Actualitat

13.000 infants i joves participen en un dels 500 campaments escoltes de setmana santa i primavera

dijous, 17/04/2014

Més de 13.000 infants i joves participen durant aquesta setmana santa en un dels 500 campaments que organitzen els 200 agrupaments de la Federació Catalana d’Escoltisme i Guiatge. Aquests campaments, a diferència dels d’estiu, tenen una durada mitjana menor, d’entre 3 i 5 dies.

Els campaments escoltes i guies formen part del projecte educatiu que els infants i joves duen a terme durant tot el curs al seu agrupament, en les trobades al cau que fan cada dissabte. En aquestes trobades els mateixos infants i joves ajuden a organitzar els campaments, assumint diferents responsabilitats segons la seva edat: decidir els menús, escollir el destí, preparar la ruta, fer activitats per recollir fons per finançar-los, etc. Tot plegat respon a la filosofia educativa de l’escoltisme i el guiatge i serveix per treballar valors com el compromís, la responsabilitat o el servei a la societat.

Segons l’edat i els interessos del grup, els campaments prenen diferents formats:

  • Campaments a la natura: campaments estables amb tendes en ple medi natural, i disposant de l’imprescindible per aprofitar aquest entorn privilegiat com a font d’aprenentatge i d’aventura inesgotable. Aquesta és l’opció més comuna, tot i que  les unitats més menudes solen optar, en aquesta època de l’any per anar en casa de colònies.
  • Rutes i travesses: consisteix a realitzar una ruta de muntanya o per altres indrets de natura adients, tot pujant cims, descobrint les valls, i, quan cau la nit, buscar el cobert d’un refugi o fer bivac, si la nit ho permet. Aquests campaments permeten als joves trobar-se amb ells mateixos, avançar amb l’esforç, descobrir i estimar el territori i el país, i com sempre, fer-ho amb la confiança i la complicitat del grup i des del treball en equip.

  • Activitats d’aprenentatge i servei: en què els infants i joves fan un servei a la comunitat al mateix temps que aprenen nous coneixements, habilitats, competències i valors. El serveis més comuns són els de tipus ambiental (per exemple, recuperar un tros de bosc malmès per un incendi) o bé de caràcter social (per exemple, conscienciar a joves sobre situacions d’exclusió tot convivint i contribuint a la rehabilitació de llars de persones en risc d’exclusió social).

Els infants i joves van de campaments acompanyats pels seus caps, que és el nom que reben els milers de joves educadors voluntaris que, amb l’aval del títol de monitor/a o director/a de lleure de la Generalitat de Catalunya i altres formacions pròpies, desenvolupen durant tot el curs una tasca educativa totalment voluntària i sense cap mena de remuneració econòmica.

Sense aquests milers de joves voluntaris no seria possible la tasca de l’escoltisme i el guiatge, un moviment d’educació en el lleure format per 40 milions de persones a tot el món i amb 18.500 membres i un segle d’història al nostre país.

Els valors del cooperativisme arriben a les escoles

dimecres, 16/04/2014

Suara

Fa uns dies es va fer a l’escola cooperativa Institució Montserrat l’acte de presentació del programa Un, dos, coop. A la presentació hi va intervenir Montserrat Pujol, vicepresidenta de la cooperativa Suara, que va recordar l’objectiu del programa: “Volem que els tallers d’Un,dos,coop transmetin als nens d’entre 6 a 14 anys els valors del nostre dia a dia com a cooperativistes”. També va explicar el funcionament dels tallers dinamitzats per una vintena de socis de Suara voluntaris i amb experiència en el camp educatiu.

A l’acte, també hi va participar Josep Maria López, president de la Federació de Cooperatives d’Ensenyament de Catalunya (FCEC) i director de l’escola Institució Montserrat. López va recordar el proverbi africà que, segons ell, inspira el programa Un,dos,coop: “Si vols anar ràpid, vés sol. Si vols arribar lluny, vés acompanyat”. També va subratllar la importància de treballar els valors del cooperativisme a les aules perquè l’escola no quedi al marge d’un model empresarial socialment en auge i resistent a la crisi.

Les cooperatives són empreses compromeses amb la societat. Un bon exemple d’això és la decisió que ha pres l’assemblea general de socis i sòcies de Suara de destinar una part dels beneficis al foment dels valors cooperatius entre els infants i joves del país. Per complir aquest objectiu, ha creat i finançat amb 50.000 euros el programa Un, dos, coop, que difondrà els valors cooperatius a 3.000 alumnes d’entre 6 i 14 anys de diversos municipis catalans.

Qui impulsa el programa? 

El programa Un, dos, coop és una iniciativa de Suara, la cooperativa més gran de Catalunya en el sector d’atenció a les persones. Està formada per més de 3.000 professionals, que ofereixen assistència i educació a infants, joves i famílies que necessiten suport per ser autònomes, entrar al mercat laboral o superar situacions de crisi. La cooperativa treballa a disset comarques catalanes per millorar la qualitat de vida de les persones que atén. Ho fa mitjançant els serveis d’orientació, de prevenció i de suport, així com dels equipaments que gestiona: residencials, diürns i nocturns, escoles i centres educatius. Per a Suara, el model cooperatiu es basa en una gestió democràtica i socialment responsable.

Els tallers educatius 

Un, dos, coop consta de dues modalitats de taller, adaptades a dues franges d’edat:

−Un taller per a l’alumnat de cicle inicial i cicle mitjà de primària (6-10 anys).

−Un taller per a l’alumnat de cicle superior de primària i primer cicle de secundària (10-14 anys).

A través del joc, la música i el debat, els alumnes poden familiaritzar-se amb els valors cooperatius, que són també valors bàsics per a la convivència en societat. El programa parteix de la convicció que si els valors cooperatius tenen més presència a l’escola, la societat serà més pròspera i solidària.

Les cooperatives d’ensenyament catalanes

Cada cop hi ha més escoles de primària i de secundària que introdueixen activitats d’emprenedoria cooperativa a les aules. Moltes d’aquestes activitats formen part del projecte Emprendre a l’Escola, que impulsa la Fundació del Món Rural, i ajuden a desenvolupar la iniciativa, la creativitat, el treball en equip i la solidaritat entre els infants.

Una altra manera efectiva d’introduir els infants en el cooperativisme és també animar-los a crear cooperatives escolars.

Les cooperatives escolars són societats d’alumnes administrades per ells mateixos, amb l’ajut del professorat, dedicades a desenvolupar petites activitats econòmiques en comú de manera democràtica. Els infants redacten els estatuts de la seva cooperativa, elegeixen un nen o una nena que farà de president del consell rector, un altre de secretari i un tercer de tresorer, i fan petites feines que els proporcionaran uns diners que, sovint, els serviran, per exemple, per finançar el viatge de final de curs.

Actualment hi ha més d’un centenar de cooperatives escolars a l’Estat espanyol. Una de les més antigues és la cooperativa escolar Lluís Companys, de l’escola d’Olot El Petit Plançó, també una cooperativa d’ensenyament. Els infants de la cooperativa escolar Lluís Companys gestionen els serveis de fotocopiadora, bar, botiga i biblioteca.

Prop de 1.400 infants i joves participaran en les activitats de Setmana Santa de la Fundació Pere Tarrés

dimarts , 15/04/2014

Fundació Pere Tarrés

Gairebé 1.400 infants i joves participen en les activitats de lleure que la Fundació Pere Tarrés i els seus centres d’esplai vinculats han preparat per a les vacances escolars de Setmana Santa. Entre les propostes hi ha casals, colònies, campaments, esquiades i vacances en família. Tot això gràcies al suport d’un equip de 300 monitors i monitores, la majoria d’ells voluntaris.

Enguany, la Fundació Pere Tarrés ha augmentat el nombre d’activitats que ofereix, consolidant-se així la tendència dels darrers anys en què els centres d’esplai han vist la necessitat dels pares de conciliar la seva vida laboral i familiar i han optat per preparar diferents activitats.

La qualitat de les propostes i la bona resposta per part dels infants i joves fan que els pares vegin les activitats de lleure com una opció de qualitat per contribuir al creixement personal dels seus fills i filles. Els casals, colònies, campaments són espais que permeten l’educació en valors a través de la vivència del dia (parar la taula, fer-se el llit, compartir habitació amb altres infants, ajudar als monitors a preparar la següent activitat o recollir l’espai després de fer un taller…) i de la descoberta de l’entorn a través de les excursions o sortides.

El preu de les activitats també és molt variat en funció de l’activitat (casals, colònies, etc.) i de la seva durada i s’estructuren entorn a un eix temàtic que serveix per organitzar els jocs, tallers i activitats educatives.

La Fundació Pere Tarrés continua treballant per assegurant que la situació econòmica de les famílies no impedeixi que els més petits infants gaudeixi del seu dret al lleure, a passar-s’ho bé, al joc i al contacte amb la natura. Per aquest motiu, aquesta Setmana Santa ha atorgat 102 beques i ajuts a infants de famílies amb dificultats socioeconòmiques per un valor de 5.285,16€.

Es consolida el model de Vacances en família

Gaudir d’un temps de descans amb tota la família a un preu econòmic i amb un programa d’activitats dissenyat segons les edats de cada participant és el que la Fundació Pere Tarrés proposa en les seves Vacances en família. Una opció que s’ha consolidat en els darrers anys com una proposta educativa que convenç per igual a pares i fills i gràcies a la combinació d’activitats de lleure amb sortides a punts d’interès de l’entorn on estan situades les cases de colònies.

A més, permet aprendre i conviure amb altres famílies amb l’enriquiment social i vivencial que això representa per a grans i petits. Els pares comparteixen estones, activitats i converses amb altres pares i mares, mentre els infants poden jugar i divertir-se amb altres nens i nenes de la seva edat en un espai exterior i en un context formatiu dirigit per un equip d’educadors.

Entre les cases de colònies que ofereixen activitats per a famílies destaca Artur Martorell a Calafell (a la Costa Daurada), una destinació ideal per combinar el descans a la platja amb activitas cultural com les visites a la Ciutadella ibèrica o el Port de Vilanova i la Geltrú. Per als queprefereixen la muntanya es poden decantar per La Sala a La Pobla de Lillet (Berguedà) i Santa Maria del Roure a Cantonigròs (Osona).

La Fundació Catalana de l’Esplai estrena nom i reforça la seva acció a favor dels infants, els joves i les famílies

dilluns, 14/04/2014

Des de finals de la setmana passada, la Fundació Catalana de l’Esplai i les entitats que la composen passen a presentar-se amb el nom Fundesplai . Amb aquesta nova marca,  es vol visualitzar que l’entitat ha entrat en una nova etapa,  caracteritzada  per la potenciació dels programes sòcio-educatius, per arribar a més i més gent i per la mobilització de la societat a favor de la transformació i la cohesió social. Una nova denominació que busca aconseguir que els diferents destinataris i col·laboradors relacionin el ventall de  programes, activitats i campanyes que desenvolupen la Fundació i les seves entitats (que conserven la seva identitat i personalitat jurídica), amb una única marca més clara i integradora, Fundesplai, que  també ha passat a ser el nou domini del web, els mails i les xarxes socials del grup.

Durant la presentació de la nova imatge corporativa a la premsa, Josep Gassó i Núria Valls, president i subdirectora general de la Fundació Catalana de l’Esplai, van mostrar la preocupació per com la crisi està afectant els infants, els joves i les famílies; col·lectius per als que –van manifestar- no han arribat encara els “brots verds”. En aquest sentit van explicar que en aquesta nova etapa Fundesplai reforçarà la seva acció  a favor d’aquets tres col·lectius, a través dels 63 centres d’esplai (la meitat dels quals obren cada dia); la presència en 926 escoles, 27 equipaments de natura (cases de colònies, albergs i terrenys); en 12 centres d’e-inclusió; etcètera.

El conjunt de programes que desenvolupa Fundesplai arriba a 199.700 persones, un 9% més que l’any anterior.

De tots els programes que desenvolupa, durant l’acte Núria Valls en va destacat tres, un per cada col·lectiu de destinataris.

Pel que fa als infants, destacava que des del mes de gener la Fundació (ara Fundesplai) ha assumit directament els programes que es desenvolupen  en els centres d’educació primària i secundària. Es fan programes en 926 escoles, on es gestionen programes de suport a la integració; programes d’habilitats per a la vida i prevenció de les drogodependències, extraescolars i  espais de menjador i activitats del temps del migdia,  que enguany han augmentat un 24,1% respecte el curs anterior. Nuria Valls ha destacat la importància de teixir complicitats amb les direccions, les ampa i les administracions per garantir la qualitat de les activitats a les escoles i l’equitat. Enguany Fundesplai destina  29.000 euros en beques menjador.

En relació als joves, es va presentar el projecte Tresca, de formació, acompanyament i inclusió sociolaboral en el sector del lleure educatiu, dirigit a joves que es troben en situació de risc. Des de que va començar l’any 2010, han participat en el programa 250 joves provinents de 17 municipis de la província de Barcelona i ha obtingut uns excel•lents resultats pel que fa a la inclusió social dels joves participants. En l’última edició finalitzada del projecte Tresca Jove, un 40% dels joves participants s’han vinculat de forma voluntària a entitats educatives i socials del territori, un 30% s’han incorporat al mercat laboral, i un 16% han reprès el seu procés formatiu. A més, des d’aquest any, el programa Tresca ha incorporat la figura del mentors, voluntaris sèniors (molts d’ells formen part de l’Associació Voluntaris en Assessoria Empresarial – VAE)  que assessoren i acompanyen als nois i noies participants. El model ha tingut tant d’èxit que enguany, i gràcies al suport de diferents empreses, s’està replicant a  però també a Portugal i Itàlia.

I en relació a les Famílies , Valls va parlar del programa de colònies en família a les cases de colònies el mes d’agost, iniciat fa dos anys, en el que s’ofereix estades per a famílies, amb activitats de natura i tot inclòs, a preus socials i solidaris. Dos adults i dos menors, set dies, tot inclòs per 499€. I el 5% el vam destinar a beques per a colònies. L’estiu passat va augmentar un 25%, passant de les 5.750 estades el 2012 a les 7.200 estades el 2013. Per al proper estiu, es renova la proposta,  amb unes condicions pràcticament idèntiques.

Campanya “Encerta l’Estiu-Un estiu per a tothom!”

En la mateixa trobada amb els mitjans es va donar a conèixer les principals novetats de la campanya d’activitats d’estiu de Fundesplai que, sota el lema “Encerta l’Estiu-Un Estiu per a tothom” vol garantir l’accés de tots els infants i joves a les activitats de lleure de qualitat. Fundesplai enguany té previst organitzar  900 activitats per a infants i joves de 3 a 25 anys, entre colònies, casals, campaments, rutes i camps de treball. També estades per a grups i famílies. En total 46.000 places.  Aquesta xifra representa un augment del 5% respecte l’estiu passat. Les activitats estan organitzades per Fundesplai i per les 62 centres d’esplai que aplega.

Pel que fa a les beques, l’organització calcula que enguany la demanda d’ajuts per anar de colònies i casals el mes de juny i juliol augmentarà entorn a un 25% respecte l’estiu passat (en que se’n van lliurar més de 3.100) i s’arribarà a les 4.000 peticions. També es preveu que hi hagi  un augment en la demanda d’activitats durant el mes d’agost per atendre infants que es troben en situació de risc.

En el moment de presentar la campanya  Fundesplai ja compta amb els fons aportats per la Diputació de Barcelona i pel Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat, a través del 0’7% per a finalitats socials”, la Generalitat de Catalunya i algunes empreses com Grífols. A banda d’aquests fons per a beques i ajuts que canalitza directament Fundesplai, alguns dels 60 centres d’esplai adherits també reben ajuts dels seusajuntaments o de l’Obra Social de la Fundació “la Caixa”, a través del programa ProInfància.  Amb tot, Gassó reconeixia que “per arribar a cobrir totes les necessitats encara ens cal la col·laboració de més empreses, administracions i ciutadans”. Per això ha fet una crida a que tothom qui vulgui col·laborar contacti entrant a www.estiu.fundesplai.org.

Campanya de dinamització: la  Gimcana Solidària de l’Estiu

Precisament per aconseguir aquest recursos, Fundesplai impulsa una iniciativa per dinamitzar la societat a través de la  Gimcana Solidària de l’Estiu. Es tracta d’un joc de competició per equips, obert a tothom, que té per objectiu  aconseguir donatius per fer possible que els infants i adolescents de famílies amb dificultats econòmiques puguin participar a les activitats d’estiu. Per tal de participar només s’ha d’entrar al web de Fundesplai.org i inscriure-hi.  Els participants, organitzats en equips de quatre persones, comptaran amb espai web propi on podran anar penjant fotos, comentaris i anar seguint el registre dels fons aconseguits. Cada grup va fent activitats, va ingressant fons. I, al final, guanya l’equip que n’aconsegueix més.

L’any passat es van participar-hi 30 grups que van aconseguir  43.000 € (861 ajuts) i enguany l’objectiu augmentar el  25% la recaptació i arribar als 1.100 ajuts.

Nou sistema d’autofinançament de les activitats d’estiu

Fundesplai ha dissenyat també un sistema d’autofinançament de les activitats. El procediment és molt senzill: en el moment de formalitzar la inscripció a una activitat d’estiu, s’oferirà a totes  les famílies un talonari de butlletes per a una rifa en la que se sortejaran fins a 150 estades d’un cap de setmana per a quatre persones en una casa de colònies de la Fundació Catalana de l’Esplai. Els talonaris tindran butlletes amb un valor de venda igual al cost de l’activitat. D’aquesta manera, l’infant només haurà de vendre totes les butlletes entre el seu entorn (família, veïns, amistats…) i autofinançar, d’aquesta manera, fins al 100% del cost de l’activitat.

 

Aquest cap de setmana, cita amb Món Llibre

dimecres, 9/04/2014

Món Llibre, el festival de literatura infantil i juvenil de referència arriba a la desena edició i es consolida com el punt de reunió anual indispensable per a famílies amb infants i joves de fins a 18 anys. Ha estat una dècada de compromís amb l’univers infantil per tal d’oferir una mirada al món dels infants a través dels grans noms de la literatura infantil internacional.

Un any més, doncs, Món Llibre, amb el seu tarannà lúdic, omple durant un cap de setmana (12 i 13 abril) el espais del MACBA, el CCCB i enguany també el CONVENT amb més de 50 activitats gratuïtes (tallers, teatre, exposicions, espectacles, etc ). La il·lustradora convidada d’aquest any és Marianne Dubuc, una de les més figures més destacades de la literatura infantil quebequesa.

Dos dies consagrats a la cultura i la literatura, en què els llibres seran els protagonistes d’aquest Sant Jordi per infants i joves, organitzat per l’Institut de Cultura de Barcelona amb la col·laboració del CCCB, el MACBA, Biblioteques de Barcelona i més de 40 editorials.

Dissabte 12 i diumenge 13 d’abril d’11 a 19.30 h

Espais del CCCB – Pl. de Joan Corominas – MACBA

Accés lliure.

Més informació a: www.bcn.cat/monllibre

La revista ‘El Tatano’ arriba al número 100!

dimarts , 8/04/2014

Aquest mes d’abril Edicions Cavall Fort publica el número 100 de la revista El Tatano, el Cavall Fort dels petits, i ho celebra amb un número especial, amb més pàgines i acompanyat d’un obsequi, El joc de la memòria d’El Tatano.

Arribar al número 100 és una fita important que confirma la consolidació d’El Tatano dins del mercat de les revistes en català. L’any de la seva aparició ja va ser guardonada per l’APPEC com a millor nova publicació.

Des del gener de 2006, cada mes la revista ha ofert un contingut variat, de qualitat i adaptat als interessos i capacitats dels infants a partir de quatre anys.

Una de les finalitats d’El Tatano és acompanyar els nens en les seves primeres lectures i, sobretot, fer-los descobrir el plaer de llegir, a través de contes, poesies i còmics. També procura satisfer la curiositat pel món que els envolta, amb reportatges de natura i articles, i estimular-los la creativitat a través de manualitats, jocs i receptes de cuina. En definitiva, volem que El Tatano es converteixi per als més menuts en una eina de lleure actiu i divertit, i que contribueixi a l’aprenentatge i a l’ús del català.

El Tatano va néixer l’any 1990 com un suplement de Cavall Fort; tenia vuit pàgines i sortia sis cops l’any. A partir de l’octubre del 2005, amb l’aparició del número 0, El Tatano es va convertir en una revista mensual i independent de Cavall Fort. Actualment té més de sis mil subscriptors.

Creuar el carrer per un lloc sense semàfor o pas de vianants, la conducta de risc més freqüent entre els escolars catalans

dilluns, 7/04/2014

Fundció Mapfre

Creuar alguna vegada un carrer per un pas de vianants sense mirar, per un lloc sense semàfor o amb el semàfor en vermell quan no ve cap cotxe segueixen sent les conductes de risc més esteses entre el 43,3 per cent dels escolars catalans. Gairebé el 50% desconeix que abans de creuar un carrer cal esperar a la vorera al fet que no vinguin vehicles o que estiguin aturats, així com mirar a esquerra i dreta.

Així ho reflecteix l’Estudi sobre el comportament de l’educació viària en els escolars catalans, que ha presentat avui la Fundació Mapfre a Cornellà, amb l’objectiu de conèixer els hàbits dels vianants més joves, comprovar si compleixen algunes normes bàsiques de seguretat, com utilitzar el cinturó de seguretat i el casc ciclista, i conèixer si consideren que el seu entorn escolar és segur, entre altres aspectes.

De l’informe, realitzat entre 4.335 estudiants de primària de nombrosos centres escolars de Catalunya, també es desprèn que una mica més de 3 de cada 10 escolars (33,4 per cent), especialment els que tenen entre 10 i 12 anys, ha tingut por en alguna ocasió de ser atropellat per un cotxe quan es dirigia al col·legi, una tendència que s’incrementa lleugerament pel que fa a 2012 i que segons els estudiants es deu al fet que el vehicle no va resèctar el pas de vianants (60,6 per cent) ni el semàfor (17,8) i que es va pujar a la vorera (9,8), entre altres motius.

Els avanços en seguretat viària que s’estan produint a Catalunya també es recullen en l’estudi, que posa de manifest que el nivell de seguretat dels entorns escolars és “bo o molt bo”, especialment en aspectes que tenen a veure amb l’existència de passos de vianants al costat de l’entrada del col·legi, tanques de protecció, presència de policia local, voreres amples i zones d’aparcament específiques per als autobusos escolars.

També destaca l’àmplia utilització del cinturó de seguretat, que reconeix usar “sempre” el 87% dels escolars i majoritàriament “per decisió pròpia”, la qual cosa reflecteix un avanç important en l’ús d’aquesta mesura, que redueix a la meitat el risc de mort en cas d’accident. També assenyala que l’ús del casc ciclista és cada vegada major en aquest col·lectiu (50 per cent) i que els estudiants circulen principalment per la vorera (40 per cent) i sense escoltar música amb auriculars (65,8). Entre les conductes més insegures quan es munta amb bicicleta destaca no senyalitzar amb els braços en girar un carrer, una cosa que “mai” té en compte el 50, 3 per cent dels joves, i circular per la carretera, cosa que posa en pràctica gairebé la meitat dels enquestats.
La Fundació Mapfre creu que per millorar la seguretat viària de nens i joves és important promoure una major implicació i participació de la família, clau per multiplicar l’eficàcia de l’educació viària. Els especialistes coincideixen que aquest tipus de formació ha de començar a impartir-se des dels 3 anys, ja que fins als 7 els nens són molt receptius. A partir d’aquesta edat fins als 12 anys comença un període d’afiançament, reforç de conceptes i posada en pràctica dels mateixos.

En el marc de la presentació d’est informe, la Fundació també ha presentat la Caravana d’Educació Viària, que avui comença a Cornellà (Barcelona), i que promou per cinquè any consecutiu, en col·laboració amb la Federació Catalana d’Automobilisme (FCA). L’objectiu d’aquesta activitat, que estarà instal·lada fins al divendres 11 d’abril en l’Avinguda Salvador Allende, s/n (al costat de l’Institut Esteve Terradas), en aquest municipi, és fomentar actituds responsables i cíviques que contribueixin a reduir la sinistralitat viària. Per a això, prop d’1.000 escolars d’entre 8 i 12 anys de diferents centres escolars aprendran durant aquests dies els principals senyals i normes de trànsit i participaran en un circuit de karts on aplicaran els coneixements apresos.

S’impliquen les famílies a l’escola? Algunes xifres per la reflexió

dimecres, 2/04/2014

Gemma Moncunill

Aquest matí s’ha presentat a Barcelona el llibre: Com participen mares i pares a l’escola? Diversitat familiar i d’implicació en educació0, a càrrec d’Ismael Palacín, director de la Fundació Jaume Bofill, i Marta Comas, directora del projecte «Famílies amb veu».

 

La majoria de recerca indica que la implicació de les famílies en la vida escolar és cabdal a l’hora de determinar l’èxit o fracàs escolar dels fills. Però la participació familiar també és un factor clau de la qualitat educativa, que reverteix en la satisfacció i el compromís dels professors i afavoreix el centre educatiu en general. A vegades, però, s’acusa a les famílies de no participar prou a l’escola. 

Hem dut a terme una enquesta representativa a 1.500 famílies amb fills escolaritzats de 0 a 16 anys que garanteix arribar a tots els perfils de famílies, des de les més actives a l’escola fins a l’anomenada majoria silenciosa. L’objectiu és conèixer com participen les famílies a l’escola, tant en l’àmbit formal com informal, així com què és allò que les motiva i quines dificultats troben.

Els resultats desmenteixen el tòpic que mares i pares no participen i ens indica que les famílies són presents en el dia a dia dels centres educatius. La gran majoria va molt més enllà del seguiment i implicació vinculada únicament al seu fill/a, i cada cop són més conscients de la seva valuosa aportació a l’escola. No obstant això, es fa palesa l’existència de diferents graus de participació en funció de la composició de les famílies, el nivell educatiu dels pares, la procedència, la seva situació laboral i econòmica. Alhora, es posa de manifest que hi ha un ampli marge d’intervenció per a millorar aquesta participació familiar.

 

Algunes de les conclusions de l’estudi són les següents:

 

– Mares i pares estan interessats en l’escolarització dels seus fills: el 74% supervisen o ajuden sovint o sempre als seus fills amb els deures, el 89% s’ha reunit amb el tutor o tutora del fill/a, i el 95% han assistit a la reunió d’inici de curs.

 

– El 29% de les mares i els pares participen activament amb i per l’escola, ja sigui a través de l’AMPA o de comissions de treball.

 

– Els factors que més condicionen la participació són: el nivell d’estudis dels pares (com més estudis, major és la participació), els ingressos (un menor capital econòmic dificulta la participació), la monoparentalitat (les dificultats de conciliació dificulten la participació), i l’origen dels pares (les famílies d’origen estranger participen menys).

 

– La variable que apareix amb més força en relació a la participació de les famílies d’origen estranger és el nombre d’anys que els fills van a la mateixa escola: en igualtat de condicions socioeconòmiques, la probabilitat de participar de pares autòctons i estrangers s’igualaria als 6 anys d’estar a la mateixa escola.

 

– Només el 15,6% de les famílies no són sòcies de l’AMPA. D’aquestes, el 36,3% de les famílies de centres públics al·leguen que és per motius econòmics (no poden pagar la quota).

 

– Hem elaborat una tipologia de mares i pares en funció de la seva participació al centre: informats, presents, col·laboradors i representants.

 

– Els centres educatius poden desenvolupar accions que incrementin la relació entre la família i el centre educatiu, especialment a la Secundària i entre els sectors de població amb menor activitat a l’escola. 

Més enllà de detectar els obstacles a la participació de les famílies, el treball fa propostes d’actuació per potenciar la seva implicació, dirigides tant als centres educatius com a l’administració i a les mateixes famílies. 

Les dades, anàlisi i argumentacions que es presenten formen part de la recerca publicada a l’informe Com participen mares i pares a l’escola? Diversitat familiar i d’implicació en educació, el tercer del projecte «Famílies amb veu» de la Fundació Jaume Bofill.

 

Més informació a: http://www.fbofill.cat/index.php?codmenu=01&not=1082

 

 

 

 

 

1 d’abril, Dia Mundial de l’Educació

dimarts , 1/04/2014

CRISTINA CALDERER

Amb motiu del Dia Internacional de l’Educació, que se celebra avui, 1 d’abril, la Campanya Mundial per l’Educació, Dincat (Discapacitat intel·lectual Catalunya) i Jocviu uneixen esforços per defensar una escola per a tothom. En un manifest conjunt, les 3 entitats reclamen el dret a una educació de qualitat, promotora d’igualtat d’oportunitats o del canvi social, que sigui accessible i inclusiva i que permeti a cada alumne/a desenvolupar el seu propi potencial i els seus propis talents amb els suports necessaris.

Manifest

En aquest manifest, les entitats alerten que falta només un any per a la data fixada pel Fòrum Mundial sobre l’Educació en què governs i organitzacions internacionals es van comprometre a aconseguir una educació de qualitat per a tothom. Malauradament, s’estima que 93 milions de nens, nenes i joves viuen al món amb algun tipus de discapacitat. Les escasses dades disponibles mostren que aquestes persones
amb necessitats educatives especials tenen moltes menys oportunitats i formen uns dels col•lectius més exclosos de l’educació. Per aquest motiu, i també perquè a l’Estat espanyol i a Catalunya estem immersos en un procés de retrocés en matèria de política educativa, la Campanya Mundial per l’Educació, Dincat (Discapacitat intel•lectual Catalunya) i Jocviu reivindiquem el dret a una educació de qualitat, promotora d’igualtat d’oportunitats, accessible i inclusiva per a totes les persones i a tot el món. Ho fem durant la Setmana d’Acció Mundial per l’Educació que, enguany, arriba després d’una setmana de mobilitzacions de la comunitat educativa a Catalunya per reivindicar el dret a l’educació. Una situació que, lluny d’avançar, implica un retrocés en el concepte d’escola inclusiva.

Per tot plegat, reclamem als governants el compliment del dret a l’educació de les persones amb discapacitat, com recull la Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat de l’ONU, i exigim que hi destinin els recursos necessaris perquè l’educació inclusiva sigui una realitat. És per això que demanem:
1 . L’aturada de les retallades en educació i el restabliment dels pressupostos necessaris perquè el sistema educatiu tingui els recursos que garanteixin el dret a una educació de qualitat per a tothom.
2. El compromís polític d’oferir informació més detallada i clara sobre l’escolarització d’alumnes amb necessitats educatives especials, ja sigui als centres educatius ordinaris o als d’educació especial, per fer un seguiment més acurat de l’evolució de la inclusió.
3. Que s’avaluï si els recursos que actualment es destinen al sistema educatiu per a la inclusió són efectius i milloren els resultats personals dels alumnes amb necessitats educatives especials.
4. Que els alumnes amb necessitats educatives especials tinguin les mateixes condicions d’accés que la resta de ciutadans, garantint la igualtat d’oportunitats.
5. Que es puguin crear aliances dins del mateix sistema educatiu (escoles ordinàries i escoles d’educació especial) mitjançant un treball conjunt que permeti la col•laboració entre els centres i l’aplicació de plans individualitzats que estimulin al màxim les capacitats i que fomentin el desenvolupament acadèmic i social dels alumnes amb necessitats educatives especials per aconseguir la seva inclusió.
6. L’aturada de les retallades en polítiques de cooperació per garantir que s’hi destini el 0,7% dels pressupostos i que d’aquest pressupost es destini el 8% de l’Ajuda Oficial al Desenvolupament a educació bàsica.

En definitiva, recordem que abordar l’educació des d’una perspectiva de drets passa per la creació de sistemes educatius inclusius.

Acció

Durant la Setmana Mundial per l’Educació (del 7 al 13 d’abril), milions de persones a tot el món es mobilitzaran sota el lema “Sumem capacitats. Pel dret a una educació inclusiva” per recordar als/les governants el compliment del dret a l’educació de les persones amb discapacitat a tot el món i per exigir que es destinin els recursos necessaris perquè l’educació inclusiva sigui una realitat. Dins la Setmana Mundial per l’Educació, a Catalunya el pròxim dimarts 8 d’abril de 10 a 12h tindrà lloc les jornades lúdico-esportives “Una escola per a tothom” al Centre Esportiu Municipal Can Dragó a Barcelona. Aquestes jornades promouen la trobada entre centres educatius ordinaris i d’educació especial per visualitzar una societat plural que, mitjançant la cooperació i la convivència, faci evident que una escola per a tothom és possible.

Cinc centres educatius catalans participaran en el Campionat Electrocat

dimecres, 26/03/2014

Decomunicació

Cinc centres educatius d’arreu de Catalunya participaran el proper mes de juny en el I Campionat ElectroCat, un concurs d’innovació per a construir un prototip de tricicle elèctric, sobre una base motriu comuna. El campionat compta amb la col·laboració del Departament d’Ensenyament de la Generalitat, el Gremi de Tallers de reparació d’automòbils de Sabadell i Comarca i les empreses Honda, Infranor-Mavilor i Tempel.

Els cinc equips participants d’aquesta primera edició són l’Institut Castellarnau de Sabadell, l’Institut Palau Ausit de Ripollet, l’Institut Pere Martell de Tarragona, el C.E.I.R de Barcelona i el Centre de Recursos del Vehicle Elèctric (CREVE) de Santa Perpètua de Mogoda. Tots competiran en una única prova, en què s’avaluaran les prestacions, característiques i disseny dels vehicles.

El Departament d’Ensenyament de la Generalitat vol incloure aquesta proposta en la formació especialitzada de vehicles de tracció elèctrica. Els alumnes utilitzaran l’horari lectiu per dissenyar el seu propi vehicle. En aquesta primera edició, que serà una prova pilot, participaran els cinc centres esmentats, amb la idea que el proper any puguin participar uns 20 centres de Formació Professional de tota Catalunya.

Aquest campionat,  és una de les actuacions innovadores, que dins del projecte Plataforma de desenvolupament del Vehicle Elèctric a la Riera de Caldesi en el marc dels projectes Innovadors i Experimentals del Servei d’Ocupació de Catalunya, porta a terme l’Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda, conjuntament amb els altres  municipis de la Riera de Caldes: La Llagosta, Palau-solità i Plegamans, Polinyà i Sentmenat. La Plataforma s’integra dins dels projectes de desenvolupament de l’Eix de la Riera de Caldes, que tenen com a objectiu impulsar  el sector empresarial de l’automoció elèctrica, donar suport a  noves línies de negoci dedicades a la mobilitat elèctrica i promoure el transport sostenible.

Aposta pelvehicle elèctric

Aquest projecte s’ha materialitzat en una primera fase amb la inauguració del Centre de Recursos del Vehicle Elèctric(CREVE) al passat mes d’octubre, un equipament dedicat al desenvolupament del vehicle elèctric, situat a Santa Perpètua de Mogoda.El CREVE disposa de 400 m2 distribuïts en duesplantes. A la primera, es situa el taller, que disposa de 200 m2, i a la planta baixa es troben les aules per a la realització d’activitats formatives i altres serveis. Des del CREVE s’ha previst poder oferir serveis de difusió, promoció i serveis avançats per al desenvolupament del vehicle elèctric i poder convertir-se en un centre de referència a Catalunya.

En col·laboració amb la Fundació Privada ASCAMM, s’ha dissenyant el futur perfil  professional de mecànic reparador de vehicles elèctrics.Durant els mesos de novembre i desembre de 2013, s’han organitzat nou activitats formatives entre cursos i jornades, amb la participació de 126 persones que s’han reciclat i format  tant en reparació de vehicles elèctrics com en instal·lació de punts de recàrrega.

L’oferta d’ensenyamentper al 2014 preveu accions formatives dereparació i manteniment de bicicletes amb ajuda elèctrica, reparació i manteniment de vehicles elèctrics lleugers, reparació i manteniment d’infraestructures de recàrrega de vehicles elèctrics. Aquesta es realitzarà amb col·laboració amb el Gremi de tallers de reparació d’automòbils, el Gremi d’instal·ladors i el Centre Metal·lúrgic i l’Associació Promotora del Vehicle Elèctric Volt-Tour.