Criatures 21/10/2014

La creativitat o com enviar una guitarra de Lloret a Barcelona

4 min

Vull enviar una guitarra que fa 90 centímetres de llargada des de Lloret de Mar fins a Barcelona, però a correus em diuen que no poden enviar objectes de més de 60 centímetres. Com puc fer-ho per enviar la guitarra?”

Aquesta endevinalla aparentment tan senzilla... Ja l’heu resolt? ...la plantejo als meus alumnes de la universitat i sempre dubten abans de donar una resposta. Els hi dic que l’exposin en públic ...Ja teniu la millor solució possible?... Probablement per la seva ment, estan cercant la millor solució, la que no sigui una tonteria i no els faci quedar en ridícul. ...Potser el que havies pensat era una tonteria... Tornem a analitzar l’enunciat, a veure on està la trampa. ...I si la parteixo per la meitat?... Molts cauen en el que anomeno “pensament màgic”, que és un exemple de creativitat mal aplicada. Són habituals respostes com la de partir la guitarra i que l’enganxin a Barcelona, o preguntar si la guitarra és flexible. No és flexible.

La resposta més habitual és el silenci inicial, perquè des de petits, ens han ensenyat que els problemes tenen unasolucióúnica, lògica i verdadera i amés sentim por a equivocar-nos i vergonya pel que puguin pensar els altres. La majoria

d’assignatures dels infants estan pensades per avaluar l’anomenat pensament lineal, que tanta frustració crea quan no sabem la resposta verdadera... Però, en el dia a dia de l’infant i de l’adult, tots els problemes també tenen una solució única i irrefutable? Crec que estem totes d’acord que no. ...Potser el problema de la guitarra té més d’una solució.

Davant els problemes quotidians és necessari saber triar la millor solució, dins d’un ampli ventall i tenir la capacitat de treure una gran quantitat d’idees, que a més siguin innovadores, o que barregin elements aparentment allunyats, aquest procés és el que realitza el pensament lateral. És tracta d’un concepte introduït pel psicòleg Edward de Bono al 1967, qui també l’anomenava pensament divergent.

Aquesta és una forma de fer servir la ment que tots posseïm en major, o menor grau i que a diferència de l’anomenat pensament convergent, funciona cercant diferents alternatives a un problema. Una persona amb aquesta habilitat ben entrenada és capaç de trobar moltes solucions a un conflicte, algunes d’elles inesperades. Si a això, li sumem una bona capacitat d’anàlisi, planificació i la intuïció suficient per saber quina d’aquestes idees funcionarà millor, ens trobem a algú amb alta capacitat d’adaptació al seu entorn. ...Segur que pots trobar una forma original de fer arribar la guitarra de Lloret de Mar a Barcelona

Com potenciar el pensament lateral?

Proveu de plantejar el problema inicial al vostre fill/a. Si té entre 3 i 8 anys, és possible que aporti moltesidees, algunes poc adequades perquè la guitarra que volem enviar segueixi servint per fer música, però d’altres molt bones.

Què li passa a un infant quan es fa gran? Que aprèn a limitar les seves idees, cercant només les “correctes”. Per tant, oferiré tres propostes per millorar el pensament creatiu:

No auto-censurar-se.La clau de moltes tècniques de creativitat com el famós brainstorming (pluja d’idees), és tracta de permetre que totes les participants puguin expressar les seves idees lliurement, per molt que siguin absurdes, facin riure, o no siguin bones. Potser a partir d’una mala idea d’un company, a algú se li ocorre una solució brillant. Per a les criatures, el fet que algú escolti les seves idees i les tingui en compte, ajuda a millorar la seva autoconfiança. A més, el fet de tenir un espai per expressar idees, sense la por al judici propi o als dels altres i amb la intenció de trobar les millors solucions tenint en compte els integrants del grup, és un aprenentatge important per a la gestió positiva dels conflicte.

Pensar en equip.Les idees dels companys acaben fent créixer les nostres. El problema abans plantejat, segur que e

s resol millor debatent amb més persones que individualment. No es tracta de que els nens facin els exàmens en grup, jaque seria difícil avaluar l’esforç de cada un, però si que han d’aprendre a pensar en grup i en resoldre problemes escoltant als altres i sumant idees. Això també és aplicable a l’àmbit de la família, si el que jo vull i el que tu vols no pot ser alhora.... què podem fer? És important fomentar que els petits donin resposta a aquesta pregunta per ells mateixos. I apartir de la pluja d'idees arribem a trobar solucions conjuntes.

Evitar idees preconcebudes si volem trobar idees noves.La “sort” que tenen els infants és que estan menys “programats” que els adults. Tenen menys informació al seu “disc dur” intern, per això a vegades ens sorprenen amb respostes inesperades. A base d’anys d’escolarització, de normes del seu entorn, aprenen que certes coses tenen una solució única i el que surt d’aquí és estrany, inadaptat, desviat...

En el problema plantejat, la clau per trobar la solució és que ens descentrem de la fixació que “només pot enviar-se per correus” i dels centímetres que fa l’instrument .... Ja heu trobat la solució?

Per això, és tant interessant que els infants utilitzin la seva imaginació al jugar i que tinguin el mínim de limitacions i idees preconcebudes possibles. És molt diferent el treball mental que es fa imaginant que un tronc és un avió, o un cavall, o una vareta màgica; que el que suposa jugar un videojoc, on el que he de fer és dirigir a un personatge ja creat. Un joc és actiu, l’altre passiu.

Potenciant el pensament creatiu, ajudem a l’infant per a que pugui triar entre diferents alternatives a l’hora de solucionar un problema, fent que tingui més possibilitats de tenir una bona solució, inclús per saber com enviar una guitarra de Lloret fins a Barcelona.

Albert Vinyals RosPsicocreatiu i professor de psicologia del consumAssociació Educació Salut i Benestar Emocionalwww.esbe.cat

stats