Actualitat

Cap d’any en família en una casa de colònies

dimarts , 24/12/2013

Moltes famílies i grups d’amics busquen un lloc diferent on passar el Cap d’Any. Els albergs i les cases de colònies de la Fundació Catalana de l’Esplai els ofereix una proposta de qualitat, en uns equipaments situats enmig de la natura i que ofereixen un munt de possibilitats per a petits i grans i assequible a totes les butxaques.  Enguany, i per ajustar-se a les necessitats de les famílies, la Fundació ha rebaixat un 20% el preu. En concret,  l’estada amb el sopar de gala el dia 31 de desembre, allotjament en habitació exclusiva per a cada grup/família i  un abundant esmorzar-dinar (brunch) del dia 1 de gener, té un preu de 69€ pels adults, els 47€ pels infants fins els 12 anys i gratuït fins els 2 anys. El sopar del 31 inclou, entre altres productes, un complert aperitiu, crema de marisc, secret ibèric, profiteroles, assortiment de torrons i neules, raïm, cotilló, vi i el cava.

La qualitat i el preu ajustat ha fet que les reserves per celebrar el Cap d’Any a les cases de colònies hagin augmentat, fins el moment, un 15% respecte l’any anterior.

La Fundació Catalana de l’Esplai disposa de setze cases de colònies i albergs situats en alguns dels indrets naturals més bonics de Catalunya. Entre aquests equipaments hi ha les cases de Can Mateu, Els Porxos, la Cinglera i El Company (totes quatre a Vilanova de Sau, Osona); Mas Cabàlies i Roques Blanques (Pirineu); Can Massaguer i la Traüna (Montseny); Viladoms de Baix (Bages); la Rectoria de la Selva (Solsonès);  El Molí (Vallès Occidental); Cal Ganxo (Garraf) i Can Santoi (Collserola) o la recentment inaugurada casa de Les Codines, a Montesquiu (Osona). Bona part de les cases estan adaptades per persones amb mobilitat reduïda.

Les cases de colònies i albergs de la Fundació Catalana de l’Esplai estan obertes per a famílies i grups durant tot l’any els caps de setmana, ponts i vacances, com les de Nadal i Cap d’any. Els grups i famílies s’allotgen en habitacions d’ús exclusiu que, en molts casos, disposen de bany propi. Si es desitja, els grups  poden gaudir de programes d’activitats conduits per monitors. Es tracta d’educadors ambientals experimentats i coneixedors de l’entorn que s’encarreguen de la dinamització dels grups. Es propicia així la relació amb d’altres famílies i nens i nenes, a partir de programes d’activitats en funció dels interessos de les diferents famílies i/o grups que conviuen a la casa durant l’estada.

Encara es poden fer reserves trucant a: Fundació Catalana de l’Esplai  -  Tel : 93 474 46 78 -  accc@esplai.org


La Fundació Pere Tarrés amplia la seva oferta d’activitats per a les vacances de Nadal

divendres, 20/12/2013

Les vacances de Nadal són un dels moments més esperats pels infants i joves. A més de gaudir de les festes en família, aquest període també s’ha consolidat en els darrers anys com un moment perfecte per fer una escapada i practicar esports de neu. Així ho està constatant la Fundació Pere Tarrés que ja ha cobert totes les places per a la colònia d’esquí que es farà del 2 al 4 de gener a l’Alberg Anna Maria Janer de Llívia(La Cerdanya). L’estada inclou pensió completa, curs d’esquí, monitors, transports i assegurança.

Per a les famílies que vulguin gaudir d’uns dies de descans, la Fundació Pere Tarrés torna a oferir la possibilitat de fer escapades de cap de setmana en família per practicar esports de neu, també a l’Alberg Anna Maria Janer a Llívia i a l’Alberg Les Estades de Rialp. En aquest cas, les famílies que ho desitgin podran gaudir d’una estada en un d’aquests albergs amb pensió completa, habitacions amb bany i un programa d’activitats relacionat amb la neu i l’entorn geogràfic. Aquesta opció, que combina activitats de lleure amb sortides a punts d’interès de l’entorn on estan situades les cases de colònies, s’està consolidant cada cop més. També permet aprendre i conviure amb altres famílies amb l’enriquiment social i vivencial que això representa per a grans i petits. Els pares comparteixen estones, activitats i converses amb altres pares i mares, mentre els infants poden jugar i divertir-se amb altres nens i nenes de la seva edat en un espai exterior i en un context formatiu dirigit per un equip d’educadors.

L’Alberg Anna Maria Janer està situat al centre de Llívia (La Cerdanya) i ofereix la possibilitat d’esquiar a les pistes catalanes i franceses així com descobrir la gastronomia i visitar diferents enclavaments turístics com el parc Animalier dels Angles, les coves de la Font Rabiosa, El forn solar d’Odello i el Tren Groc.

L’Alberg Les Estades es troba situat a la localitat de Rialp, a tant sols 14 quilòmetres de l’estació d’Esquí de Port-Ainé i a 30 quilòmetres de l’estació d’Espot. La seva proximitat al Parc Nacional d’Aigüestortes ofereix la possibilitat de realitzar excursions guiades o visitar les exposicions permanents i temàtiques que s’hi realitzen.

Conciliació de la vida familiar i laboral

Per garantir les necessitats educatives dels infants i també per afavorir la conciliació de la vida familiar i laboral, els centres d’esplai federats de la Fundació Pere Tarrés també estaran oberts durant les vacances de Nadal. Una tendència que va començar l’any passat i que s’està consolidant. Enguany, la majoria dels centres oberts i diaris han optat per fer activitat de casal obrint gairebé 350 places.

La Fundació Pere Tarrés continua treballant per assegurant que la situació econòmica de les famílies no impedeixi que els més petits infants gaudeixi del seu dret al lleure, a passar-s’ho bé, al joc i al contacte amb la natura. Per aquest motiu, durant el Nadal continua la seva campanya solidària Ajuda’ls a créixer que permetrà becar a infants de famílies en situació de vulnerabilitat social.

Més informació a: www.peretarres.org

Aquest Nadal, els nens i nenes entren de franc a Gaudí Experiència

dimarts , 17/12/2013

Gaudí Experiència

Aquest Nadal, els nens i nenes de Barcelona podran gaudir de franc de la visita i l’audiovisual de Gaudí Experiència, amb què es poden apropar d’una manera innovadora a l’obra del geni de l’arquitectura catalana. Mitjançant pantalles tàctils i un audiovisual en 4D (tridimensional i amb butaques mòbils), els més petits podran apreciar encara més les qualitats de Gaudí i del veí Parc Güell, abans o després de visitar‐lo. Una oportunitat especial per completar una jornada cultural i lúdica al mateix temps.

Gaudí Experiència és el primer espai expositiu audiovisual 4D que aplega tota la vida i obra d’Antoni Gaudí i que, amb només un any de vida, s’ha posicionat com a activitat turística imprescindible de la ciutat i referent cultural per la seva innovació i tecnologia d’última generació, que permet al visitant veure amb una altres ulls l’obra de l’arquitecte modernista més famós del món.

L’espai, situat a només dos minuts caminant des del Park Güell, planteja al visitant una aproximació diferent a l’obra de Gaudí a través dels tres eixos –murs interactius multi usuaris per adults i nens, maquetes d’obres de l’arquitecte i un audiovisual que, gràcies a la tecnologia 4D, butaques en moviment i efectes d’aire i aigua, creen l’escenari ideal per submergir al públic en l’univers creatiu de Gaudí.

Gaudí Experiència serà gratuït per als nens i nenes que visitin la instal∙lació entre el 21 de desembre de 2012 i el 7 de gener de 2014. 

GAUDÍ EXPERIÈNCIA. c/ Larrard 41, Al costat del Park Güell.

Obert de 10.30 a 18h (últim passi audiovisual 4D mitja hora abans del tancament).

Tancat el 25 de desembre.

Els dies 24 i 31 de desembre, obert de 10 a 15h.

Esplais Catalans referma el seu compromís amb l’educació d’infants i joves

dilluns, 16/12/2013

Esplac

A principis de desembre es va celebrar l’Assemblea General Ordinària anual d’Esplais catalans, que reuneix 107 esplais arreu de Catalunya, aplegant 1500 monitores i monitors que eduquen a 6200 infants. Una trobada que es considera l’espai més important de presa de decisions dels esplais. Més de 300 persones de 67 esplais van omplir el teatre dels Lluïsos d’Horta de Barcelona, en una jornada en què es van valorar les accions empreses durant el segon any del Pla estratègic 2011-2014 i en què es va decidir com encarar el seu últim curs.

Així, es va destacar especialment el creixement que ha viscut l’entitat en aquests últims cinc anys, en què han doblat el nombre d’infants, monitors i monitores, sent aquest estiu més de 7000 participants a les colònies, campaments, rutes i intercanvis internacionals. A més, aquesta Assemblea va servir per celebrar l’entrada de 7 nous esplais (Farfalla, Maqui, Merlot, La Floresta, Kamono, Terra de Lleure i Torxa), aconseguint ser ja 107 esplais distribuits en 71 poblacions de Catalunya. També es va viure un gran relleu a l’Equip de Direcció de l’entitat, i es van escollir 8 nous membres (5 noves persones i 3 reeleccions) incloent el relleu a la Presidència. Després de quatre anys en el càrrec, Marc Cases Martín s’ha acomiadat recordant la seva trajectòria des que va ser monitor de l’esplai Xiroc, fins a arribar a l’Equip de Direcció i la Presidència d’Esplac. Raimon Carreras Marin va ser escollit com a nou President i va reivindicar el compromís dels esplais amb l’educació: “a l’esplai s’aprenen un munt de coses. Però sobretot a pensar en els altres. I això fa falta, així que els esplais som necessaris, molt necessaris!”, va assegurar.

De cara el curs vinent, el pla de treball aprovat ve marcat per la continuïtat del projecte d’atenció personalitzada, que garanteix el suport de l’entitat cap als seus esplais membres. També es vol treballar la reivindicació de la tasca educativa i des del voluntariat dels monitors i monitores a través de tres grans projectes: la revisió del seu Projecte Educatiu, la trobada de formació anual (Escola d’Esplac) i la trobada de monitors i monitores, Monifesta’t 2014. Els esplais del Sector Camp de Tarragona, que acolliran l’esdeveniment en una població del seu territori, van ser els encarregats de presentar aquesta trobada a l’Assemblea, que van definir com “l’inici d’una nova era”. La Monifesta’t serà, sens dubte, un dels moments àlgids d’aquest curs, i hi esperen la participació de més de 400 monitors i monitores i en una trobada amb diferents espais per a la formació, el debat i la celebració del seu compromís amb l’educació d’infants i joves.

En el torn de les resolucions, Esplais Catalans van voler mostrar la seva voluntat de posicionar-se envers qüestions socials que els afecten. A la resolució “Esplais Catalans donem la cara” van aprovar, precisament, l’inici d’un debat per a “buscar posicionaments conjunts sobre tot allò que creguem important valorar com a esplais, així com de la societat i el país que volem”. Aquesta necessitat de prendre partit en la societates va fer palesa amb l’aprovació de sis resolucions més entorn de temes com: la pobresa infantil, el compromís dels esplais amb l’educació i la necessitat de reivindicar-se com a agents educatius en la societat, l’educació ambiental, les ordenances de civisme i el dret a l’avortament.

Nou centre socioeducatiu del Raval per atendre menors en situació vulnerable i les seves famílies

divendres, 13/12/2013

Fundació Pere Tarrés

Posar a disposició de la població més vulnerable del barri del Raval de Barcelona un projecte socioeducatiu d’atenció integral a menors en situació de risc i les seves famílies, aquest és l’objectiu del nou espai que ha començat el seu camí aquesta tarda amb la inauguració de les obres per part de l’alcalde de Barcelona, Xavier Trias.
“L’èxit de la nostra ciutat està en l’acollida i integració dels infants i joves que viuen en ella” ha assegurat Xavier Trias per a qui “moltes entitats, com l’AEIRaval que avui celebra deu anys, van néixer en l’època de creixement econòmic i això vol dir que no es cobrien correctament les necessitats socials”. L’alcalde de Barcelona també ha tingut paraules de reconeixement per a la Fundació Pere Tarrés destacant que “fa un treball extraordinari  a tot el país per integrar a totes les persones i que se sentin com uns catalans més”. Finalment, Trias ha recordat que la importància de l’acte d’avui “és la demostració que quan entitats, administracions públiques i organitzacions treballen conjuntament es poden fer moltes coses”.
El nou centre que s’ubica al costat de al Rambla del Raval es dirà Espai Socioeducatiu Estel d’Assís i tindrà una superfície total de 329m2 repartits en 9 espais que permetrà incrementar el nombre de menors atesos  fins a 110 nens, i així reduir les llistes d’espera. També permetrà realitzar activitats al matí, disposar d’espais per al treball personalitzat amb famílies i joves i facilitarà el seguiment, la coordinació i la qualitat, entre d’altres. El pressupost estimat del projecte ascendeix a 230.000 euros.
 
“Aquest local ens permet un nou espai, un nou concepte i un nou model d’intervenció integral que donarà moltes oportunitats tant a infants, com a joves com a les famílies del centre”, ha afirmat José Ventura, vicepresident de l’AEIRaval, una entitat que fa més de 10 anys que treballa per atendre les necessitats dels infants i joves del barri i les seves famílies. És un dels més de vint centres oberts i diaris que federa la Fundació Pere Tarrés on s’acullen més de 2.500 infants en situació de vulnerabilitat social cada tarda. “Tirar endavant un centre d’aquestes característiques és molt difícil. Per això, una inauguració com aquesta és tan important i agraïm la col·laboració de totes les persones que ho han fet possible”, ha destacat el director general de la Fundació Pere Tarrés, Josep Oriol Pujol.
El nou centre socieducatiu del Raval estarà ubicat en els baixos de l’edifici de la seu social del sindicat UGT de Catalunya que està situat a la Plaça Manuel Vázquez Montalbán. “Per a nosaltres és un gran honor compartir aqust espai amb una entitat com l’AEIRaval”, ha afirmat José Maria Àlvarez, secretari general de UGT Catalunya. La implicació de la UGT ha estat una de les peces clau per fer possible aquest nou recurs al barri. També el suport de l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat de Catalunya, la Fundació Pere Tarrés i els membres i col·laboradors de l’entitat han estat fonamentals en la realització d’aquest projecte. Malgrat tots aquests esforços, estan en marxa accions per aconseguir finançament per a l’execució de les obres d’adequació de l’espai.
 
Un centre socioeducatiu de referència al barri del Raval de Barcelona
El barri del Raval de Barcelona és un dels territoris on l’afectació del nou context econòmic ha tingut més efecte en la població. Densitat de població de 437 hab/ha, 50% d’habitants d’origen immigrant, edificacions velles i degradades, 25% de pisos on viuen més de 4 persones, població amb pocs recursos, aquests són alguns dels indicadors del barri que es tradueixen en dificultats per als nens i joves i les seves famílies.
Ja fa 10 anys que l’AEIRaval treballa per atendre les necessitats dels infants i joves del barri i les seves famílies. Actualment, compta amb 3 locals situats en diferents indrets del barri. Són locals petits, precaris i que no permeten atendre amb la qualitat necessària els menors i les seves famílies i que dificulten les tasques de seguiment i coordinació. A més de permetre atendre més infants i reduir les llistes d’espera, el nou espai socioeducatiu facilitarà la realització d’activitats al matí que es fan amb joves que no estudien ni treballen, així com disposar d’espais per al treball personalitzat amb les famílies i els joves en risc d’exclusió social. La llum natural, l’optimització energètica, l’estalvi econòmic en els subministraments i en el pagament del lloguer també són factors que millorarà el nou local. Finalment, la convivència i contacte diari en un mateix espai facilitarà poder unificar criteris, el seguiment i la supervisió, la continuïtat i qualitat dels projectes. En definitiva, aquest centre vol esdevenir un lloc de referència per a les famílies del Raval i ser capdavanter en l’atenció educativa i social a infància i famílies que requereixen una intervenció intensiva i integral.
En tres sales s’ubicarà el centre obert infantil que acollirà 41 infants de 4 a 11 anys. El centre obert Aula Jove estarà situat en dos sales més per treballar amb 40 joves d’entre 12 i 15 anys. El centre socioeducatiu Aula Oberta amb 25 places ocuparà una altra sala. A més d’aquestes sales, es disposarà d’un despatx i sala de reunions, una sala per a la intervenció del servei de suport psicosocial i una darrera sala per al treball individualitzat amb joves. El projecte el realitzarà el despatx d’arquitectes Oikosvia Arquitectes SCCL.

Viu el Teatre col·labora amb el Banc dels Aliments

dimecres, 11/12/2013

Viu el Teatre

Diumenge que ve, 15 de desembre, de 10.30 h a 12.30 h del matí, al hall del Teatre Poliorama (abans de la funció familiar “Un conte de Nadal”), l’equip de Viu el Teatre farà recollida d’aliments infantils (llet en pols, potets, etc) i obsequiarà a tots els donants amb descomptes en les entrades per la programació familiar Viu el Teatre, per gaudir de grans emocions que alimentaran l’ànima de grans i petits.

Totes aquelles famílies que vulguin col·laborar en el projecte de Viu el Teatre i el Banc dels Aliments només cal que portin algun producte d’alimentació infantil al Poliorama, situat a La Rambla de Barcelona, i Viu el Teatre s’encarrega de la resta: intercanviar els aliments infantils per descomptes per anar al teatre i fer arribar tots aquests productes als nens i nenes que necessiten un suport per menjar cada dia.

Solidaritat i Cultura són dos valors que es poden unir en només dues hores. Fer els infants conscients de la necessitat d’ajudar i, a la vegada, fer-los partícips d’aquesta solidaritat tot acompanyat d’una estona amb la família per gaudir de l’activitat d’anar al teatre. Tothom està convidat a participar-hi!

El Banc dels Aliments és una fundació benèfica privada, sense ànim de lucre, que té com a objectiu lluitar contra la fam del nostre país i evitar que els aliments consumibles però no comercialitzables siguin destruïts fent-los arribar a les persones més necessitades. Si voleu saber-ne més podeu consultar www.bancdelsaliments.org

Viu el Teatre és un projecte d’exhibició de teatre per a nens i nenes. Aquest any arriba a la seva 10ª edició amb una programació d’octubre a maig que proposa funcions al Teatre Poliorama i al Teatre CCCB de Barcelona, els caps de setmana adreçats a famílies i entre setmana, a escoles amb infants de 0 a 12 anys. www.viuelteatre.com

L’Ajuntament de Barcelona posa en marxa les primeres Biblioteques Escolars Obertes al Barri

dilluns, 9/12/2013

Pere Tordera

Fa uns dies, l’Ajuntament de Barcelona, a través de l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona, va posar en marxa les quatre primeres Biblioteques Escolars Obertes al Barri. Aquest nou servei municipal té com a objectiu principal oferir a l’alumnat de la ciutat la possibilitat d’estudiar o fer els deures en espais suficientment preparats que obriran les seves portes sempre en horari extraescolar.

Les quatre primeres Biblioteques Escolars Obertes al Barri que es posen en marxa al servei de l’alumnat de la ciutat en horari extraescolar estan situades al districte d’Horta – Guinardó (Escola Coves d’en Cimany, carrer Coves d’en Cimany, 42, oberta els divendres de 17 a 20 hores); al districte de Nou Barris (Institut Barcelona Congrés, carrer Baró d’Esponellà, 1, oberta els diumenges d’11 a 14 hores) i al districte de Sant Andreu (Escola Pompeu Fabra, carrer Olesa, 19, oberta els dissabtes d’11 a 14 hores, i a l’Escola Baró de Viver, carrer Tucumán, 1, oberta els dissabtes de 10 a 13 hores).

El nou servei de biblioteques escolars obertes al barri és una de les diferents accions que l’Ajuntament impulsa per ajudar a l’èxit escolar de l’alumnat i, en aquest cas, volen posar a disposició dels nois i noies de la ciutat nous espais on poder estudiar o fer els deures. La intenció és obrir de manera esglaonada més biblioteques escolars al barri i durant els pròxims mesos, dins d’aquest curs escolar.

Les Biblioteques Escolars Obertes al Barri, que estan situades en els centres educatius que disposen també del servei municipal de Pati Escolar Obert al Barri, disposen d’un monitor responsable de vetllar pel correcte funcionament de l’espai i de voluntaris educatius que podrà ajudar als nois i noies a fer els deures. Dins d’aquest projecte impulsat des de la regidoria d’Educació i Universitats és previst treballar conjuntament amb el professorat dels centres que disposaran de biblioteca oberta al barri i incorporar a les famílies dins del marc del programa de Suport Educatiu a les Famílies que impulsa també l’IMEB.

La Fundació Bofill fa una valoració inicial dels resultats de l’informe PISA 2012 a Catalunya

dimecres, 4/12/2013

CRISTINA CALDERER

L’estudi PISA (Programme for International Student Assessment) és una avaluació internacional promoguda per l’OCDE on s’avaluen les competències de l’alumnat de 15 anys en tres àmbits específics: les matemàtiques, la lectura i les ciències. Les proves realitzades van més enllà d’avaluar el grau d’assoliment del currículum i pretenen conèixer la capacitat dels alumnes per posar en pràctica els continguts escolars a situacions de la vida quotidiana.

Els resultats més destacables pel cas de Catalunya són:

-        Catalunya manté estables els resultats en matemàtiques i lectura, però s’observa un lleuger descens en el cas de les ciències. Catalunya obté 493 punts en matemàtiques, molt a prop de la mitjana de la OCDE (494), i 9 punts per sobre la mitjana espanyola (484). En el cas de la comprensió lectora, Catalunya, amb 501 punts, es situa per sobre la mitjana de la OCDE (496) i del conjunt d’Espanya (488). En ciències els alumnes catalans obtenen 492, puntuació per sota la mitjana espanyola (496) i per sota el conjunt de països de la OCDE (501).

-        1 de cada 5 alumnes catalans tenen un baix nivell de competències.  Un 20% dels alumnes catalans no assoleixen les competències en matemàtiques considerades mínimes. Això situa Catalunya a prop la mitjana de la OCDE (23%), però lluny de l’objectiu europeu pel 2020, situat al 10%.

-        L’excel·lència continua sent una assignatura pendent pel sistema educatiu català. Només un 8,7% de l’alumnat català assoleix nivells en matemàtiques considerats d’excel·lència, per sota la mitjana de l’OCDE (12,6%) i lluny de països com Corea i Japó, que se situen per sobre del 20%.

-        Les noies obtenen resultats inferiors als dels nois en competència matemàtica. Catalunya presenta 22 punts de diferència a favor dels nois, sent aquestes les més elevades de totes les comunitats autònomes avaluades i també per sobre de la mitjana de la OCDE.

-        L’alumnat d’origen immigrat obté resultats inferiors als dels seus companys autòctons. A Catalunya, aquestes diferències són de  71,5 punts,  més de dues vegades superiors que a la mitjana dels països de la OCDE, situada en 31,3 punts.

-        La repetició es mostra com una estratègia poc efectiva per la millora dels resultats i és molt costosa. Catalunya, tot i que es situa per sota de la mitjana espanyola, taxes de repetició molt superiors a la resta de països de la OCDE. Els resultats de PISA 2012 mostren com aquesta mesura no esdevé eficaç per a la millora de la qualitat educativa ni per la millora de l’equitat dels sistemes educatius. L’elevat nivell de recursos que requereixen les altes taxes de repetició es podrien destinar a l’atenció individualitzada i a la detecció de necessitats específiques en edats primerenques, estratègies que s’han mostrar molt més efectives per millorar el nivell educatiu i reduir les desigualtats.

Davant d’aquests resultats, des de la Fundació Jaume Bofill volen destacar:

-        Els resultats obtinguts pels alumnes catalans són similars a d’altres països desenvolupats. Lluny de visions pessimistes i els missatges interessats referits a la mediocritat dels resultats del sistema educatiu català, i tot i que el nivell de rendiment dels alumnes catalans té un ampli marge de millora, els resultats de Catalunya són propers a la mitjana de la OCDE. L’estudi PISA pot aportar claus per a la millora educativa a Catalunya, però cal defugir d’anàlisis simplistes basades únicament en la posició dins d’un rànquing i promoure la reflexió contextualitzada entre tots els actors del sistema educatiu.

-        El sistema educatiu català ha de garantir un nivell mínim de competències per a tots els alumnes. Calen estratègies decidides per reduir el percentatge d’alumnes que es situa en nivells baixos de rendiment i assegurar que tots els estudiants assoleixen les competències bàsiques. Com han mostrat diversos estudis, el baix nivell de rendiment a PISA està estretament associat al fracàs escolar i a la probabilitat d’abandonar prematurament els estudis.  En aquest sentit, cal potenciar l’efecte compensatori del sistema educatiu sobre les desigualtats educatives.

-        Aprofundir en la comprensivitat del sistema educatiu és la via per a la millora dels resultats de Catalunya. L’informe PISA mostra com els països amb millors resultats són aquells que combinen bons nivells de rendiment amb alts nivells d’equitat. Per tant, un cop més es demostra que la millora de la qualitat dels sistemes educatius no és incompatible amb la millora de l’equitat. L’informe també mostra que estratègies com la repetició, la diferenciació primerenca dels estudiants en itineraris educatius o l’agrupació per nivells van en detriment tant dels bons resultats com de l’equitat dels sistemes educatius. Tot i que l’actual model educatiu català té molt camí a recórrer en l’àmbit de la comprensivitat, la reforma educativa aprovada pel govern espanyol ens allunya encara més d’aquest objectiu.

 -        No existeix una relació entre el percentatge d’estudiants d’origen immigrant i la puntuació mitjana d’un sistema educatiu, com han demostrat  les diferents edicions de l’avaluació PISA. El percentatge d’alumnat d’origen immigrant no es mostra com un factor explicatiu de la nota mitjana que obtenen els diferents sistemes educatius avaluats, tant des del punt de vista de la comparació internacional com entre comunitats autònomes. Tot i que la presència d’alumnat d’origen immigrant suposa un repte per qualsevol sistema educatiu, els resultats de l’estudi PISA han demostrat com alguns països i comunitats autònomes han estat capaços de implementar polítiques que permeten la gestió eficaç de la diversitat dins dels seus centres derivada immigració.

 

Minyons Escoltes i Guies de Catalunya reivindica la importància de l’educació i del compromís social

dilluns, 2/12/2013

El passat  24 de novembre, Minyons Escoltes i Guies de Catalunya (MEG) va celebrar a Girona la seva Assemblea General Ordinària, el principal espai de decisió dels caps (monitors) voluntaris i voluntàries que formen part de l’associació arreu del país. Com a punt de trobada més important en el calendari anual de l’associació, l’Assemblea va servir per reivindicar el paper de l’escoltisme i el guiatge en el context social que vivim. Actualment, la tasca educativa de Minyons Escoltes i Guies de Catalunya arriba a més de 10.500 infants i joves en 147 agrupaments escoltes i guies de pobles i barris arreu del nostre país, educant-los com a persones conscients, actives i compromeses amb la societat, proporcionant-los experiències significatives i creant teixit social.

Aquesta tasca educativa és possible gràcies a l’acció desinteressada de 3.000 joves voluntaris i voluntàries que fan de caps, formadors o responsables associatius, una dedicació que suposa entre 36 i 90 hores mensuals segons el càrrec. En termes econòmics -si aquesta tasca fos remunerada segons la categoria corresponent del Conveni del lleure-, el conjunt de la dedicació dels voluntaris i voluntàries de l’associació equivaldria a prop de 20 milions d’euros anuals, que Minyons Escoltes i Guies de Catalunya ofereix de manera desinteressada a la societat. En aquest sentit, els comissaris generals (presidents) de l’associació, Lluís Marco i Trini Molist, van afirmar: “Cal una aposta política clara per donar suport a l’associacionisme educatiu de base voluntària. Creiem en l’educació com l’autèntic motor de canvi que generarà els nous lideratges que el nostre país necessita. Bons lideratges: carregats de sensibilitat, de qualitat humana i d’una alta dosi de consciència espiritual. Per això som aquí, al servei del nostre país.”

A més, a l’Assemblea es van aprovar diversos documents que guiaran el rumb de l’associació durant aquest curs 2013-2014, com el Programa de curs i el Pressupost global de l’entitat, amb un import total de 4 milions d’euros. També es va aprovar la modificació dels Estatuts de l’associació i el full de ruta a seguir en el marc del Procés d’Unitat de l’escoltisme i el guiatge català per al curs 2013-2014.

En l’acte públic de l’Assemblea, a l’Auditori-Palau de Congressos de Girona, hi van intervenir l’alcalde de la ciutat, Carles Puigdemont; i el director general de Joventut de la Generalitat de Catalunya, Toni Reig. “A la societat gironina i catalana que volem, hi ha d’haver uns valors fonamentals que també són els vostres. A la Constitució del futur estat català, volem que els valors de l’escoltisme i el guiatge hi siguin presents”, ha manifestat Puigdemont. “La vostra tasca és una revolució silenciosa, feta des de l’amor. En la situació que vivim el país necessita gent com vosaltres: crítica, implicada i compromesa”, va dir Reig.

Més informació a: www.escoltesiguies.cat

 

Més de 250 nois i noies participaran a la IV Setmana pels Drets de la Joventut

dijous, 28/11/2013

Des de demà divendres 29 de novembre fins diumenge 1 de desembre la Fundació Catalana de l’Esplai celebrarà la IV Setmana pels Drets de la Joventut. Es tracta d’un espai de participació juvenil que acollirà més de 250 joves de Catalunya, de la resta de l’Estat, França, Portugal i Brasil. Durant tres dies, els joves podran participar en tallers formatius i conferències i activitats lúdiques que tenen en comú l’impuls de la participació juvenil.

Jornada d’Experiències d’Aprenentatge Servei

La Setmana pels Drets de la Joventut començarà demà divendres, a les 9.30h a CENTRE ESPLAI (El Prat de Llobregat) amb una jornada on es presentaran i compartiran fins a 10 projectes d’aprenentatge servei en l’àmbit del temps lliure, una metodologia mitjançant la qual els infants i els joves adquireixen en una primera fase uns coneixements que després els serveix per desenvolupar una acció en benefici de la comunitat. Luis María López – Aranguren, de la Fundación Tomillo, impartirà una conferència sobre aprenentatge servei que ja donarà pas a les taules de bones pràctiques. Una de les iniciatives que es presentaran serà la campanya “Cap menjar a la brossa”, organitzada per la Fundació Catalana de l’Espai, que té per objectiu conscienciar la ciutadania sobre la problemàtica del malbaratament del menjar.  A la campanya hi participaran prop de 17.000 infants i joves dels centres d’esplai i de les escoles on la Fundació gestiona el menjador escolar. A través d’aquest projecte els nens i les nenes reflexionen sobre el problema , aporten els seus punts de vista i aprenen tècniques per planificar millor les compres, per conservar els aliments , per gaudir amb l’acte de menjar , per saber allargar la vida útil dels aliments , per comprendre l’impacte mediambiental dels residus que generem i fer campanyes de divulgació en els seus barris.

Salut; ciutadania i avantatges i inconvenients de marxar a treballar a l’estranger

Durant dissabte i diumenge, la Setmana pels Drets de la Joventut Dissabte acollirà tallers i debats entorn a tres eixos temàtics que han estat prèviament escollits pels propis participants: Aquests eixos són “Dret a la salut i l’esport: realitat o luxe?” ; “Ciutadania Crítica. Defensem els nostres drets!” i  Present i futur, la vida, la feina… Aquí o a fora? on es compartiran experiències de joves que han marxat a l’estranger a treballar i recursos per trobar feina en d’altres països.

Una iniciativa d’àmbit internacional

La Setmana pels Drets de la Joventut està organitzada per la Fundació Catalana de l’Esplai i La Liga Iberoamericana. A més de a Catalunya, aquesta experiència també se celebra a Argentina, El Salvador, Bolívia, Equador i Mèxic.

Podeu veure el programa complet de la IV Setmana pels Drets de la Joventut en aquest enllaç.