Actualitat

Un estiu ple d’activitats per als més petits a CaixaForum Barcelona

dimecres, 9/07/2014

L’Obra Social ”la Caixa” enceta una nova programació per a tota la família aquest estiu amb nombroses activitats entre les quals destaquen dos cicles de cinema fins a finals d’agost, diversos tallers i jocs al voltant de les exposicions i visites especials per a que els més petits gaudeixin de l’art d’una forma distesa i divulgativa. Aquestes són les propostes que l’Obra Social ”la Caixa” ofereix aquest estiu:

Cinema familiar

 Dues de les pel·lícules més premiades dels darrers dos anys, una selecció de curtmetratges i una sessió dedicada als contes adaptats a la gran pantalla conformen la programació de cinema d’aquest estiu:

Ernest i Célestine (Ernest et Célestine). Stéphane Aubier, Vincent Patar i Benjamin Renner, França/Bèlgica/Luxemburg (2011), 80 minuts. Doblada al català.

Nominada als premis Òscar 2014 com a millor pel·lícula d’animació.

  • Dissabtes 2 d’agost, 17.30 h. Preu: 4 €.

Aventures animades. Onze curts amb les creacions més sorprenents i imaginatives dels últims dos anys, 70 minuts. Sense diàlegs o amb subtítols en català.

  • Dissabtes 12 de juliol i 9 d’agost, 17.30 h. Preu: 4 €.

 Joies de l’animació contemporània. Una sessió de luxe amb tres films de la millor animació internacional, 90 minuts. Sense diàlegs.

  • Dissabtes 19 de juliol i 16 d’agost, 17.30 h. Preu: 4 €.

 A volar!. Una sessió dedicada al salt del paper a la pantalla, amb la presentació de tres llibres de contes adaptats a l’animació cinematogràfica. A fish with a smile, Room on the broom i Beau voyage. 44 min. Sense diàlegs o doblada al castellà.

  • Dissabtes 26 de juliol i 23 d’agost, 17.30 h. Preu: 4 €.

Una carta para Momo. Hiroyuki Okiura, Japó (2012), 120 minuts. Doblada al castellà. La pel·lícula d’animació més premiada del 2012.

  • Dissabte 30 d’agost, 17.30 h. Preu: 4 €.

Cinema solidari

 Aquest estiu descobriran cinc films d’animació molt especials, en què els protagonistes ens parlen de la tolerància, el respecte, la solidaritat i el medi ambient. La selecció de pel·lícules d’aquest cicle compta amb títols tan coneguts com:

 Viaje a Agartha. Makoto Shinkai, Japó (2013), 116 minuts. Doblada al castellà.

  • Dimarts 5 d’agost, 17.30 h. Preu: 4 €.

 Zipi y Zape: el club de la canica. Óscar Santos, Espanya (2013), 97 minuts. Castellà.

  • Dimarts 12 d’agost, 17.30 h. Preu: 4 €.

 Futbolín (Metegol). Juan José Campanella, Argentina (2013), 106 minuts. Castellà.

  • Dimarts 15 de juliol i 19 d’agost, 17.30 h. Preu: 4 €.

 Un Monstre a París. Bibo Bergeron, França (2011), 82 minuts. Doblada al català.

  • Dimarts 22 de juliol i 26 d’agost, 17.30 h. Preu: 4 €.

 Justin y la espada del valor. Matthew Jacobs, Manuel Sicilia, Espanya (2013), 90 minuts. Castellà.

  • Dimarts 29 de juliol, 17.30 h. Preu: 4 €.

 Tallers

 ClònicsPer construir des d’objectes senzills fins a paisatges complexos, siguin artificials o naturals.

  • Espectacle recomanat a partir dels 5 anys. Places limitades

  • De dilluns a dissabte, d’11 a 14 h i de 16 a 20 h. Diumenges i festius i 24 i 31 de desembre, d’11 a 14 h.

ART EN JOC (durant tot l’estiu)

  • El trencaclosques de CaixaForumEls trencaclosques ens descobreixen perspectives inusuals de l’edifici i detalls que ens passen desapercebuts. De dilluns a diumenge, de 10 a 20 h. Activitat autònoma i gratuïta. A partir de tres anys.

  • Joc de pistes de CaixaForumDeixeu-vos guiar per les indicacions del joc de pistes i divertiu-vos en família observant les obres, superant els reptes i fent les activitats que s’hi proposen. Edat: a partir de 7 anys. Horari: de dilluns a diumenge, de 10 a 20 h. Activitat autònoma i gratuïta.

  •  El mural de Sol LeWitt: variacions sobre un temaUn kit amb diferents jocs a l’entorn de Splat!, el gran mural de l’artista Sol LeWitt situat al vestíbul de CaixaForum. De dilluns a diumenge, de 10 a 20 h. A partir dels 3 anys. Preu: 2 €. Activitat autònoma.

 Exposicions (durant tot el mes)

 Presentacions en família. L’estiu a CaixaForum acosta l’art als més petits de manera entretinguda i constructiva. Enguany una selecció d’obres del millor art contemporani i de Sorolla permetran a pares i fills gaudir de l’art plegats i amb una guia lúdica i divertida que els introduirà durant mitja hora en els aspectes més rellevants d’aquestes dues exposicions.

  • Sorolla. Tot l’estiu. A partir dels 7 anys. Preu: 2 €.
  • Bellesa captiva. A partir del 19 de juliol. A partir dels 7 anys. Preu: 2 €..

 Això no és una visita

 Dues formes molt diferents de descobrir i interpretar les exposicions del centre:

  •  Paraules a la riba (del mar de Sorolla). Recorregut teatralitzat a l’exposició Sorolla. El color del mar.
  • Espai educatiu. Espai dedicat a les famílies, amb activitats al voltant de les exposicions

Nou cicle de Cinema a la Fresca en Família als patis escolars oberts al barri de Barcelona

dijous, 3/07/2014

A Barcelona, des de dissabte 5 de juliol i fins al dimecres 30 de juliol, de 21:30 h a 23:00 hores, a 10 Patis Escolars Oberts al Barri, un per cada districte de la ciutat, tindrà lloc el nou cicle a la ciutat “Cinema a la fresca en família”, amb entrada lliure i oberta a tothom, impulsat per l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona, conjuntament amb la Regidora de Família, Infància, Usos del Temps i Discapacitats. Aquesta nova iniciativa municipal s’adreça principalment a les famílies i als seus fills o filles i ofereix a tothom la possibilitat de gaudir de cinema a l’aire lliure a diferents patis oberts al barri de la ciutat.

La sessió inaugural del cicle tindrà lloc dissabte 5 de juliol, a les 21.30 hores, al Pati Escolar Obert al Barri de l’Escola Ramon Llull (entrada pel carrer Consell de Cent, 513). Aquesta iniciativa municipal compta també amb la col•laboració del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, de la Filmoteca de Catalunya i de la Biblioteca Artur Martorell, amb el suport del Consorci d’Educació de Barcelona i la Fundació Jaume Bofill.

El nou cicle “Cinema a la fresca en família” té com a objectius principals promoure valors educatius i socials i, també, promoure el concepte de cinema a l’aire lliure i obert a tothom, on compartir un espai públic i una activitat en família al voltant del passi d’una pel•lícula. Aquesta iniciativa s’emmarca en la celebració de l’Any Internacional de la Família, i forma part del programa Patis Escolars Oberts al Barri que impulsa l’IMEB.

Programació “Cinema a la fresca en família”: 21.30 a 23:00 h.

Dissabte 5 de juliol Gru, el meu dolent preferit. Escola Ramon Llull (entrada per Consell de Cent, 513) Eixample
Diumenge 6 de juliol Els Croods. Institut Pau Claris (Pg. Lluís Companys,18) Ciutat Vella
Dimecres 9 de juliol L’espantataurons. Escola Lluís Vives i Institut Lluís Vives (Canalejas, 107) Sants – Montjuïc
Divendres 11 de juliol Una amistat inoblidable. Escola Pompeu Fabra (Olesa, 19) Sant Andreu
Dissabte 12 de juliol Charlie i la fàbrica de xocolata. Institut Ausiàs March (Av. d’Esplugues, 38) Les Corts
Divendres 18 de juliol Matilda. Escola Dolors Monserdà – Santapau (entrada pel Pg de Santa Eulàlia, 18) Sarrià – Sant Gervasi
Dissabte 19 de juliol Les aventures de Tadeu Jones. Escola Montseny (Torrent del Remei, 2) Gràcia
Divendres 25 de juliol Turbo. Escola Font d’en Fargas (Pg. Font d’en Fargas, 65) Horta – Guinardó
Dissabte 26 de juliol Madagascar 3: de marxa per Europa. Escola Antaviana (Nou Barris, 12) Nou Barris
Dimecres 30 de juliol Ice Age 4: la formació dels continents. Escola Miralletes (Indústria, 255) Sant Martí

El cinema amb nadons es consolida a Sabadell

dimecres, 2/07/2014

Interferències

Aquest divendres, 4 de juliol, INTERFERÈNCIES torna a organitzar el CINEMA AMB NADONS, sessions de cinema especials perquè pares i mares puguin gaudir de la pantalla gran i pel·lícules d’estrena al costat dels seus nadons.  Les projeccions tenen lloc el primer divendres de cada mes, a les 16.00h i en un ambient confortable als Cinemes Imperial de Sabadell: llum i so atenuats i adaptats per als nadons i els seus pares, amb un espai pel canvi de bolquers i una zona per aparcar els cotxets

Els pares poden escollir entre diverses pel·lícules d’estrena, uns dies abans de la projecció i a través del Facebook, sempre tenint en compte l’oferta disponible de la cartellera.

Les sessions del Cinema Amb Nadons es consoliden dins de l’oferta cultural familiar de la ciutat de Sabadell i inicien la seva temporada estiuenca. La setena sessió d’aquesta iniciativa tindrà lloc el proper divendres 4 de juliol a les 16h de la tarda, i s’hi espera una gran afluència de famílies amb els seus petits, mantenint les notables xifres d’assistència dels darrers mesos.

El fenomen del cinema per a pares i nadons s’està extenent per diverses ciutats de Catalunya. A Barcelona de la mà dels Cinemes Maldà i la seva iniciativa dels “maldanins” i ara també el Cineclub de Sitges. A Sabadell la idea va nèixer de la mà de l’Elisabet Jané, una mare que al 2011 va trobar la solució per evitar deixar d’anar al cinema després d’haver estat mare.

Les projeccions, que ja es van organitzar durant un any i mig aleshores i amb molt d’èxit, es van recuperar el gener passat. Tenen lloc als històrics Cinemes Imperial, que se sumen d’aquest forma a l’activisme en favor del cinema i del seu visionat en les millors condicions. Davant la difícil situació que pateix aquest sector, la societat i l’empresa s’uneixen per evitar que desapareguin aquelles pràctiques culturals que enriqueixen la vida de la comunitat i de les persones.

L’associació cultural Interferències compta amb una extensa xarxa de col·laboradors per tota la ciutat de Sabadell. Des de la històrica Farmàcia Vinyes al centre de benestar Espai Obert. Aquestes aliances permeten oferir un “extra” associat a cada sessió, anar més enllà de la pel·lícula i convertir el primer divendres de cada mes en una cita engrescadora i ineludible per a pares, mares i els seus nadons. Des de demostracions de gimnàstica post-part a la degustació de plats d’elaboració natural especialment pensats pel període de lactància. L’objectiu: crear una veritable comunitat i fomentar l’intercanvi d’experiències, problemes i solucions entre els progenitors que s’enfronten a situacions similars.

La mateixa setmana de les projeccions es donen a conèixer a través del Facebook les pel·lícules entre les quals es pot triar. D’aquesta manera els pares i mares esdevenen espectadors més actius, expressant amb el seu vot quina oferta els sembla més interessant. Fins ara els títols que s’han pogut veure han estat majoritàriament comèdies: La vida secreta de Walter MittyAl encuentro de Mr. BanksLa Lego Pel·lículaGuillaume y los chicos, ¡a la mesa!El gran Hotel Budapest Malditos Vecinos.

Aquesta iniciativa compta amb el suport de l’Ajuntament de Sabadell i està organitzada per l’associació sabadellenca Interferències, dedicada a la gestió de projectes culturals que tenen l’audiovisual com a epicentre i responsable de l’organització  del Festival de Sèries de Sabadell.

Casals i colònies a ple rendiment

dijous, 26/06/2014

Esplai.cat

Aquests dies ja estan funcionant a ple rendiment casals i colònies. Per exemple, des de Fundesplai (Fundació Catalana de l’Esplai) han posat en marxa “Un estiu per a tothom”, la campanya d’activitats d’estiu que enguany ofereix més de 1.000 tandes de casals, colònies, campaments, camps de treball, cursos i vacances en família, amb més de 46.000 places (un 9% més que l’estiu passat).

Les activitats estan organitzades per bona part dels 63 centres d’esplai federats, però Fundesplai també organitza directament colònies, casals, rutes i camps de treball. Totes les activitats estan dutes a terme per monitors de lleure i de natura titulats i es desenvolupen en equipaments accessibles i de la màxima qualitat. Entre les principals novetats hi ha colònies de circ, anglès i natura, des de 295 €; el camp de treball en el Delta del Llobregat en el que els participants combinen intervencions de millora ambiental amb activitats de lleure a la platja de Castelldefels (260€ )o els casals d’estiu temàtics, des de 70€ per setmana.

El lema “Un estiu per a tothom!” respon a la voluntat de Fundesplai de garantir l’accés a unes activitats de lleure de qualitat a totes les persones, sigui quina sigui la seva condició socioeconòmica o les seves capacitats funcionals. Precisament el passat divendres 6 de juny el Síndic de Greuges va presentar al Parlament de Catalunya on es posava de manifest les desigualtats existents en l’accés a aquestes activitats.

Campanya de beques de casals i colònies per a infants sense recursos

Per cinquè any consecutiu, Fundesplai impulsa una bateria d’iniciatives per garantir que cap infant es quedi sense colònies i casals per motius econòmics. Amb aquetes mesures, a dia d’avui, Fundesplai ha pogut atorgar directament unes 4.300 beques per a colònies i casals, un 37% més que l’any passat, en que se’n van atorgar més de 3.100. Fundesplai preveu destinar uns 240.000€ a aquestes beques, un 40% més que l’any passat.

Per atorgar les beques, Fundesplai compta amb un sistema informàtic de baremació a través d’un web, que contempla diferents indicadors de risc com per exemple: situació laboral dels progenitors, prestacions que rep el nucli familiar, membres del nucli familiar (famílies monoparentals, nombroses, etc), discapacitat de l’infant o jove, entre altres indicadors. A partir d’aquests indicadors estableix els percentatges de beca coherents amb la situació socioeconòmica de cada família.

Perfil de la família tipus destinatària de les beques de Fundesplai

De les dades recollides a través d’aquest sistema s’observa que el perfil més usual de la família destinatària de beques de Fundesplai és una família autòctona (només el 18% és d’origen immigrant); amb un o dos fills; que en un percentatge molt elevat (un 43%) és monoparental, i que tres de cada quatre pateixen les conseqüències de l’atur (i en un 27% dels casos cap dels membres tenen feina). Un 9% de les famílies té algun fill amb discapacitat. L’agreujament de la situació respecte l’any passat s’ha traduït en un augment del 37% de les beques concedides, i en un augment del 13% de l’import mitjà concedit.

Els 240.000€ que es preveu destinar a beques provenen de les aportacions  de la Generalitat de Catalunya), la Diputació de Barcelona; pel Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat, l’Ajuntament de Barcelona, algunes empreses com Grífols i Avant Grup-Bardet i aportacions de particulars que han fet donatius o que han participat a la 2a Gimcana Solidària de l’Estiu. Com a novetat, enguany Fundesplai també està captant microdonatius a través de la possibilitat de baixar-se la cançó “Un estiu per a tothom”, enviant un sms amb la paraula fundesplai al 27171. També s’ha posat a l’abast de totes les famílies un sistema d’autofinançament amb el que, amb la venda de números d’una rifa,  es pot recuperar el 100% del cost de l’activitat.

Fund. Pere Tarrés

 Molt per escollir

Amb el lema “L’Estiu. Vacances per créixer”, també estan en marxa les activitats de la Fundació Pere Tarrés, que ha preparat més de 400 activitats on participaran més de 20.000 infants i joves amb l’acompanyament de més de 4.000 monitors i monitores, la majoria d’ells voluntaris.

Una de les principals novetats per a aquest any són els colònies Game Designer, on els participants combinaran activitats de lleure amb un taller pràctic de disseny de videojocs amb monitors especialitzats de l’Escola de Noves Tecnologies Interactives, ENTI, de l’Universitat de Barcelona. La llengua vehicular serà l’anglès atès que la majoria del software que serveix per crear videojocs està en aquesta llengua.

Després de l’excel·lent acollida d’anys anteriors, aquest estiu tornen les colònies artístiques on, per primera vegada, es podrà escollir entre el ball o el teatre. En el primer cas, els participants crearan una coreografia que representaran el darrer dia davant dels seus pares a partir dels estils que  hauran treballat prèviament: jazz, funky/hip-hop, dansa oriental/bollywood i balls llatins. En les colònies teatrals, els participants viuran la màgia de les arts escèniques en el teatre de la casa de colònies de La Conreria, aprendran tècniques teatrals per millorar la seva expressió corporal, la modulació de la veu i la improvisació, i construiran els seus propis decorats. L’estada també finalitzarà amb la representació d’una obra de teatre en presència dels familiars.

A més, la Fundació Pere Tarrés també ofereix un ampli ventall de propostes: colònies, setmanes d’aventura, campaments, casals i rutes a peu o en bicicleta. Totes aquestes activitats s’adrecen a infants i joves d’entre 3 i 18 anys, que poden gaudir de propostes a gairebé totes les comarques catalanes.

Una de les novetats d’enguany és la possibilitat de fer les colònies esportives totalment en anglès, escollint entre colònies multiesportives, esports d’aventura o nàutics. I per als pares que necessitin conciliar la seva vida laboral i familiar, la Fundació Pere Tarrés organitza els casals d’estiu, on el centre d’interès per als més petits (de 3 a 6 anys) es convertiran en pirates per ajudar a la Trixi a rescatar al seu pare, mentre que els més grans (de 7 a 12 anys) ajudaran als estudis Films&Clips a fer un Festival de Curtmetratges.

Enguany, la Fundació Pere Tarrés tornarà a obrir les seves cases de colònies a tota la família del 14 de juliol al 31 d’agost, per aquells pares i mares que vulguin compartir amb els seus fills uns dies de vacances participant en activitats de lleure, aprenent, divertint-se i gaudint de l’entorn natural i de la relació amb altres famílies. Aquesta opció de vacances educatives s’està consolidant cada cop més entre els pares i mares que no volen renunciar a realitzar uns dies de descans a preus assequibles per a tota la família i que confien en el projecte pedagògic de la Fundació Pere Tarrés.

Les peticions de beques s’han incrementat un 30%

Difícilment la Fundació Pere Tarrés pot distanciar-se del context de crisi econòmica que ens envolta. Tanmateix, moltes famílies estan tenint dificultats per assumir  les activitats d’estiu de lleure del seus fills i filles. Fins aquest moment, la Fundació Pere Tarrés ha atorgat 3.390 beques, el que suposa un increment del 46% respecte a l’estiu anterior, quan es va atorgar 2.322 sol·licituds d’ajut.

Davant de l’alta demanda que s’està rebent, la Fundació Pere Tarrés ha decidit mantenir obert el període de sol·licitud de beques. Es podria arribar al voltant de les 4.000 beques concedides per un import que superarà els 800.000 euros. La campanya de captació de fons continua oberta per becar colònies i casals de juliol i agost i activitats als centres d’esplai a partir del setembre.

 

Sant Cugat acollirà la 1a Jornada Internacional sobre Diferències d’Aprenentatge

dimarts , 24/06/2014

Manolo Garcia

L’Ajuntament de Sant Cugat, amb la col·laboració de la Fundació Ricardo Fisas i la Diputació de Barcelona, ha organitzat la 1a Jornada Internacional sobre Diferències d’Aprenentatge, que tindrà lloc a la ciutat l’1 de juliol.

La Jornada té com a objectiu aplegar professionals dels àmbits de l’educació, la salut, la psicologia i, en general, de les especialitats que intervenen en el desenvolupament dels infants amb l’objectiu de difondre les bones pràctiques, experiències, innovacions i metodologies que, arreu del món, s’estan posant en pràctica per tractar les diferències d’aprenentatge. La Jornada s’adreça especialment a professionals de l’educació, la salut i a les famílies.

Les diferències d’aprenentatge, com la dislèxia i el TDAH, afecten entre el 5 i el 15% de la població en edat escolar i són un dels factors que més incideix en el fracàs escolar. Malgrat els problemes que puguin ocasionar, aquests dos trastorns es poden tractar de manera que els infants que els pateixen puguin continuar el seu aprenentatge.

Des de l’Ajuntament de Sant Cugat s’apunta que “amb aquesta jornada, volem sensibilitzar la ciutadania, compartir bones pràctiques i treballar per millorar l’aprenentatge d’aquells nens i nenes que pateixen trastorns específics de l’aprenentatge. La jornada s’adreça especialment a professionals de l’educació i la salut, però també a les famílies”.

Els trastorns específics de l’aprenentatge

Els trastorns específics de l’aprenentatge són disfuncions cerebrals en àrees específiques del rendiment cognitiu, el resultat de les quals és una dificultat desproporcionada i inesperada per a un aprenentatge concret en comparació amb la resta d’habilitats i la capacitat intel·lectual global de l’individu. La majoria dels trastorns específics de l’aprenetatge es manifesten durant els primers anys d’escolaritat interferint en l’aprenentatge del llenguatge oral i escrit, del càlcul matemàtic i de la grafomotricitat. En altres casos, pot no haver-hi dificultat per a un aprenentatge específic, sinó per a la capacitat d’adquirir hàbits d’estudi o per mantenir l’atenció i el nivell d’autocontrol de conducta necessaris per al progrés acadèmic i personal adequat.

Teatre Jove a la Sala Beckett

dijous, 12/06/2014

Del 19 al 21 de juny, la Sala Becket acull el resultat d’un projecte molt interessant.  Els malnascuts és una plataforma creada des de la Sala Beckett per posar en contacte joves interessats en la creació d’un projecte escènic i oferir-los les eines i l’espai per dur-lo a terme.

Es tracta d’un laboratori de creació jove, inspirat en el model de funcionament de les companyies joves dels teatres d’Alemanya, on els joves emprenen la creació d’un espectacle en funció de les seves inquietuds artístiques (dramatúrgia, direcció, interpretació, escenografia, vestuari, etc.). L’objectiu d’aquesta plataforma ha estat el d’acabar oferint un espectacle al públic de la Sala Beckett creat íntegrament pels joves que formen el grup i que s’estrena el 19 de juny, en 4 úniques funcions i pel sistema de taquilla inversa.

El projecte d’Els malnascuts sorgeix de la necessitat d’un grup de joves interessats en la pràctica teatral que, amb la voluntat de dur a terme projectes de recerca artística amb el màxim rigor i profunditat, contacten amb la Sala Beckett per tal que els aculli en el marc de les activitats del seu Obrador.  L’estructura i funcionament d’Els malnascuts prova d’imitar la dels grups de teatre jove de les sales berlineses. A Berlín, totes les grans sales de teatre tenen un grup de teatre obert, supervisat per un pedagog teatral, pel qual cada temporada passen joves que munten espectacles que s’estrenen al mateix teatre al qual pertanyen. Els joves que hi participen ocupen tots els rols d’una creació teatral per acabar fent una peça pròpia. Concretament, el grup amb què s’emmiralla Els malnascuts és el P14 de la Volksbühne de Berlín.

Després que quatre joves tinguessin l’oportunitat de conèixer el funcionament d’aquest grup, van proposar a la Sala Beckett d’emprendre el mateix camí. Així doncs, l’Alba Saez Piñol (20 anys), l’Elena Martín Gimeno (22), el Guillem Barbosa Pérez (19) i el Xavi Gamito García (20), amb l’enllaç a Berlín de Max Grosse Majench, coordinen aquesta plataforma. Els malnascuts ha ajuntat i ajuntarà a partir d’ara cada semestre joves interessats en la creació d’un projecte teatral, i els oferirà l’espai i les eines per fer-ho. No es tracta d’una companyia estable professional de teatre, sinó que els joves creadors fan un procés voluntari, no remunerat, de recerca creativa conjunta i varien en cada nou projecte. Tampoc es tracta d’una escola. És una plataforma oberta i gratuïta per a tots aquells que tinguin entre 18 i 30 anys i vulguin provar-se com a actors, dramaturgs, directors, escenògrafs… en un projecte experimental, dins d’una sala de prestigi de la ciutat.

El febrer de 2014 es va fer la primera convocatòria oberta a tots aquells joves que volguessin crear una peça teatral i estrenar-la a la Sala Beckett. S’hi van presentar més de 300 joves i ara 15 d’aquests ja es troben en la recta final de la fase d’assaigs. Del 19 al 21 de juny mostraran a la Sala Beckett el primer d’aquests experiments teatrals. Txiki Blasi i Pablo Macho (director i dramaturg, respectivament), en un procés de creació col·lectiva, han decidit partir del concepte del ‘malnascut’ i ampliar moments de la vida d’una sèrie de personatges que representen les esquerdes d’una ciutat, jugant a nivell conceptual i estètic amb l’espai interior i exterior de la persona i la ciutat. La peça s’anomena també Els malnascuts i inaugura aquesta plataforma amb què la Sala Beckett pretén iniciar un llarg camí d’experimentació per a joves que els permeti adquirir veu pròpia i sobretot experiència escènica de cara a un possible i desitjable futur professional.

Programa

Els malnascuts forma part de la sèrie d’activitats que la Sala Beckett duu a terme per fomentar el teatre entre el públic adolescent, ja sigui com a espectador o com a creador. Entre elles, destaca la participació en el projecte “En Residència”, promogut per l’ICUB i el Consorci d’Eduació de Barcelona; la coordinació artística d’un projecte teatral amb els alumnes de l’Institut Quatre Cantos de Poblenou, i la programació regular de visites escolars a la Sala Beckett.

Antecedents

La Beckett va iniciar el 2010 una línia de programació jove amb l’entrena de l’obra Reacció (2010), de Lutz Hübner , que també va dirigir un seminari especialitzat de dramatúrgia adreçat a autors que volen escriure per a públic adolescent. El 2012 es van programar Dinou (2012) i Límits (2012). La Sala ha participat en iniciatives de difusió de Teatre jove alemany , organitzat pel Goethe-Institut i Fundació Xarxa, i ha dedicat un dossier de la revista d’arts escèniques (Pausa.) a “Teatre Jove”.

Radiografia de la Formació Professional a Catalunya

dimecres, 11/06/2014

Ferran Forné

La Fundació Jaume Bofill ha presentat avui el Els reptes de la Formació Professional a Catalunya: indicadors comparats i propostes de reforma. La revisió d’indicadors des d’una perspectiva comparada i internacional presentada en aquest estudi ha permès identificar una sèrie d’evidències que són particularment rellevants per la formació professional i l’ocupació a Catalunya. Algunes de les conclusions són les següents:

Catalunya no té un problema de sobrequalificació o d’excés de població amb estudis terciaris. El percentatge de persones adultes amb estudis terciaris a Catalunya (32,5%) és lleugerament superior a la resta de països europeus (26,8%). La principal anomalia de l’estructura de qualificacions de la població catalana és l’elevada concentració de població amb nivells de qualificació baixos. El dèficit de professionals amb nivells intermedis de qualificació (22,9%) es deu al gran nombre de persones amb qualificacions baixes (44,6%).  A Catalunya el pes relatiu dels estudis professionals en relació als acadèmics no és menor que als països del seu entorn. A l’educació secundària superior representen el 46,8% dels alumnes i la mitjana del països europeus se situa al 49,9%.

Els estudis professionals són els que més han augmentat de manera relativa entre la població adulta en la darrera dècada, especialment significatiu és el cas dels Cicles Formatius de Grau Superior. En l’Educació Secundària superior és en l’únic nivell educatiu que el pes dels estudis professionals (46,8%) és lleugerament menor que als paï-sos europeus (49,9%). No existeix una relació directa entre major pes dels estudis pro-fessionals a secundària i menor abandonament educatiu prematur a nivell europeu. No sembla per tant que la solució hagi de ser reforçar els components professionalitzants del currículum ni anticipar la separació de l’alumnat en itineraris.

La Formació Professional no és responsable l’elevat abandonament educatiu ni pot ser l’única resposta a aquest fenomen. L’efecte de la crisi d’ocupació ha reduït únicament de manera parcial l’elevat abandonament educatiu prematur (en 9,2 punts). Els estudis professionals continuen essent l’única via d’accés a l’educació de les persones que no han graduat l’ESO. Catalunya és la CCAA amb una major proporció d’alumnes de CFGM provinents de proves d’accés (1 de cada 3 alumnes). Existeixen raons educatives i socials que expliquen el sistemàtic abandonament d’una part dels joves del sistema educatiu. La resposta a l’abandonament educatiu prematur no pot venir únicament de la formació professio-nal. Aquestes respostes es troben en com es gestionen la diversitat i les dificultats d’aprenentatge en l’etapa obligatòria.

El sistema de formació per a l’ocupació no compensa els fenòmens d’exclusió educativa previs sinó que els reprodueix. Només el 4,6% de les persones amb qua-lificacions baixes realitza formació per l’ocupació. Aquelles persones i grups socials que tenen un nivell formatiu més elevat a Espanya accedeixen en major mesura a la formació per a l’ocupació (19,3%) que no pas les per-sones amb un nivell formatiu baix (4,6%). Poc podem dir sobre la qualitat i els resultats d’aquesta formació per la manca de dades de caràcter públic.

Molts dels joves que ni estudien ni treballen, no treballen perquè no troben una feina i no estudien perquè ja han finalitzat els seus estudis postobligatoris. Una part important de la població jove que no estudia ni treballa ha completat ja els seus estudis postobligatoris (40,1%). El discurs sobre els joves que ni estudien ni treballen (NINIs) ha ignorat que el problema no es troba tant en la formació o els hàbits de la població jove com en el propi mercat laboral.

Moltes de les persones graduades en estudis de formació professional, davant de la dificultat de trobar una feina, decideixen continuar estudiant en nivells superiors. El 60% dels graduats en CFGM i el 50% en CFGS decideixen continuar estudiant. Malgrat l’increment de l’atur entre tots els grups socials, la inserció laboral de les per-sones graduades en formació professional continua sent relativament bona (per sobre del 60% en els CFGM i del 50% en els CFGS). El que ha crescut molt d’ençà de l’inici de la crisi d’ocupació és el percentatge de persones graduades en formació professional que continuen estudiant. Podem dir que s’ha incrementat significativament: 20 punts en CFGM i 11 punts en CFGS.

El principal problema d’inserció laboral dels joves no és de formació sinó de man-ca de creació d’ocupació qualificada al nostre país. Si no hi ha més ocupació de qualitat al nostre país, en gran mesura es deu a la manca d’inversió en recerca i innovació de les nostres empreses i dels seus responsables. El pes relatiu de les persones amb estudis postobligatoris a les empreses en activitats d’alt valor afegit (serveis basats en coneixement i elevat ús de tecnologia) és gairebé del 80% en el sector dels serveis i superior al 60% en el de la indústria. Les oportunitats d’ocupació de les persones depenen tant de la seva formació com de l’aposta pel ta-lent i innovació que facin les empreses. L’endarreriment d’Espanya en inversió en R+D respecte dels països europeus es deu principalment al baix percentatge d’inversió provinent de les empreses (inferior al 45%).

Més informació a: http://www.fbofill.cat/?codmenu=01&not=1099

 

Aquest dissabte, mobilització per l’escola en català

dimarts , 10/06/2014

Aquest dissabte 14 de juny, a partir de les 18h, Barcelona serà l’escenari de la cercavila “Per un país de tots, decidim escola catalana”, organitzada pel moviment Somescola, que agrupa 43 entitats cíviques, culturals i de tot l’àmbit educatiu que s’han organitzat per refermar el suport a l’escola catalana i al model de cohesió social que aquesta representa davant la LOMQE i les sentències del Tribunal Suprem espanyol que qüestionen el paper del català com a llengua vehicular de l’ensenyament a Catalunya.

Somescola.cat neix amb l’objectiu de coordinar totes aquelles persones, entitats i institucions que es comprometen a actuar de manera activa en suport d’una escola catalana en llengua i en continguts, que no separi els infants i joves per la seva llengua d’origen i que ajudi a construir una societat més cohesionada, democràtica i lliure.

 

El punt de partida de la cercavila serà el Passeig de Sant Joan amb Gran Via.

Trobeu tota la informació a: http://www.somescola.cat/

The Family Run. Diada esportiva i familiar amb rerefons solidari

dilluns, 9/06/2014

The Family Run

Diumenge que ve, 15 de juny, se celebrarà The Family Run a Montjuïc (Barcelona), on hi participaran junts mares/pares o familiars amb els més petits. És un esdeveniment en el qual l’objectiu és promocionar la pràctica esportiva en família i que pares i joves comparteixin el moment més emotiu d’una cursa, arribar junts i agafats de la mà a la línia de meta; que cadascun gaudeixi de fer esport al costat dels que més
estima, així com fomentar hàbits i valors com la diversió, l’amistat, el respecte i una vida saludable.

S’han buscat distàncies no massa exigents per que qualsevol família hi pugui participar, amb circuits plans pels infants i poc exigents pels adults. L´edat mínima per inscriure’s va en funció dels nens/es i va cotxet. Les categories són les següents:

  • Categoria A: Infants en edats compreses entre els 4 i els 6 anys.
  • Categoria B: Infants en edats compreses entre els 7 i els 8 anys.
  •  Categoria C: Infants en edats compreses entre els 9 i els 11 anys.
  • Categoria D: Joves en edats compreses entre els 12 i els 14 anys.
  • Categoria especial: Pares tirant de cotxes de nedons

A més a més, els joves amb discapacitat (amb cadira de rodes) podran participar a la cursa de cotxets que guiarà el pare o mare, o bé a la categoria que els hi pertoqui en cas de tenir qualsevol altre discapacitat però que el permeti poder córrer pel seus propis mitjans. Es preveu una participació de 1.500 parelles, és a dir, 3.000 corredors inscrits.

L’organització habilitarà una zona lúdica, la “The Family Club”, oberta a totes les edats i de caràcter gratuït per a què els participants, familiars i acompanyants puguin gaudir també d’una jornada
lúdica i esportiva. En aquesta zona hi haurà inflables, diferents tallers educatius, zona per practicar l’Spiribol, pista d’atletisme per fer relleus, activitats esportives en família, etc.

A més, The Family Run s’ha associat a una causa solidària, #thefamilychallenge, que consisteix en sumar kilòmetres i arribar entre tots a assolir l’objectiu dels 5.000km que es convertiran en una donació
econòmica a la Fundació “Juegaterapia”. ¿Com ho faran? Gràcies a iWopi, la nova xarxa social, esportiva i solidaria, l’equip de “The Family Run” ha volgut animar a grans i petits a practicar esport mentre preparem la cursa. Per poder aconseguir aquest repte, necessitem sumar 5.000km. Si s’aconsegueix, The Family Run farà una donació de 2.000€ destinats a l’hospital Sant Joan de Déu.

Per a més informació www.thefamilyrun.com

La ICCIC celebra els aniversaris de tres escoles

dilluns, 2/06/2014

La Institució Cultural del CCIC ha celebrat aquest cap de setmana els aniversaris de tres de les seves escoles: els 50 anys de l’Escola Thau Barcelona i la CIC Escola d’Idiomes, i els 25 anys de VirtèliaEscola de Música, en un acte presidit per la Consellera d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, Irene Rigau.

Durant l’acte s’ha fet un repàs a la història de la Institució Cultural del CIC (ICCIC), fundada el 1950 per M. Rosa Farré Escofet, una entitat al servei de la societat catalana en els àmbits de la cultura i l’educació. Des dels seus inicis va crear un seguit d’escoles, totes elles capdavanteres en el seu camp, amb la voluntat de potenciar la formació humana i social de la societat catalana.

A la cloenda, la Consellera ha agraït a la institució “per haver ajudat tants nois i noies a créixer durant aquests 50 anys, mig segle transmetent cultura, estimant els alumnes. Allò que som en gran part ho devem als mestres que hem tingut”. També ha destacat que “la Catalunya d’avui és el resultat de molts factors, però sens dubte és clau la manera d’entendre l’escola, l’ensenyament de la llengua i la cultura”.

El president de la Fundació ICCIC, Joaquim Triadú, ha explicat les orígens de les 3 escoles “la ICCIC des dels seus inicis va apostar per una manera d’educar més innovadora, semblant a la que hi havia a la resta d’Europa ara fa 50 anys”. I també ha tingut paraules per la fundadors de la Institució “sense Maria Rosa Ferré Escofet la nostra institució no seria aquí. Va ser una dona coratjosa, il·lusionada, valenta, amb visió de futur, compromís i ideals”.

L’Escola Thau Barcelona va ser fundada el 1963 per personatges clau de l’àmbit cultural català, com l’escriptor i pedagog Joan Triadú. Enguany compleix 50 anys amb una història marcada pel prestigi acadèmic, el desenvolupament d’un model pedagògic de referència i per ser una entitat clau en l’evolució de la cultura catalana.

El mateix any, van néixer les escoles de francès i anglès, avui l’actual CIC Escola d’Idiomes, una escola pionera en el seu temps. I més tard, el 1988, es va crear l’actual Virtèlia Escola de Música, un centre no oficial reconegut de grau elemental d’ensenyament musical, adscrit al Conservatori Superior Municipal de Música de Barcelona.