta Gregorio Luri al reportatge, és el dels mestres "cremats": un col·lectiu força nombrós que causa moltes baixes laborals i que no aporta la il·lusió i l'empenta que calen a les escoles. Què se'n pot fer d'aquesta gent? Hi hauria d'haver algun sistema per allunyar-los temporalment de les aules i alhora aprofitar el seu potencial per exemple en formació de professorat. No ho sé, tot plegat és complicat perquè el nostre sistema ha rebut tants canvis en poc temps que no sé fins a quin punt en podríem acceptar més. Què en penseu vosaltres? Opineu.

stats