Criatures 08/01/2015

8 estratègies per aconseguir que els teus fills/es no et facin ni cas!

4 min

Ara que començael nou any és un bon moment per plantejar-nos si a vegades tenim actituds com les que us expliquem a continuació. Ser conscient del que pensem, sentim i fem és el primer pas per iniciar processos de millora. Digues que faràs una cosa i no la compleixis. Si dius que a la tarda anireu a fer un passeig per la platja i al final no aneu perquè estàs cansat/da o et truca un amic per anar a casa seva. Què aprèn l’infant o l’adolescent? - Jo també puc dir que faré coses i després no fer-les. Oblida’t de la constància i la coherència en l’aplicació de les normes.

  • Les normes i les conseqüències van en funció del teu estat d’ànim.

Un dia per no recollir l’habitació es queda sense dibuixos i un altra dia té l’habitació molt desendreçada i mireu una peli junts/es. Què aprèn l’infant o l’adolescent? - No tinc clar com funcionen les normes a casa meva, per tant, provo a veure si hi ha sort.

  • Posa càstigs que després no podràs mantenir.

Castigues al teu fill/a un mes sense sortir i sense pantalles perquè ha suspès quatre assignatures. Després penses que és massa i aixeques el càstig o el canvies per un altre. Què aprèn l’infant o l’adolescent? - Al final acabo aconseguint el que vull, independentment del que faci.

  • Cedeix després de dir no.

Li has dit que no li compraries els caramels al súper, però es posa tant pesat/a que al final per no sentir-lo, li acabes comprant; o l’has castigat sense sortir a jugar a la plaça perquè ha portat una nota a l’agenda i al final el/la deixes sortir perquè no para d'insistir. Què aprèn l’infant o l’adolescent? - Jo tinc el control de la situació. Si faig aquest comportament de forma insistent tindré la meva recompensa. Intenta satisfer tots els seus desitjos, no cal que pateixi. Per a que estigui content/a i tingui emocions positives intentes donar-li la major part del que demana. Què aprèn l’infant o l’adolescent? S’han de satisfer les meves necessitats, no cal esforçar-se per aconseguir les coses. No aprèn a afrontar les situacions adverses ja que sempre se li ha procurat un entorn d’emocions positives. Repeteix les coses les vegades que calgui, al final et farà cas. Avui ja li has dit al teu fill set vegades que vagi a parar taula i no ho fa, al final t’has d’emprenyar i cridar-li. Què aprèn l’infant o l’adolescent? - L’últim avís per fer les coses és quan em crida. Discuteix sobre la idoneïtat d’una norma o una conseqüència amb la seva parella davant del seu fill/a. La vostra filla ha trencat un gerro del menjador per estar jugant a la pilota quan sap que l’espai per fer-ho és a l’habitació de les joguines. Tu la castigues sense la pilota una setmana i la teva parella et diu davant de la filla, que no n’hi ha per tant, que és un gerro vell i lleig. Què aprèn l’infant o l’adolescent? - Si els meus pares no ho tenen clar, és que aquests tipus de normes no cal complir-les. O si la mare em diu una cosa intentaré canviar-ho amb el pare o viceversa. Si el teu fill o filla fa una rebequeria pots cridar-li i fer-li tu una altra per a que pari. Esteu al parc i arriba l’hora d’anar a casa. Quan li dius al teu fill, marxa corrents als gronxadors i et respon que no vol marxar cridant i plorant. Tu respons també cridant de males maneres. Què aprèn l’infant o l’adolescent? - Quan hi ha alguna cosa que no va com jo desitjo he de cridar per solucionar-ho. Si vull que faci alguna cosa li diré des de l’habitació del costat. Vols que la teva filla vagi a fer els deures i li dius cridant des del menjador, quan ella està a la seva habitació. Què aprèn l’infant o l’adolescent? - Les coses es demanen a veus i des de lluny, no cal esperar a tenir a la persona davant i assegurar-nos de que entén el nostre missatge. Para-li més atenció quan no et fa cas que quan ho fa. Quan no ens fa cas ens hi posem a sobre, estem allà al costat per intentar que ho acabi fent, però quan fa cas ho interpretem com que es el seu deure i no li diem que ens sentim satisfets pel que ha fet o no li mostrem que estem contents (pot ser amb un carícia, un petó, una abraçada, una picada de mans, etc.) Què aprèn l’infant o l’adolescent? - Quan faig les coses bé no ho valoren. Si vols que et facin cas, prova de fer el contrari! Katia Velar Ceballos Psicòloga clínica infantojuvenil i especialista en intel·ligència emocional Associació Educació, Salut i Benestar Emocional www.esbe.cat

stats