Actualitat

El Palau Robert es converteix en un Hospital per les festes de la Mercè

dimecres, 18/09/2013

Els jardins del Palau Robert es convertiran el pròxim dimarts, 24 de setembre, en una planta de l’Hospital Sant Joan de Déu on les famílies i infants de Barcelona podran conèixer de prop  alguns dels programes més innovadors que es duen a terme a l’hospital maternoinfantil per reduir l’impacte de l’hospitalització en els infants ingressats i per millorar la seva assistència.

A l’entrada al recinte, els nens  rebran una polsera que  els convertirà en “pacients” de l’Hospital i un passaport que els permetrà recórrer i participar en una vintena de tallers lúdics que reprodueixen o estan relacionats amb les activitats d’assistència, solidaritat, recerca i innovació que es fan a l’hospital Sant Joan de Déu.

En un dels tallers podran aprendre, mitjançant un joc amb un nino de drap i amb l’ajuda d’una infermera psicòloga, què es fa a un infant que ha de ser operat. Aquest joc simbòlic es fa a l’Hospital amb els nens que han de ser sotmesos a intervencions molt complexes per tal de reduir la seva ansietat.

Els infants que assisteixin a la Festa Amics podran conèixer, a més,  els gossos que visiten els infants que són intervinguts d’escoliosi o altres malalties i els ajuden a iniciar la rehabilitació de la manera menys dolorosa possible. I convertir-se en científics d’un laboratori. Hi haurà, a més, tallers de musicoteràpia a càrrec de les músiques que visiten als infants ingressats a l’Hospital, actuacions de pallapupas, conta-contes, un taller on els nens podran aprendre a rentar-se les dents, un taller de cant…   La festa també inclou activitats per als pares i mares: un taller on podran aprendre nocions bàsiques de primers auxilis per què puguin auxiliar el seu infant en cas d’urgència.

La festa Amics, que s’organitza en el marc de les festes de la Mercè i està finançada per Amics de l’Hospital, té com a objectiu reconèixer la tasca dels amics de l’ institució – particulars, empreses i organismes- que contribueixen a finançar aquestes activitats que no són estrictament assistencials i a la vegada buscar nous amics.

L’accés és lliure i gratuït. Les persones que vulguin col·laborar amb l’Hospital podran fer-se amics i/o adquirir samarretes i altres productes donats per amics de l’Hospital en una botiga que s’instal·larà als jardins del Palau Robert. Els diners que es recaptin seran destinats a la construcció del nou Hospital de Dia de Sant Joan de Déu, una unitat assistencial on els infants amb malalties greus poden rebre el tractament que necessiten sense haver de quedar ingressats. Actualment, els nens amb càncer reben gran part  del tractament de quimioteràpia en aquesta unitat per ser ingressats el menys temps possible i mantenir el vincle amb el seu entorn familiar. El nou hospital de Dia permetrà doblar la seva capacitat actual –de 12 a 24 llits- millorar el seu equipament i dotar-lo d’espais més confortables.

Podeu consultar el programa de la Festa Amics

Més de 200 monitors van participar a l’acte d’inauguració del curs dels esplais de la Fundació Catalana de l’Esplai

dilluns, 16/09/2013

Esplai.cat

 

Dissabte 14 de setembre va començar el curs 2013-2014 dels esplais que formen part de la Federació Catalana de l’Esplai amb el Movidic. Aquest acte va reunir a CENTRE ESPLAI, El Prat de Llobregat, més de 200 monitors i monitores que van conèixer les principals línies d’actuació de la Federació i la proposta educativa de cara al nou curs.

Així, a la jornada, es va fer una valoració de ”Teixint: Ciutadania Compromesa”, la proposta educativa que es va desenvolupar al curs 2012-2013 i es va presentar “B612  Proposta Educativa  per un consum conscient i sostenible”, amb la qual s’inicia un nou cicle de propostes educatives de dos cursos de durada, amb què es vol aprofundir més des de les entitats en l’Educació en el consum.

Taula rodona
 Durant l’acte, es va fer una taula rodona on va participar Gustavo Duch, llicenciat en Veterinària, fundador de Veterinaris Sense Fronteres i col·laborador amb els moviments i campanyes en favor de la Sobirania Alimentària dels Pobles i articulista, representants d’Opcions.org, una revista que porta més de 10 anys fent aportacions per repensar la societat de consum, i del Grup Complex de la Universitat Autònoma de Barcelona, un equip de recerca la finalitat del qual és la recerca d’eines de caràcter didàctic que afavoreixin la incorporació dels principis del paradigma de la complexitat als contextos eductius
Comissions
La part final del Movidic va estar destinada al treball de les diferents comissions pedagògiques: la de petits, mitjans, joves i suport a la discapacitat. Aquests grups van analitzar els principals reptes pel nou curs i van fer propostes de treball per millorar l’acció educativa i social en el seu àmbit.
Valoració de la campanya d’estiu
 Al Movidic també es va fer una valoració de la campanya d’activitats d’estiu, que va tenir 39.714 participants –un 20% més que l’estiu passat–. A més, es van atorgar 3.156 beques, mentre que l’estiu anterior havien estat 1.409. D’altra banda, s’han lliurat 500 beques de material per anar de colònies, gràcies a la campanya amb l’empresa Wala.

5a edició de Professors i Ciència

dimarts , 10/09/2013

FUND.CATALUNYA-LA PEDRERA

S’obre la inscripció de la 5a edició del programa de formació especialitzada en recerca per al professorat de secundària. La formació es realitzarà als principals centres de recerca del país

La Fundació Catalunya-La Pedrera ofereix una nova edició del Programa Professors i Ciència, un programa de formació dirigit al professorat de secundària de Catalunya que es durà a terme en col·laboració amb els principals centres de recerca de Catalunya. El programa Professors i Ciència vol contribuir a millorar la formació científica del professorat de secundària, potenciant l’excel·lència a les aules i alhora reconèixer la seva dedicació docent.

Els cursos, d’alt nivell d’especialització i aplicabilitat a les aules, són oberts a tots els professors de secundària de les àrees de ciències que estiguin interessats en participar-hi. No obstant això, per a l’assignació de places tindran prioritat tots els professors i professores que han recomanat a algun estudiant per al Programa Joves i Ciència, en les edicions 2011, 2012 i/o 2013.

En total s’ofereixen 261 places en els tretze cursos del programa, es realitzaran durant els mesos d’octubre, novembre i desembre de 2013 (vegeu més detall als annexos), i es complementaran amb jornades de difusió i formació a l’entorn de la didàctica de la ciència a les escoles.

Els professors es podran inscriure a la web www.professorsiciencia.com. La inscripció és gratuïta i romandrà oberta del 5 al 19 de setembre de 2013 o fins a exhaurir places.

Més de 2.300 infants en risc social han pogut anar de colònies i casals aquest estiu becats per la Fund. Pere Tarrés

dilluns, 9/09/2013

FUND. PERE TARRÉS

Aquest estiu, 2.322 infants en situació de vulnerabilitat han pogut gaudir de colònies i casals d’estiu becats per la Fundació Pere Tarrés gràcies a la campanya “Ajuda’ls a créixer”. Donar aquesta oportunitat als nens i nenes aquest estiu  ha estat possible gràcies al suport de la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona, la Diputació de Barcelona, la Diputació de Tarragona, el 0,7% de l’IRPF per “altres finalitats socials”, Càritas Diocesana de Barcelona, l’Obra Social de La Caixa, i la col·laboració de diverses organitzacions, empreses i particulars.

Ens els darrers dos anys, la Fundació Pere Tarrés ha hagut d’incrementar un 136% el nombre d’ajuts atorgats a les famílies amb necessitat. Malgrat aquest augment, ha  aconseguit atendre totes les sol·licituds rebudes. Per concedir les beques, la Fundació realitza un rigorós procediment per analitzar la situació socioeconòmica de cada nen o nena, i assignar-li l’activitat d’educació en el lleure més adient.

Amb aquesta campanya, la Fundació Pere Tarrés pretén que cap infant es quedi sense colònies ni casals d’estiu a causa de les dificultats socioeconòmiques de les seves famílies i així garantir l’accés a l’educació en el lleure de tots els nens i nens. De fet, per a molts d’aquests infants, aquests dies de colònies i casals suposen un trencament amb la seva realitat quotidiana. Poder jugar amb altres infants i joves de la seva mateixa edat, en un entorn educatiu, amb monitors i monitores pendents d’ells i que esdevenen el seu referent és una experiència que tant els mateixos infants i joves com els pares destaquen essencial per al seu creixement com a persones.

Com s’han distribuït les beques

1.847 Beques en colònies i casals de centres d’esplai 471.975,51€
58 Beques en colònies i casals organitzats directament per la Fundació Pere Tarrés 14.214,08€
190 Participants en colònies i casals específics per a infants en situació de vulnerabilitat 37.281,58€
227 Participants en colònies i casals organitzats amb la col·laboració d’altres entitats com ara Càritas, CRAEs i centres oberts 127.074,00€
  Total 650.545,17

 

Quant a la distribució específica de les beques Concretament, la Fundació Pere Tarrés ha atorgat 1.847 beques per colònies i casals a través dels centres d’esplai. A més, ha concedit 58 beques en les colònies i els casals que organitza directament la Fundació i que obre a tota la societat. D’altra banda, ha acollit 190 infants en colònies i casals que s’ha organitzat específicament per infància en situació vulnerable. Dins d’aquesta línia destaquen les colònies que van tenir lloc a finals de juliol en una casa que la Fundació Pere Tarrés té a Planoles (Ripollès) i els casals d’estiu que han tingut lloc al mes d’agost a les ciutats de Barcelona, Lleida i Tarragona. Finalment, la Fundació ha tingut 227 nens i nenes en colònies i casals organitzats amb col·laboració amb entitats que atenen infància en risc com ara Càritas, CRAEs i centres oberts.

De fet, conscients de la importància que té treballar en xarxa amb altres entitats i els serveis socials per aconseguir el benestar dels més petits, la Fundació Pere Tarrés ha posat en marxa aquest estiu per primer cop una iniciativa pionera. Així, ha estat el primer any que s’han organitzat colònies amb la col·laboració dels serveis socials municipals d’ajuntaments on la Fundació Pere Tarrés porta projectes socials i educatius per infància en situació vulnerable. D’aquesta manera, una cinquantena de nens i nenes d’Olesa de Montserrat, Sabadell, Badia del Vallès, Palau Solità i Plegamans, Montornès del Vallés, Blanes i Pineda de Mar estan gaudint aquesta darrera setmana d’agost uns dies de diversió, educació, jocs i alegria en la casa de colònies de La Conreria que la Fundació Pere Tarrés té a Tiana.

El CEC apropa la muntanya a les escoles

dijous, 5/09/2013

CEC

El Centre Excursionista de Catalunya (CEC) ha engegat una nova oferta adreçada a les escoles de Catalunya a fi d’apropar-los la muntanya i posar a l’abast dels infants l’experiència i el coneixement de més de 135 anys en relació amb el medi natural.L’objectiu principal de la nova oferta és el de transmetre els valors de l’excursionisme als infants i joves. Valors com l’esforç, l’austeritat, el companyerisme, el respecte a la natura i l’educació a partir del joc. Per assolir aquests objectius s’han dissenyat tot un seguit d’activitats que permeten desenvolupar-los i aprendre a partir d’experiències lligades a la pràctica de l’esport a la natura i del coneixement del medi natural.
L’oferta està distribuïda per colònies i estades d’aventura, activitats d’un dia a la muntanya i a la pròpia escola. Totes es realitzen acompanyats per monitors i tècnics esportius titul.lats de l´Escola i Guies de Muntanya del CEC. Les colònies i estades d’aventura poden ser als albergs del CEC a Ribes de Freser i Salardú. Les activitats d’un dia a la muntanya van des del vessant esportiu amb espeleologia, trekking aquàtic, tirolina i ràpel, raquetes de neu i orientació al del coneixement: aprendre les estacions de l’any al Montseny i descobrir les riqueses del Cim de la Mola al Parc Natural de Sant Llorenç de Munt i de l´Obac. Les activitats a l’escola son molt diverses; un taller d´ünguent del plantatge o de dissecció d’una
egagròpila i una jornada d’iniciació a l’escalada amb rocòdroms de 6 i 8 metres d’alçada que reprodueixen les formes, la tonalitat i l’adherència de la roca natural. També s’organitzen estades hivernals amb esquí o sense, treballs de síntesi, ascensions a peu, vies ferrades, barranquisme, escalada i un llarg etcètera.
Des del CEC es creu que a partir de conèixer els tresors que amaguen les muntanyes i d’aprendre les peculiaritats que tenen aquests espais naturals (fauna, flora, geologia, antics oficis, clima, etc…) els infants i joves seran capaços d’estimar la muntanya i, en conseqüència, prendre consciència de la necessitat de preservar el territori i garantir-ne la seva sostenibilitat. El CEC disposa en l’actualitat d’una comissió d’infants per edats compreses entre els cinc i els catorze anys i una de jovent per edats de dotze a divuit anys. Són espais de reunions, activitats, on preparar les futures sortides i/o projectes, on formar-se en les diferents disciplines esportives i culturals que la muntanya ens ofereix a través de les diferents activitats programades: sortides d’un dia, sortides de cap de setmana, travesses, campaments, viatges, cursets, projeccions etc…
Persona de contacte ESCOLES: Carles Folch centresescolars@cec.cat

Les compres de material escolar en outlets online poden suposar un estalvi de més del 50%

dimarts , 3/09/2013

PERE VIRGILI

Segons informes publicats els últims dies per diferents associacions de consumidors, la despesa mitjana per nen en l’inici del curs escolar se situarà aquest any en una xifra superior als 600 euros, la qual cosa suposarà un increment d’entre l’1,5 i el 3% respecte a 2012. Aquest increment al pressupost destinat a la ‘tornada al col·le’ està portant a molts pares a buscar fórmules d’estalvi en la compra de diferents articles. Així, cada vegada són més els que acudeixen als outlets online per equipar les motxilles dels seus fills. Segons expliquen en el club de compra online Dreivip.com, l’estalvi i les noves tendències de compra entre els consumidors són les principals raons per les quals els pares acudeixen a Internet per adquirir aquests articles.

Segons calculen des d’aquest portal prenent com a referència els preus de les últimes campanyes de venda de material escolar, l’estalvi supera el 50%, superant ja els 300 euros. Els articles més venuts en aquestes dates són els de escriptura, com a retoladors i llapis, i motxilles, entre les quals destaquen com a dissenys més sol·licitats els superherois (Barman, Spiderman, Superman) i Hello Kitty.

La moda infantil també ocupa un lloc molt important en aquesta època en les vendes online. Els pares s’han decantat pels bàsics per a la tornada a l’escola, amb estalvis de fins al 50%. La roba esportiva i el calçat infantil han estat les peces més venudes. La falta de temps i l’afany de retallar la despesa ha multiplicat les compres en els outlets online.

Les famílies gastaran de mitjana 1.874 euros per fill en el pròxim curs escolar

dilluns, 2/09/2013

L’OCU ha elaborat un estudi en què han preguntat a més de mil consumidors quant els costarà la propera tornada a l’escola. Els resultats oscil·len entre els 1.268 euros anuals per alumne d’un centre públic i els 5.232 d’una escola completament privada.

Les despeses contemplen des de la quota escolar, que de mitjana se situa en 125€ mensuals, la despesa en extraescolars (58€ de mitjana al mes), la despesa en menjador (104€ mensuals de mitjana), els esmorzars (33€), el transport (64€ de mitjana) i les excursions (25€).  El concepte de quota inclou aportacions voluntàries que poden realitzar els pares (principalment en col·legis concertats).

En aquest resum, a més, s’han separat les activitats extraescolars no d’oci (idiomes, classes de reforç) de les d’oci (esport, música). A aquestes despeses fixes mensuals, se sumen desemborsaments anuals com la compra dels llibres de text, els associats a la matrícula com el pagament de l’assegurança escolar, les quotes de les associacions de pares …

Així, pel que fa a les mitjanes per a despeses anuals, cal tenir en compte que hi ha 153€ en uniformes escolars, 77€ per a xandalls i uniformes esportius, 209€ per a llibres de text, 85 en material escolar, 93€ en matrícula i assegurances, 27€ en despesa d’associacions i clubs, i 156€ en altres conceptes diversos.

Això vol dir una despesa que oscil·la entre els 1268 i els 5232 euros en funció de si l’escola és pública o privada. La mitjana global és de  1.874 euros per alumne i per curs.

Educació pública: 1.268 euros.
Educació concertada: 2.386 euros.
Educació privada: 5.232 euros.

El Tibidabo i l’Unicef preparen una festa solidària per celebrar la tornada a l’escola

dijous, 29/08/2013

Parc Atraccions Tibidabo

Dorlys és el nom d’una nena de Madagascar que està complint el seu somni d’estudiar. El seu nom ha estat escollit per al títol de la festa solidària que preparen l’Unicef i el Tibidabo per al 8 de setembre, Dia Mundial de l’Alfabetització, al Parc d’Atraccions del Tibidabo.

Amb aquesta festa, l’Unicef i el Tibidabo volen aprofitar aquesta data tan especial per recordar la importància que té l’educació per trencar el cercle de la pobresa dels infants i les comunitats. La festa de la Dorlys comptarà, a més de les atraccions habituals del parc, amb activitats i jocs per als més petits, en què podran participar i gaudir tots els membres de la família. A l’acte central de la festa, que es farà a dos quarts d’una del migdia a la Plaça dels Somnis del parc, hi assistirà una cara coneguda de la societat catalana, amic d’Unicef, que compartirà les activitats amb tots els assistents.

“L’escolarització és un dret humà fonamental i una eina decisiva per al desenvolupament de les persones i la societat”, recorden els organitzadors de la festa. I afegeixen: “Malgrat els avenços de les darreres dècades, encara hi ha al món més de 57 milions de nens i nenes en edat primària que no assisteixen a l’escola, 30 milions dels quals es concentren a l’Àfrica subsahariana”.

Unicef, entitat que defensa i ajuda els infants

L’Unicef treballa sobre el terreny en més de 190 països i territoris per mirar de garantir als infants el dret a sobreviure i desenvolupar-se des de la primera infància fins a l’adolescència. L’Unicef és el principal proveïdor de vacunes per als països en desenvolupament i treballa per millorar la salut i la nutrició de la infància, l’abastiment d’aigua i sanejament de qualitat, l’educació bàsica de qualitat per a tots els infants i la protecció dels infants contra la violència, l’explotació i el VIH/SIDA. L’Unicef està totalment finançat per les contribucions voluntàries d’individus, empreses, fundacions i governs.

FONT: ARA

S’incorporen els primers 8 becaris del nou curs a la Fundació Alícia

dimecres, 28/08/2013

Fundació Alícia

El 2 de setembre s’inicia a la Fundació Alícia un nou període de pràctiques formatives amb 8 estudiants seleccionats. 5 d’ells provenen d’Espanya i Catalunya, 2 d’ells dels Estats Units i 1 d’Itàlia. Un total de 45 joves de diverses nacionalitats aspiraven a la beca, procedents molts d’ells d’Amèrica Llatina, però també d’Itàlia, Estats Units, Regne Unit i Polònia.

La convocatòria d’enguany ha estat un èxit tant pel nombre com per la qualitat dels sol·licitants. La resolució publicada el 31 de juliol, obre les portes a aquests futurs investigadors a conèixer de ben a prop les àrees de coneixement associades a la cuina i les disciplines relacionades, des del punt de vista de la ciència, la tecnologia, la salut, la producció d’aliments i el seu consum. Els becats treballaran i investigaran en els àmbits de: productes i processos culinaris, salut i hàbits alimentaris, o patrimoni agroalimentari i sostenibilitat, en les cuines-laboratori d’Alícia i els Horts de Sant Benet. D’aquesta manera, la Fundació es compromet a contribuir de manera específica en el desenvolupament del potencial humà i qualificació professional de cada alumne.

A més, durant la seva estada, els becats coneixen el nostre país, territori, costums i productes; dels quals esdevindran prescriptors en tornar al seu país i ocupar llocs de responsabilitat relacionats amb l’alimentació, hostaleria, etc. Els joves s’allotgen en pisos d’estudiants de la Fundació Catalunya-La Pedrera, a Manresa.

Un dels requisits dels sol·licitants és que estiguin matriculats en alguna facultat o centre docent durant el curs 2012-2013 i el 2013-2014 i que puguin acreditar el coneixement d’algun dels següents idiomes: català, castellà o anglès. Els estudis són a temps complet, de dilluns a divendres de 9:00h a 17:00h durant 4 mesos (de gener – abril, maig – juliol i en aquest últim cas setembre – desembre).

La Fundació Alícia, al costat dels joves estudiants

Amb aquesta nova tongada d’estudiants, ja són més de 180 els joves que han fet un stage formatiu a la Fundació en els cinc anys que porta treballant al centre obert a Món Sant Benet. Les estades són d’una durada de quatre mesos i han passat pel centre joves de fins a 26 nacionalitats diferents. La majoria d’ells són d’Espanya i Catalunya (109), però en nombre per darrera hi ha els joves provinents del continent americà amb 53 joves. També hi ha hagut 10 joves d’altres països europeus i completen la llista nois i noies d’altres països asiàtics i africans. Les beques neixen a partir de la vocació social de la Fundació, convençuda de la importància que tenen el progrés científic, la investigació i la qualificació professional per al desenvolupament de la societat.

Enguany, Alícia compleix 5 anys de feina a Món Sant Benet i s’ha consolidat en aquest temps com a centre de referència mundial en recerca de productes i processos culinaris, i la seva relació amb la salut, la sostenibilitat i el territori. Durant aquests 5 anys, més de 150.000 persones han realitzat tallers d’educació alimentària a les aules d’Alícia a Món Sant Benet; més de 50.000 nens i adolescents han participat en altres activitats i programes específics; més de 5.000 professionals han cursat seminaris al centre i més de 250 empreses i entitats han realitzat projectes en col·laboració amb la Fundació.

La Fundació Alícia (Ali-mentació i cièn-cia), és un centre de recerca impulsat per Fundació Catalunya-La Pedrera i dedicat a la innovació tecnològica en cuina, a la millora dels hàbits alimentaris i a la valoració del patrimoni agroalimentari i gastronòmic. Va néixer el 2003 i es va traslladar a les instal·lacions de la Fundació Catalunya-La Pedrera a Món Sant Benet fa 5 anys.

Un curs ple d’activitats culturals educatives

dilluns, 26/08/2013

La Generalitat ha elaborat la Guia d’activitats culturals educatives 2013-2014, en què es recopilen més de 300 activitats educatives dels principals equipaments culturals amb participació de la Generalitat de Catalunya. La guia, que es publica per segon any consecutiu, vol ser un instrument per a la comunitat docent a l’hora de programar les sortides relacionades amb la cultura que duran a terme durant el curs i una eina perquè les famílies puguin conèixer l’oferta educativa que les institucions culturals ofereixen.

Enguany s’hi incorporen nous equipaments: el Museu Nacional Arqueològic de Tarragona (MNAT), el Museu d’Art de Girona, el Museu de Lleida: Diocesà i Comarcal, el Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya (CRBMC), així com les activitats relacionades amb la llengua organitzades pel Departament de Cultura.

La publicació es pot consultar en línia i inclou activitats per als diversos nivells educatius, des de l’educació infantil fins a la universitat o escoles d’adults. Entre les més de 300 activitats recopilades, hi ha: tallers, visites, espectacles, concerts, itineraris, xerrades i treballs de recerca.

Accés a la Guia d’activitats culturals

S’ha elaborat una fitxa amb la informació principal de cada activitat amb la informació bàsica que pot interessar a mestres i professors: descripció de l’activitat, habilitats que desenvolupa, dates i horaris, durada, preu i contacte per fer la reserva.

La guia inclou enguany les activitats dels equipaments següents: Museu d’Arqueologia de Catalunya, Museu Nacional Arqueològic de Tarragona (MNAT), Museu d’Història de Catalunya i els monuments que gestiona, Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya (mNACTEC), Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA), Museu d’Art de Girona, Museu de Lleida: Diocesà i Comarcal, Biblioteca de Catalunya, Filmoteca de Catalunya, Arxiu Nacional de Catalunya, Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya (CRBMC), Teatre Nacional de Catalunya, Teatre Lliure, Palau de la Música Catalana, L’Auditori, Gran Teatre del Liceu, Mercat de les Flors. Dansa i Arts del Moviment, Institució de les Lletres Catalanes i Departament de Cultura (patrimoni i llengua catalana).