La convivència, un trencaclosques

Victòria Cardona

Fill únic i empatia

Afegeixo una entrada ampliant l'anterior sobre l'empatia. Us deia que ajudava a la comprensió dels sentiments tractar amb germans petits.

Està comprovat científicament que conviure amb altres infants ajuda a reconèixer les necessitats alienes amb més facilitat, segons el programa Arrels d’empatia, fundat per Mary Gordon, el qual s’imparteix a escoles de Canadà. Aquest programa consisteix en fer visitar a alumnes de 4 a 14 anys a bebès, que no s’expressen amb paraules. Es fa una vegada al mes durant tot el curs escolar, per tal d’aprendre a tenir un vocabulari per discutir els propis sentiments i entendre els dels altres. La sessió d’aprenentatge de sentiments es fa acompanyada de la mare de l’infant i d’una psicòloga qui mesura la comprensió dels escolars. Segons els resultats obtinguts d’aquesta experiència, els alumnes han millorat amb les seves relacions amb els altres, mostrant-se més comprensius i menys agressius.

És de sentit comú que entre l'escola bressol, cosins o amics del parc trobem també altres possibilitats per compartir emocions. De tota manera us deixo aquest link que en parla ja que m'ha semblat interessant per reforçar el tema:

www.rootsofempathy.org

El que és fonamental és aconseguir un objectiu ben necessari per qualsevol persona: teixir al seu voltant relacions humanes satisfactòries, tan les familiars com les alienes a aquest àmbit.

És la comprensió dels sentiments dels altres el que dóna la clau per una convivència satisfactòria juntament amb el coneixement de la pròpia manera de ser. Saber percebre les emocions dels altres és una gran ajuda per ajudar a regular les pròpies.

Quasi sempre quan tenim problemes de convivència és per aquesta falta d'empatia que no te gaire a veure amb la simpatia que neix més espontàniament. Tot el que sigui procurar als fills desenvolupar aquesta capacitat els ajudarà molt a la seva futura felicitat.