Canvia el xip

Jordi Sasot i Cristian Toribio

Cos i ment: millorar la nostra salut

A qualsevol edat és de vital importància cuidar el cos i la ment. I una de les maneres per aconseguir-ho és a través de l’esport. Per exemple, un esportista d’elit ha d’entrenar-se diàriament per aconseguir assolir els reptes que se proposa.

I és que, malgrat no ho sembli, al fer una activitat esportiva no només treballem el nostre físic sinó que també estem exercitant la nostra ment.

I quins avantatges té l’esport? Per començar els nens poden adquirir, de mica en mica, més consciència del seu propi cos a través del reconeixement de cada part de la seva anatomia. A nivell físic té diverses avantatges com, per exemple, millorar la postura, augmentar la flexibilitat del cos i enfortir la musculatura. A més, també és una bona eina per aprendre a canalitzar l’energia i les emocions.

Durant la pràctica esportiva és fonamental respirar correctament, ja no només per augmentar la resistència a l’hora de fer l’activitat, i no cansar-se tan ràpidament, sinó també per relaxar la ment i calmar-se davant de situacions o moments importants per prendre millors decisions. De la mateixa manera, també millora la concentració i pot servir perquè es redueixi l’estrès.

A nivell social fomenta diversos valors com, per exemple, l’amistat, les habilitats socials, la companyonia i la competitivitat sana; ja sigui en esports individuals com d’equip.

Una altra cosa a tenir en compte és l’alimentació i el descans. És important deixar que el cos es recuperi de l’activitat física de forma adequada. I per tant, també és important donar-li l’energia suficient a través de l’alimentació saludable.

Cal tenir en compte que a partir dels quatre anys els nens es poden iniciar en qualsevol esport que els hi agradi. No serà fins a l’inici de l’Educació Primària que la pràctica esportiva es pot realitzar de forma regular i en algun equip o club federat. És important que sempre sigui el nen qui esculli l’esport que vol practicar ja que així gaudirà a l’hora de practicar-lo i, per tant, que no ho veurà com una imposició o obligació de la qual no es pot lliurar.

Dins els esports que es poden practicar per millorar la salut mental i física dels nens n’hi ha molts. Des de l’atletisme a la dansa, passant pel futbol, el bàsquet, la natació, l’equitació, el tenis o les arts marcials. A més d’aquest treball físic s’ha de fer un treball emocional i mental on diverses corrents com poden ser el coaching, la psicoteràpia, el mindfulness o la sofrologia són totalment vàlides per aconseguir-ho. Dins d’aquest treball psicològic caldrà treballar, entre d’altres aspectes, la planificació d’objectius, la resolució de problemes, la presa de decisions, l’organització dels recursos disponibles, la reestructuració positiva o la tolerància a la frustració quan hi hagi algun fracàs.