Arrenca a córrer

Mercè Botella i Laura Robert

Que juguin, que aprenguin ...

Naixem amb un equipament de supervivència més que mínim, som absolutament depenents, però això sí, arribem amb una maleta d'aventurers que volem omplir urgentment d'experiències i sensacions. Quan encara no ens podem moure sense ajut, ja volem saber què hi ha més enllà del nostre petit món.

Que bé que ens explica Eduard Punset en el seu post El I+D de la especie humana l'important que és mantenir en els infants la seva capacitat innata creativa.

La natura ens aboca a observar, a tocar, a descobrir, a imaginar, a tenir curiositat, a preguntar, a inventar. La inèrcia dels infants en aquest procés és apassionant però no sempre la potenciem com un valor positiu dels seu desenvolupament i aprenentatge.

Fa poc constatàvem un cop més aquesta realitat. Una dinamitzadora d'activitats que condueix grups d'infants i adolescents en un espai educatiu, ens deia que els petits són ràpids en les dinàmiques de creativitat, es llancen a donar idees, no tenen por a sortir-se dels patrons establerts, els reptes que se'ls proposa se'ls prenen com un joc. Els més grans, nois i noies de secundària, necessiten molta més estona d'escalfament per començar a produir idees. Probablement el que els passa és que ja porten temps sense entrenar aquesta capacitat innata de la que parlàvem, la qual cosa els redueix llibertat a l'hora d'expressar allò que pensen i sovint tenen por a fer el ridícul. S'han acostumat a que el coneixement no s'adquireix jugant, forma part d'un procés més feixuc, més seriós, més formal, tenen pre-assumit que cal encertar a la primera.

El que Eduard Punset ens recomana és que si el sistema educatiu, tal com està pensat actualment, no prioritza el desenvolupament de les habilitats creatives, socials i emocionals dels infants, primordials en el procés d'aprenentatge, només la família pot assumir aquesta tasca. Busquem espais on puguin moure's en llibertat, donem-los temps per jugar, que en aquest temps de joc puguin experimentar, activar la seva imaginació i d'una manera espontània entrenar la seva creativitat. Potser en alguna d'aquestes estones de joc descobreixen el seu talent ocult.

Us proposem un vídeo d'una de les edicions dels programa Redes, en el que Eduard Punset entrevista a Ken Robinson, reconegut guru de l'educació i autor de L'Element.