Criatures 03/06/2013

Exàmens. Com posar-hi colzes..?

3 min

Estudi. Com posar-hi colzes..? "Crec que el major perill d’internet és el seu potencial per disminuir la nostra capacitat de concentració, reflexió i contemplació... perdem la nostra capacitat per mantenir una línia de pensament sostinguda durant un període llarg". Nicholas G. Carr Aquest mes que els nostres fills es preparen per les qualificacions finals us aconsello el que seria ideal, tot posant-hi colzes: 1.- No tenir l’ordinador obert mentre estudien: No tenir-lo obert excepte que fos per cercar algun document relacionat amb el seu estudi. És per això que he encapçalat la reflexió amb dues frases de l’assagista nord-americà Nicholas G. Carr, expert en Tecnologies dela Informacióila Comunicació(TIC), i assessor de l’Enciclopèdia Britànica. Ja a l’any 2008 ens advertia del perjudici que pot ocasionar per al desenvolupament de la capacitat de pensar dels nostres alumnes quan només llegeixen per Internet i, tot i que tots reconeixem els beneficis de les tecnologies actuals, hem d’acceptar que no tenim suficient capacitat intel·lectual per assimilar, tota, tota la informació que rebem els adults i els escolars i que l’estudiant s’ha de concentrar en el tema que ha de preparar. Per això és convenient també 2.- Fer l’estudi agradable: Fer agradable l’estudi és animar-los: “què “toca” avui?, si puc et donaré un cop de mà…”, “no tindràs interrupcions…”, “aprofita ara que tens l’ordinador lliure per si has de cercar alguna cosa per Internet”… Mai farem comentaris que desprestigiïn l’autoritat del professor: “… aquests professors et posen masses deures”; o bé, que preocupin al nostre estudiant: “mira com treballen els teus pares per pagar-te un bon col·legi!” Quan el nostre fill llegeix detingudament, aprèn. Quan “talla i enganxa” desenvolupa una habilitat informàtica i poca cosa més. Que es concentri en l’estudi és una tasca que els pares hem de facilitar. Per tant, si ha de realitzar algun treball, procurarem que el nostre fill no sigui usuari de “copiar i enganxar”, sinó que la lectura sigui instructiva i d’adquisició de coneixements. Per tot això ens convé deixar-li un lloc adequat de casa. 3.- Espai de concentració adequat: Procurar disposar un espai a la llar per a l’estudi. Que sigui sempre el mateix. Sense música, sense sorolls, amb bona il·luminació; al mateix temps, com que cadascun és diferent, hem de conèixer qui sap estar concentrat molta estona o qui necessita fer pauses de descans i reprendre deures o estudi. En les famílies amb pisos petits també es pot arreglar un espai per estudiar, encara que sigui la taula de la cuina o del menjador, amb la única condició d’establir un horari per no haver de sopar amb els llibres ocupant la taula. No podem interrompre’ls cada moment per no dispersar-los. El que sí podem fer és pregunta’ls-hi el que han memoritzat; d’aquesta forma, sabrem si han aprés a resumir i a sintetitzar, i si han rumiat sobre el que estan estudiant. Exercitar la memòria segueix vigent per al bon rendiment escolar. I finalment us volia comentar que a mi em va molt bé quan em preparo una xerrada per escoles –crec que es pot comparar a un examen- fer-me un power, no per llegir-lo sinó per tenir una imatge i una frase que m’il·lustri i dic "m’il·lustri" perquè - a part que puguin agrar-ho els assistents - em serveix a mide recordatori. Els fills poden fer el mateix un petit esquema o quadre que els hi faci memòria del que han repassat. Tot anirà bé!!!

stats