Fem dissabate emocional

En aquest blog hi trobareu articles que per reflexionar sobre l'educació emocional que transmetem a nens i adolescent com a pares o educadors.

Intel.ligència emocional a l'aula: com i per a què?
0

Intel.ligència emocional a l'aula: com i per a què?

El 1990 Salovey i Mayer defineix la intel·ligència emocional com “la capacitat de percebre amb precisió, valorar i expressar emocions, accedir i/o generar emocions, d’entendre-les i de saber-les regular de forma reflexiva per poder promoure un bon creixement emocional i intel·lectual.” La intel·ligència emocional és una capacitat clau en el context escolar que afavoreix els aprenentatges, promou el benestar personal, la capacitat de relacionar-se i resoldre positivament els conflictes. I la bona notícia és que es pot educar. Però quin valor se li dóna en la formació del professorat? La...
0

Aprendre i ensenyar a regular l'ansietat

L’ansietat és una emoció que pot aparèixer com a resposta subjectiva a la por que sentim a una situació determinada. La reacció que tenim davant aquesta por pot fer que sigui una emoció passatgera perquè tenim els recursos per afrontar-la o que es consolidi perquè no els tenim i a més la jutgem com una emoció perillosa en si mateixa, instaurant-se així en forma d’ansietat. Tant la por com l’ansietat són emocions desagradables però que poden fer una funcio positiva en la nostra vida si aprenem a regular-les adequadament i escoltem el missatge que ens dónen. Un idea important que cal...
0

Els nens: grans mestres de Mindfulness

Són les 7:00 del matí i entrem a la dutxa, però hi som realment? En moltes ocasions el nostre cap ja és a una altra banda i comencem a pensar què va passar ahir o què farem a la feina. Pensaments que no ens ajuden a començar el dia ni tranquils ni nodrits emocionalment. Potser ni ens adonem de la quantitat de sensacions agradables que podem sentir i regalar-nos en aquests deu minuts: com la pressió de l’aigua ens fa un massatge a l’esquena, sentir com està el nostre cos, observar el camí que fan les gotes d’aigua... En canvi si fem un exercici d’observar com estan els nens a la banyera...
0

Comunicació amb fills adolescents: L'ART D'ESCOLTAR

La metàfora de l’ostra amb una perla preciosa a dins em serveix molt per transmetre la idea de l’art d’escoltar adolescents. La comunicació amb els fills de vegades topa amb la duresa externa de l’ostra. L’art dels pares i educadors de saber-los escoltar emocionalment permet que es pugui obrir. Si ho fem des d’una actitud respectuosa i serena trobarem una perla de gran valor. M’agradaria que pensessis una estona en aquestes preguntes: Quan temps fa des de l’última vegada que vaig parlar relaxadament amb el meu fill/a sobre com ens van les coses? Amb quina freqüència acabem enfadats...
0

Ara som pares...i la parella què?

Ser pare o mare no només et canvia el dia a dia, et canvia com a persona i com a parella. Els primers anys de la maternitat i paternitat contenen un nivell tan alt de novetats a les quals ens hem d’adaptar que l’eix central de la nostra existència és el fill/a. És una reacció natural i adaptativa que garanteix que el nadó, totalment depenent dels adults, pugui satisfer totes les seves necessitats. També, com a parella, un gran percentatge de les nostres converses gira entorn a les hores de son, els bolquers i les novetats que ens regala cada dia la personeta que sempre més formarà part de...
0

Separació de la parella, relació amb els fills i emocions

...Molt per aprendre Aprendre a seguir camins diferents respectant les emocions i decisions de l'altre/a. Aprendre a diferenciar la relació de parella de la relació familiar. Aprendre i facilitar que el nostre fill/a pugui sentir emocions cap a l'altre progenitor, lliures i no tenyides per les nostres. Aprendre a comunicar-nos positivament com a pares, acceptant que ja no som parella. "Nebula 6 " de Jordi Pasqual Morant www.pascualmorant.com/shop/  Quan una parella amb fills se separa, a més de tot el procés individual d'adaptació emocional a la nova situació, es posa a prova la...
0

Eduquem l'esforç des de la proximitat emocional

El secret de la felicitat no és esforçar-se per plaer, sinó trobar el plaer en l'esforç. (André Gide) Observeu aquesta obra de l'Oriol Arumí. Què us suggereix? A mi em fascina la cara d'interès i satisfacció fruit de l'esforç d'aquest nen tant petit dibuixant, gaudint del què fa. Ell és el centre del quadre i molt més gran que la figura adulta, potser la mare, que suaument l'acompanya i està en actitud d'escolta, però que a la vegada potencia la seva autonomia. Una bona metàfora d'educar l'esforç connectant-lo amb la motivació i des de la proximitat emocional. En contraposició als models...
0

A veure què en fem de la ràbia!

Obra d'Oriol Arumí L'emoció de la ràbia és un bon impuls de força per posar límits, per adonar-nos d’allò que no volem, per fer respectar els nostres drets, per canviar les coses i també per entendre que potser les expectatives que ens havíem creat cal que siguin reajustades. Ho serà si va acompanyada d'assumir la pròpia responsabilitat de com ens va la vida i no de culpar els altres de les nostres insatisfaccions A veure què en fem ( Manel)... Potser la ràbia és una oportunitat. http://youtu.be/tGNp4rSHlDc   La ràbia, igual que la tristesa, és una emoció mal vista. No t’enfadis! No...
0

SEMPRE FELIÇOS?...Que la por no s'abraci a la pena!

Oli sobre tela d'Oriol Arumí www.oriolarumí.com Els problemes difícilmet sorgeixen dels sentiments sinó del què en pensem i de les incomptables estratègies que ens empesquem per no sentir-los. Davant qualsevol sentiment agradable o desagradable teniu sempre la mateixa elecció: m'hi tanco o m'hi obro? (Eline Snel, RESPIREU. Mindfulness per a pares amb fills adolescents) Un dels discs més escoltats l'estiu passat a casa meva va ser el Som riu de Txarango. Tots sabem les lletres i les hem cantat molt! Però ara feia un parell de mesos que no l'escoltàvem. Va ser ahir, mentre estava preparant...
0

No ploris! No t'enfadis! ...ESCOLTEM LES EMOCIONS?

Oli sobre tela d'Oriol Arumí www.oriolarumi.com Us convido a fer una petita parada de l'allau d'informació que rebeu i mireu i gaudiu del paisatge durant 1 minut. …I si escoltéssim les nostres emocionsi les dels nostres fills o alumnes amb la mateixa actitud amb què mirem aquest paisatge, apreciant tots els matisos de colors i possibles sons...? El primer pas per poder desenvolupar la intel.ligència emocional és ser conscients de quina emoció tenim. Per aconseguir-ho cal saber escoltar què ens passa. I per aprendre'n, els nens i adolescents necessiten que algú els hagi escoltat...

Milos Salgueda

Milos Salgueda

Milos Salgueda, mare de l'Arnau i la Mar i amant de la música. Sóc psicòloga, psicoterapeuta i formadora de pares, mares i educadors. Després de 17 anys treballant com Psicopedagoga a  Instituts de Secundària i també com a Psicòloga i Psicoterapeuta he fet el salt al món dels autònoms il·lusionats per tirar endavant un projecte professional propi que promogui el benestar emocional.