Actualitat

L’Ajuntament de Barcelona posa en marxa les primeres Biblioteques Escolars Obertes al Barri

dilluns, 9/12/2013

Pere Tordera

Fa uns dies, l’Ajuntament de Barcelona, a través de l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona, va posar en marxa les quatre primeres Biblioteques Escolars Obertes al Barri. Aquest nou servei municipal té com a objectiu principal oferir a l’alumnat de la ciutat la possibilitat d’estudiar o fer els deures en espais suficientment preparats que obriran les seves portes sempre en horari extraescolar.

Les quatre primeres Biblioteques Escolars Obertes al Barri que es posen en marxa al servei de l’alumnat de la ciutat en horari extraescolar estan situades al districte d’Horta – Guinardó (Escola Coves d’en Cimany, carrer Coves d’en Cimany, 42, oberta els divendres de 17 a 20 hores); al districte de Nou Barris (Institut Barcelona Congrés, carrer Baró d’Esponellà, 1, oberta els diumenges d’11 a 14 hores) i al districte de Sant Andreu (Escola Pompeu Fabra, carrer Olesa, 19, oberta els dissabtes d’11 a 14 hores, i a l’Escola Baró de Viver, carrer Tucumán, 1, oberta els dissabtes de 10 a 13 hores).

El nou servei de biblioteques escolars obertes al barri és una de les diferents accions que l’Ajuntament impulsa per ajudar a l’èxit escolar de l’alumnat i, en aquest cas, volen posar a disposició dels nois i noies de la ciutat nous espais on poder estudiar o fer els deures. La intenció és obrir de manera esglaonada més biblioteques escolars al barri i durant els pròxims mesos, dins d’aquest curs escolar.

Les Biblioteques Escolars Obertes al Barri, que estan situades en els centres educatius que disposen també del servei municipal de Pati Escolar Obert al Barri, disposen d’un monitor responsable de vetllar pel correcte funcionament de l’espai i de voluntaris educatius que podrà ajudar als nois i noies a fer els deures. Dins d’aquest projecte impulsat des de la regidoria d’Educació i Universitats és previst treballar conjuntament amb el professorat dels centres que disposaran de biblioteca oberta al barri i incorporar a les famílies dins del marc del programa de Suport Educatiu a les Famílies que impulsa també l’IMEB.

La Fundació Bofill fa una valoració inicial dels resultats de l’informe PISA 2012 a Catalunya

dimecres, 4/12/2013

CRISTINA CALDERER

L’estudi PISA (Programme for International Student Assessment) és una avaluació internacional promoguda per l’OCDE on s’avaluen les competències de l’alumnat de 15 anys en tres àmbits específics: les matemàtiques, la lectura i les ciències. Les proves realitzades van més enllà d’avaluar el grau d’assoliment del currículum i pretenen conèixer la capacitat dels alumnes per posar en pràctica els continguts escolars a situacions de la vida quotidiana.

Els resultats més destacables pel cas de Catalunya són:

-        Catalunya manté estables els resultats en matemàtiques i lectura, però s’observa un lleuger descens en el cas de les ciències. Catalunya obté 493 punts en matemàtiques, molt a prop de la mitjana de la OCDE (494), i 9 punts per sobre la mitjana espanyola (484). En el cas de la comprensió lectora, Catalunya, amb 501 punts, es situa per sobre la mitjana de la OCDE (496) i del conjunt d’Espanya (488). En ciències els alumnes catalans obtenen 492, puntuació per sota la mitjana espanyola (496) i per sota el conjunt de països de la OCDE (501).

-        1 de cada 5 alumnes catalans tenen un baix nivell de competències.  Un 20% dels alumnes catalans no assoleixen les competències en matemàtiques considerades mínimes. Això situa Catalunya a prop la mitjana de la OCDE (23%), però lluny de l’objectiu europeu pel 2020, situat al 10%.

-        L’excel·lència continua sent una assignatura pendent pel sistema educatiu català. Només un 8,7% de l’alumnat català assoleix nivells en matemàtiques considerats d’excel·lència, per sota la mitjana de l’OCDE (12,6%) i lluny de països com Corea i Japó, que se situen per sobre del 20%.

-        Les noies obtenen resultats inferiors als dels nois en competència matemàtica. Catalunya presenta 22 punts de diferència a favor dels nois, sent aquestes les més elevades de totes les comunitats autònomes avaluades i també per sobre de la mitjana de la OCDE.

-        L’alumnat d’origen immigrat obté resultats inferiors als dels seus companys autòctons. A Catalunya, aquestes diferències són de  71,5 punts,  més de dues vegades superiors que a la mitjana dels països de la OCDE, situada en 31,3 punts.

-        La repetició es mostra com una estratègia poc efectiva per la millora dels resultats i és molt costosa. Catalunya, tot i que es situa per sota de la mitjana espanyola, taxes de repetició molt superiors a la resta de països de la OCDE. Els resultats de PISA 2012 mostren com aquesta mesura no esdevé eficaç per a la millora de la qualitat educativa ni per la millora de l’equitat dels sistemes educatius. L’elevat nivell de recursos que requereixen les altes taxes de repetició es podrien destinar a l’atenció individualitzada i a la detecció de necessitats específiques en edats primerenques, estratègies que s’han mostrar molt més efectives per millorar el nivell educatiu i reduir les desigualtats.

Davant d’aquests resultats, des de la Fundació Jaume Bofill volen destacar:

-        Els resultats obtinguts pels alumnes catalans són similars a d’altres països desenvolupats. Lluny de visions pessimistes i els missatges interessats referits a la mediocritat dels resultats del sistema educatiu català, i tot i que el nivell de rendiment dels alumnes catalans té un ampli marge de millora, els resultats de Catalunya són propers a la mitjana de la OCDE. L’estudi PISA pot aportar claus per a la millora educativa a Catalunya, però cal defugir d’anàlisis simplistes basades únicament en la posició dins d’un rànquing i promoure la reflexió contextualitzada entre tots els actors del sistema educatiu.

-        El sistema educatiu català ha de garantir un nivell mínim de competències per a tots els alumnes. Calen estratègies decidides per reduir el percentatge d’alumnes que es situa en nivells baixos de rendiment i assegurar que tots els estudiants assoleixen les competències bàsiques. Com han mostrat diversos estudis, el baix nivell de rendiment a PISA està estretament associat al fracàs escolar i a la probabilitat d’abandonar prematurament els estudis.  En aquest sentit, cal potenciar l’efecte compensatori del sistema educatiu sobre les desigualtats educatives.

-        Aprofundir en la comprensivitat del sistema educatiu és la via per a la millora dels resultats de Catalunya. L’informe PISA mostra com els països amb millors resultats són aquells que combinen bons nivells de rendiment amb alts nivells d’equitat. Per tant, un cop més es demostra que la millora de la qualitat dels sistemes educatius no és incompatible amb la millora de l’equitat. L’informe també mostra que estratègies com la repetició, la diferenciació primerenca dels estudiants en itineraris educatius o l’agrupació per nivells van en detriment tant dels bons resultats com de l’equitat dels sistemes educatius. Tot i que l’actual model educatiu català té molt camí a recórrer en l’àmbit de la comprensivitat, la reforma educativa aprovada pel govern espanyol ens allunya encara més d’aquest objectiu.

 -        No existeix una relació entre el percentatge d’estudiants d’origen immigrant i la puntuació mitjana d’un sistema educatiu, com han demostrat  les diferents edicions de l’avaluació PISA. El percentatge d’alumnat d’origen immigrant no es mostra com un factor explicatiu de la nota mitjana que obtenen els diferents sistemes educatius avaluats, tant des del punt de vista de la comparació internacional com entre comunitats autònomes. Tot i que la presència d’alumnat d’origen immigrant suposa un repte per qualsevol sistema educatiu, els resultats de l’estudi PISA han demostrat com alguns països i comunitats autònomes han estat capaços de implementar polítiques que permeten la gestió eficaç de la diversitat dins dels seus centres derivada immigració.

 

Minyons Escoltes i Guies de Catalunya reivindica la importància de l’educació i del compromís social

dilluns, 2/12/2013

El passat  24 de novembre, Minyons Escoltes i Guies de Catalunya (MEG) va celebrar a Girona la seva Assemblea General Ordinària, el principal espai de decisió dels caps (monitors) voluntaris i voluntàries que formen part de l’associació arreu del país. Com a punt de trobada més important en el calendari anual de l’associació, l’Assemblea va servir per reivindicar el paper de l’escoltisme i el guiatge en el context social que vivim. Actualment, la tasca educativa de Minyons Escoltes i Guies de Catalunya arriba a més de 10.500 infants i joves en 147 agrupaments escoltes i guies de pobles i barris arreu del nostre país, educant-los com a persones conscients, actives i compromeses amb la societat, proporcionant-los experiències significatives i creant teixit social.

Aquesta tasca educativa és possible gràcies a l’acció desinteressada de 3.000 joves voluntaris i voluntàries que fan de caps, formadors o responsables associatius, una dedicació que suposa entre 36 i 90 hores mensuals segons el càrrec. En termes econòmics -si aquesta tasca fos remunerada segons la categoria corresponent del Conveni del lleure-, el conjunt de la dedicació dels voluntaris i voluntàries de l’associació equivaldria a prop de 20 milions d’euros anuals, que Minyons Escoltes i Guies de Catalunya ofereix de manera desinteressada a la societat. En aquest sentit, els comissaris generals (presidents) de l’associació, Lluís Marco i Trini Molist, van afirmar: “Cal una aposta política clara per donar suport a l’associacionisme educatiu de base voluntària. Creiem en l’educació com l’autèntic motor de canvi que generarà els nous lideratges que el nostre país necessita. Bons lideratges: carregats de sensibilitat, de qualitat humana i d’una alta dosi de consciència espiritual. Per això som aquí, al servei del nostre país.”

A més, a l’Assemblea es van aprovar diversos documents que guiaran el rumb de l’associació durant aquest curs 2013-2014, com el Programa de curs i el Pressupost global de l’entitat, amb un import total de 4 milions d’euros. També es va aprovar la modificació dels Estatuts de l’associació i el full de ruta a seguir en el marc del Procés d’Unitat de l’escoltisme i el guiatge català per al curs 2013-2014.

En l’acte públic de l’Assemblea, a l’Auditori-Palau de Congressos de Girona, hi van intervenir l’alcalde de la ciutat, Carles Puigdemont; i el director general de Joventut de la Generalitat de Catalunya, Toni Reig. “A la societat gironina i catalana que volem, hi ha d’haver uns valors fonamentals que també són els vostres. A la Constitució del futur estat català, volem que els valors de l’escoltisme i el guiatge hi siguin presents”, ha manifestat Puigdemont. “La vostra tasca és una revolució silenciosa, feta des de l’amor. En la situació que vivim el país necessita gent com vosaltres: crítica, implicada i compromesa”, va dir Reig.

Més informació a: www.escoltesiguies.cat

 

Més de 250 nois i noies participaran a la IV Setmana pels Drets de la Joventut

dijous, 28/11/2013

Des de demà divendres 29 de novembre fins diumenge 1 de desembre la Fundació Catalana de l’Esplai celebrarà la IV Setmana pels Drets de la Joventut. Es tracta d’un espai de participació juvenil que acollirà més de 250 joves de Catalunya, de la resta de l’Estat, França, Portugal i Brasil. Durant tres dies, els joves podran participar en tallers formatius i conferències i activitats lúdiques que tenen en comú l’impuls de la participació juvenil.

Jornada d’Experiències d’Aprenentatge Servei

La Setmana pels Drets de la Joventut començarà demà divendres, a les 9.30h a CENTRE ESPLAI (El Prat de Llobregat) amb una jornada on es presentaran i compartiran fins a 10 projectes d’aprenentatge servei en l’àmbit del temps lliure, una metodologia mitjançant la qual els infants i els joves adquireixen en una primera fase uns coneixements que després els serveix per desenvolupar una acció en benefici de la comunitat. Luis María López – Aranguren, de la Fundación Tomillo, impartirà una conferència sobre aprenentatge servei que ja donarà pas a les taules de bones pràctiques. Una de les iniciatives que es presentaran serà la campanya “Cap menjar a la brossa”, organitzada per la Fundació Catalana de l’Espai, que té per objectiu conscienciar la ciutadania sobre la problemàtica del malbaratament del menjar.  A la campanya hi participaran prop de 17.000 infants i joves dels centres d’esplai i de les escoles on la Fundació gestiona el menjador escolar. A través d’aquest projecte els nens i les nenes reflexionen sobre el problema , aporten els seus punts de vista i aprenen tècniques per planificar millor les compres, per conservar els aliments , per gaudir amb l’acte de menjar , per saber allargar la vida útil dels aliments , per comprendre l’impacte mediambiental dels residus que generem i fer campanyes de divulgació en els seus barris.

Salut; ciutadania i avantatges i inconvenients de marxar a treballar a l’estranger

Durant dissabte i diumenge, la Setmana pels Drets de la Joventut Dissabte acollirà tallers i debats entorn a tres eixos temàtics que han estat prèviament escollits pels propis participants: Aquests eixos són “Dret a la salut i l’esport: realitat o luxe?” ; “Ciutadania Crítica. Defensem els nostres drets!” i  Present i futur, la vida, la feina… Aquí o a fora? on es compartiran experiències de joves que han marxat a l’estranger a treballar i recursos per trobar feina en d’altres països.

Una iniciativa d’àmbit internacional

La Setmana pels Drets de la Joventut està organitzada per la Fundació Catalana de l’Esplai i La Liga Iberoamericana. A més de a Catalunya, aquesta experiència també se celebra a Argentina, El Salvador, Bolívia, Equador i Mèxic.

Podeu veure el programa complet de la IV Setmana pels Drets de la Joventut en aquest enllaç.

El programa de salut ocular en la infància desfavorida es tanca amb 478 revisions oculars a escolars de 3 a 8 anys

dilluns, 25/11/2013

Fundació IMO

El programa de salut ocular en la infància desfavorida de l’àrea metropolitana de Barcelona, impulsat el mes de gener passat per la Fundació IMO i l’Obra Social “la Caixa”, ha superat l’objectiu de visitar a 400 nens, després quefa uns dies  tingués lloc la tercera i última ronda de revisions oculars. Durant aquestes últimes revisions, dutes a terme el 5, 7 i 8 de novembre al col·legi Lestonnac de Badalona, l’equip d’oftalmologia pediàtrica i d’optometria de l’Institut de Microcirurgia Ocular de Barcelona (IMO) va realitzar 185 controls a alumnes de 3 a 7 anys, 24 dels quals ja havien estat visitats prèviament dins del programa i van acudir a una revisió de seguiment. D’entre els altres 161 nens que es van sotmetre per primera vegada als controls gratuïts, 29 (un 18 %) van ser diagnosticats d’una o diverses patologies oculars no detectades prèviament i a 20 se’ls va prescriure tractament amb ulleres , que seran muntades i lliurades gratuïtament en les pròximes setmanes.

Com en les rondes de revisions anteriors, els defectes refractius, amb 14 diagnòstics (6 hipermetropies , 6 astigmatismes i 2 miopies), en alguns casos combinats dos d’ells en un mateix pacient, han estat la patologia més estesa, seguida de l’ambliopia o ull gandul, detectada en 9 nens i que, en la majoria dels casos, és conseqüència, precisament, d’un defecte refractiu no tractat, que afecta només un ull o que ho fa de forma més important en un dels dos ulls. En conseqüència, l’ull de pitjor visió va deixant de treballar perquè el cervell selecciona només la informació que li proporciona l’ull de major poder refractiu. “Si aquest defecte no es tracta abans dels 8 anys es converteix en crònic, ja que el desenvolupament visual té lloc durant la infància i el grau de visió que no s’assoleix en aquest període ja no es pot recuperar en l’edat adulta”, segons la Dra. Ana Wert, especialista en oftalmologia pediàtrica de l’IMO.

Després d’aquesta última ronda, el programa anual de revisions en la infància desfavorida es tanca amb un total de 478 controls oculars -432 primeres visites i 46 revisions de seguiment-, 67 ulleres prescrites i lliurades gratuïtament i 97 diagnòstics, la qual cosa suposa que més d’un 22% del total de nens revisats per primera vegada presentava alguna patologia oculta, un percentatge que dobla amb escreix la mitjana del 10%, obtinguda, també per la Fundació IMO, en revisions oculars dutes a terme al Saló de la Infància de Barcelona. Aquesta enorme diferència posa de manifest la necessitat de promoure la salut ocular entre col·lectius desfavorits, als quals, a més de la manca de recursos, s’afegeix, en molts casos, una menor cultura preventiva i una escassa consciència de la importància de tenir cura de la salut, també ocular, especialment entre els més petits.

Les revisions oculars dutes a terme durant aquest primer any, han tingut lloc en escoles de Badalona, gràcies a la col·laboració del Consorci Badalona Sud, que ha facilitat la selecció i gestions amb centres de la zona, en què el percentatge d’alumnat en risc d’exclusió social és especialment elevat.

Conveni de col·laboració

El projecte s’inscriu dins del Programa CaixaProinfància de l’Obra Social “la Caixa”, adreçat a infants amb especial vulnerabilitat social, i que afavoreix i dóna suport a polítiques de millora de l’equitat, la cohesió social i la igualtat d’oportunitats per als més petits i les seves famílies. Fruit d’aquest acord, l’Obra Social ” la Caixa ” ha aportat els recursos econòmics necessaris per dur a terme el projecte. Per la seva banda, la Fundació IMO, la finalitat bàsica de la qual és desenvolupar tasques de recerca, docència i prevenció de malalties oculars, especialment en grups de risc, s’ha encarregat de posar els mitjans humans i materials requerits pel programa i de fer el seguiment mèdic dels nens amb patologia. Per a la Fundació IMO, la detecció precoç i el tractament adequat de patologies típiques de l’ull infantil és fonamental per millorar el seu pronòstic i el rendiment escolar dels nens, així com per garantir una bona base per a la seva salut ocular en edat adulta.

A més, el projecte permet que aquests nens puguin rebre un seguiment oftalmològic i noves ulleres amb canvis de graduació a mig termini ja que, segons l’experiència de l’IMO, la graduació en els nens amb defectes refractius pateix variacions en més del 30% dels casos. Per això, l’objectiu és que, després d’aquest primer any de posada en marxa, el programa es pugui continuar duent a terme a partir del proper any.

Presentat l’Anuari 2013 sobre ‘L’estat de l’educació a Catalunya’

dijous, 21/11/2013

Aquest matí s’ha presentat L’Anuari 2013 de la Fundació Jaume Bofill sobre l’estat de l’educació a Catalunya, un anuari que consta de quatre parts. Els primers capítols estan dedicats als Indicadors sobre l’èxit educatiu a Catalunya on s’analitzen els condicionants d’origen, de sistema i de destí. L’apartat de Mirades sobre l’èxit educatiu analitza quantitativament i qualitativa la situació en què es troben avui en dia els joves en relació a l’educació, la formació i el mercat de treball. La tercera part centrada en l’Agenda política, comença amb una anàlisi de l’acció de govern entre el 2010 i 2013 en matèria de política educativa, continua amb la valoració de l’abast del canvis que proposa la controvertida LOMCE i finalitza posant el focus en polítiques socioeducatives, de formació i ocupació remarcant la importància de l’aprenentatge al llarg de la vida. L’últim apartat sobre Recerca i innovació repassa diferents projectes de recerca que s’estan duent a terme i desenvolupa més abastament les tendències internacionals en matèria de polítiques sobre recerca i innovació en educació.

L’estat de l’educació a Catalunya. Anuari 2013 fa una anàlisi rigorosa amb dades de diferents indicadors educatius i apunta les següents conclusions:

 La millora del sistema educatiu català: ha millorat els seus resultats educatius globals any rere any des del 2008.

 La reducció de l’abandonament educatiu prematur: s’ha reduït entre els anys 2008 i 2012 per sobre de la mitjana espanyola i europea.

 El paper clau del professorat: aquesta millora de resultats del sistema educatiu no hagués estat possible sense el professorat, tot i tenir més hores de docència, ràtios més elevades, menys personal de suport i menys salari.

 La disminució de la despesa pública en educació a Catalunya: és inferior a la mitjana europea i fa que les xifres comprometin la inversió necessària en polítiques d’equitat per assolir l’èxit educatiu.

 L’ augment de la vulnerabilitat social entre el 2008 i 2012: ha augmentat la taxa d’atur, el percentatge de llars amb infants sense cap membre ocupat, la taxa de risc de pobresa, la taxa de risc de pobresa infantil i la ràtio de desigualat social 80/20.

 L’augment de joves de 16 a 29 anys que creuen que és una mala idea abandonar els estudis per incorporar-se a una feina: el percentatge d’alumnat de 20 anys o més als cicles formatius de grau mitjà s’ha incrementat d’ençà del curs 2008/2009.

 El retrocés de la participació a la formació al llarg de la vida: al 2010 hi havia més població adulta que s’estava formant que a l’any 2012. Són proporcions que ens allunyen de l’objectiu del 15% establert per l’estratègia Europa 2020.

 Els àmbits de reforma: les reformes no han d’anar adreçades únicament sobre el sistema educatiu sinó també sobre el mercat de treball.

 L’objectiu prioritari és mantenir la qualitat del sistema: per això cal continuar la resistència legal i pedagògica en contra de l’aplicació de la LOMCE.

Més informació a: http://www.fbofill.cat/index.php?codmenu=01&not=1028

En el Dia Universal de l’Infant, milions de nens i nens lluiten per la supervivència

dimecres, 20/11/2013

UNICEF

Amb motiu del Dia Universal del Nen , que es commemora coincidint amb el 24 aniversari de l’aprovació de la Convenció sobre els Drets de l’Infant , UNICEF Comitè Espanyol vol cridar l’ atenció sobre la situació dels milions de nens i nenes que travessen greus dificultats per a la seva supervivència i la seva protecció en diferents llocs del món . En el dia a dia , la pobresa extrema és l’escenari en el qual 18.000 nens i nenes moren cada dia per causes que es poden evitar , com la pneumònia , les diarrees o el xarampió , amb mesures com vacunes , medicaments , accés a l’aigua potable o el  tractament contra la desnutrició aguda , que causa la meitat d’aquestes morts .

El treball a llarg termini de governs , organitzacions com UNICEF i altres agències de Nacions Unides , i ONG ha aconseguit una fita històrica : en 22 anys ( 1990-2012) la mortalitat infantil s’ha reduït en un 47% , una dada que parla de 90 milions de vides salvades . Però queda molt per fer fins que aconseguir que ni un sol  nen mori per causes que es poden evitar . UNICEF treballa aturant les causes d’aquesta tragèdia diària , i pot fer-ho gràcies al suport dels seus socis , donants i aliats , i treballant en més de 150 països en desenvolupament amb governs , comunitats i ONG d’aquests països . Gràcies a aquests esforços conjunts , les campanyes de vacunació van evitar l’any passat entre 2 i 3 milions de morts per malalties com la diftèria , el tètanus , la tos ferina i el xarampió en un període en què UNICEF va proporcionar 1.900 milions de dosis de vacunes .

Per abordar aquest treball i aconseguir aquests resultats , UNICEF és el major comprador de vacunes del món , però la seva lluita contra la mortalitat infantil té altres fronts com el de la desnutrició, que està darrere de la meitat de les morts que es poden evitar , o l’ accés a l’aigua potable i el sanejament , que evita morts per malalties com la diarrea . El 2012 UNICEF va proporcionar tractament contra la desnutrició aguda greu a 2,6 milions de nens i contribuir al fet que 18,8 milions de persones tinguessin accés a aigua potable .

Infància en emergències : Filipines i Síria

El 2012 , UNICEF va respondre a les necessitats humanitàries de milions de nens i nenes en 79 països afectats per 286 situacions d’emergència . Actualment , el conflicte de Síria i el tifó de Filipines són les situacions d’emergència que afecten un major nombre d’infants.  Síria viu una guerra que ja està en el seu tercer any amb més de 1,1 milions de nens que viuen com a refugiats en altres països , depenent de l’ajuda humanitària , i , dins de Síria , hi ha més de 4 milions de nens afectats . UNICEF treballa dins i fora del país des de l’inici del conflicte , amb resultats que han servit per salvar moltes vides , com l’accés a l’aigua per 10 milions de persones dins de Síria i per més de 300.000 fora del país , els dos milions i mig de nens vacunats dins i fora de Síria , i les distribucions de subministraments d’emergència a Homs , Alep i altres zones de difícil accés .

Enmig d’aquesta crisi humanitària , el tifó de Filipines ha provocat una altra emergència de grans dimensions . “Amb més de quatre milions de nens patint les conseqüències del tifó , estem davant d’un treball intens a mitjà i llarg termini , i seguirem necessitant ajuda per poder fer-ho ” ha explicat Consuelo Crespo , presidenta d’UNICEF Comitè Espanyol . “La resposta de socis , donants , mitjans de comunicació , empreses i altres entitats del sector privat , es tradueix que UNICEF Comitè Espanyol ja pot aportar 1,5 milions d’ euros al treball d’emergència que UNICEF està fent a Filipines , però anem a seguir necessitant ajuda per abordar totes les necessitats “, diu Crespo .

L’equip d’UNICEF a Filipines treballa en aquesta emergència des del primer moment . “Ja eren aquí i ràpidament es van posar a desplegar tota l’ajuda que hi havia disponible al país , amb els subministraments que havien preparat i comprant més subministraments. Poc després , el nostre centre logístic a Copenhaguen preparava 60 tones de subministraments d’emergència per a Filipines ” , diu Diana Valcárcel , portaveu d’UNICEF a Filipines .

El passat cap de setmana es va aconseguir restablir l’ abastament d’aigua per a 200.000 persones de Tacloban i sis districtes veïns i , a més , UNICEF va gestionar amb l’agència humanitària de Estats Units ( USAID ) i les forces armades de Filipine el subministrament de combustible necessari per mantenir aquest servei . També aquest cap de setmana , es van distribuir kits d’higiene per a 12.500 persones en Tacloban , i dipòsits d’aigua per 47.000 persones en Capiz , Cebu i Roxas.

UNICEF ha organitzat actes amb motiu del Dia Universal del Nen a diferents parts del món . A Espanya la situació dels nens de Filipines tindrà especial protagonisme en els actes que escoles i municipis tenen previst dur a terme. La major part dels 4.000 centres educatius vinculats al programa Enreda’t d’UNICEF Comitè Espanyol , així com molts dels municipis reconeguts com a Ciutat Amiga de la Infància han organitzat esdeveniments ( plens infantils , activitats escolars , etc … ) Relacionats amb els drets de la infància en general i amb l’emergència de Filipines en particular . En altres llocs , la jornada del Dia Universal de l’Infant estarà dedicada a cridar l’ atenció sobre la violència contra els nens. Per exemple , en el camp de refugiats de Za’atari , on viuen gairebé 60.000 nens sirians , demà es va a realitzar una cadena humana simbòlica demanant més protecció per als infants.

Web Una Escola Amb Drets

Coincidint amb la commemoració del Dia Mundial de la Infància, a Catalunya UNICEF llança la pàgina web www.escolaambdrets.org. Es tracta d’un banc de bones pràctiques, orientacions i recursos didàctics per treballar els drets de la infància a l’escola.

La nova pàgina web s’ha concebut com una eina pedagògica adreçada al professorat derivada del programa Una escola amb drets, la iniciativa d’educació en drets  que UNICEF està impulsant des del 2011 per tal d’incorporar la visió de la Convenció sobre els Drets de l’Infant a la vida escolar.

L’Alternativa descobreix al públic infantil l’obra d’Osamu Tezuka i els curts de Nick Park

dimecres, 20/11/2013
Del 18 al 24 de novembre se celebra la 20ena edició de l’Alternativa, que compta amb una programació especial per celebrar els seus 20 anys de trajectòria i tornarà a programar sesions per al públic infantil i familiar
Per tercer any consecutiu, L’Alternativa i El Meu Primer Festival segueixen unint forces per descobrir als nens i nenes la grandesa de la creació audiovisual des d’una òptica àmplia, creativa i plural. Enguany s’han programat dues sessions, la sessió Petits experiments per a nens i nenes de 5 a 8 anys, un combinat de curtmetratges de tècniques diverses que juguen de manera creativa amb els elements, les històries i els ambients i la sessió Grans mestres de l’animació per a nens i nenes de 7 a 10 anys, un programa de curts que vol posar en relleu i donar a conèixer als nens petites obres d’art del cinema d’animació de tots els temp. En aquesta ocasió l’Alternativa descobrirà al públic infantil l’obra de l’animador japonès Osamu Tezuka i dos dels primers curts de Nick Park a la productora Aardman, un segell d’animació britànica enginyós i carregat de bon humorEl Meu Primer Festival oferirà també, en el marc de l’Alternativa Activitats, dues propostes per a les famílies: Un Taller de stop motion que impartirà la multipremiada productora de Barcelona I+G Stop Motion; i el taller Drawing Barcelona. Pel·lícula de creació col·lectiva, un taller que impartirà Maya Yoneso i on els participants faran una pel·lícula d’animació col·lectiva en la línia dels treballs que ella anomena Daumenreise: Travel workshop, uns treballs animats a partir de petits dibuixos sostinguts amb les mans sobre temes i detalls de la cultura d’una ciutat amb el fons dels escenaris d’aquesta ciutat. Yoneso ha fet curts amb questa tècnica a països com  Taiwan, Noruega, Croàcia, Israel, Polònia, els Estats Units o Corea del Sud.

Els responsables de Capital of Children visiten Barcelona

dimarts , 19/11/2013

Capital of Children

Fa uns dies van ser de visita a Catalunya els responsables de Capìtal of Children, una companyia creada el 2012 per la Fundació LEGO i l’Ajuntament de Billund, localitat danesa d’on és originària i on té la seu central l’empresa joguetera LEGO. Aquesta companyia té com a objectiu portar a terme projectes i col·laborar amb altres empreses i institucions educatives per tal de convertir Billund en un centre de coneixement sobre la infància, l’aprenentatge i el joc.

Kid’s Cluster va portar a Barcelona als principals responsables d’aquest projecte amb l’objectiu de què els socis d’aquesta associació catalana d’empreses adreçades a la infància puguessin conèixer de primera mà aquesta iniciativa de col·laboració entre una empresa privada i institucions locals. Així,  Mette Thybo, CEO de Capital of Children, va presentar als socis de Kid’s Cluster els tres eixos de l’activitat del seu projecte:
- Contribuir al desenvolupament cultural i urbà de Billund.
- Promoure l’acumulació i distribució de coneixement sobre el joc, l’aprenentatge i la creativitat dels nens.
- Atreure companyies nacionals i internacionals a Billund.

L’objectiu és convertir Billund en un centre global de coneixement sobre els nens i les seves famílies, i atreure empreses i professionals del sector. Així, els seus primers projectes inclouen la creació d’una àrea residencial, d’una escola internacional per part de LEGO Foundation, que ja ha començat el seu primer curs, i del now Knowledge Center de LEGO, en un edifici que a partir de 2016 també acollirà l’ajuntament, les institucions educatives de LEGO i espais de joc i d’aprenentatge.

No tot ha de ser LEGO
Com va explicar Michael Hjortlund, president del consell d’administració de Capital of Children, l’objectiu és que Billund “sigui més que un parc temàtic”, en referència al parc que LEGO també té a la ciutat, i per això el projecte vol comptar amb la col·laboració d’altres empreses. De fet, un dels principals motius de la seva visita a Barcelona per tal de conèixer Kid’s Cluster era veure com conviuen en una mateixa associació 49 companyies adreçades al públic infantil i familiar.
En aquest sentit, Hanne Traeholt Odegaard, directora senior de la Fundació LEGO, explicava que “no volem que Billund és converteixi en una ciutat de la companyia. Aquerst és un projecte que vol promoure els valors de la infància i no estem preocupats per la competència”. De fet i tal com apuntava Hjortlund, “Capital of Children no ha de ser només una iniciativa només de LEGO” i “les fronteres entre competidors i socis cada vegada són més difuses”.

Els responsables d’aquest projecte van prendre nota de com Kid’s Cluster estava oberta a empreses de tot el sector, sempre i quan es dirigeixin al públic infantil i a les seves famílies, respectant la filosofia de col·laboració i de creixement conjunt.De la mateixa manera, l’associació catalana també vol aprendre de Capital of Children. Com explicava a la trobada Florenci Verbón, vicepresident de l’entitat i director general d’Educa Borrás, “no volem duplicar esforços i iniciatives, sinó crear projectes nous”. Així, Capital of Children va explicar els actes i esdeveniments que organitza al voltant de les famílies, i experiències com l’Innovation Studio, un sistema d’aprenentatge que LEGO ha ofert a totes les escoles de la ciutat. L’entitat també col·labora amb ROCAS i RoboBusiness Europe en la investigació de les aplicacions pedagògiques i terapèutiques en l’autisme.

3a festa internacional del nen prematur a l’Hospital Vall d’Hebron i a l’Hospital Sant Joan de Déu

dijous, 14/11/2013

Amb motiu del Dia Internacional del Nen Prematur que se celebra aquest diumenge, 17 de novembre, un grup de mares i pares amb fills nascuts prematurament a l’Hospital Universitari Vall d’Hebron han organitzat tot un seguit d’activitats per retre un petit homenatge a aquests petits grans lluitadors que van néixer abans de temps i per donar suport i informació a les famílies que actualment passen per la complicada situació d’haver tingut un fill prematur i tenir-lo ingressat durant setmanes o mesos a les unitats neonatals dels hospitals.

El primer d’aquests actes es farà demà divendres, a les 18 h a l’Auditori Plaza de l’Hospital de Sant Joan de Déu (Esplugues de Llobregat). Allà es farà la conferència “Ja estem a casa, i ara?” en què hi participaran famílies, les associacions Prematura, i els professionals de les Unitats de Neonatologia de Vall d’Hebron i Sant Joan de Déu.

Les activitats continuaran diumenge, a partir de les 11h, amb la celebració de la 3a festa internacional del nen prematur, que inclourà l’elaboració d’un mural amb fotografies i mitjons de nens prematurs, actuacions infantils, enlairada de globus, activitats infantils, la instal·lació d’un stand informatiu de diferents associacions de famílies amb fills prematurs i la presentació del 2n Calendari Solidari de Prematurs en el qual hi han participat: Jordi Évole, Risto Mejide, Lucrecia, Eva de Luis, Miquel Sitjar, Àlex Crivillé, David Meca, Angel Rielo, Joan Crosas, Melani Olivares, Noemí Galera i Elsa Anka.

Arriben abans d’hora

Actualment, 1 de cada 10 nens que neixen a Espanya són prematurs. La taxa de prematuritat a Espanya se situa al voltant del 8%, cosa que representa una xifra de més de mig milió de nens i un increment significatiu respecte a les xifres de fa una dècada. Els motius d’aquest increment els hem de buscar en diversos factors com l’estat de salut de la mare embarassada (per exemple, augment de la prevalença de la diabetis), l’increment de l’edat de la mare en la gestació i el major accés als mètodes de reproducció assistida.

Un nadó es considera prematur quan neix abans de les 37 setmanes de gestació i, gran prematur, quan neix abans de les 32 setmanes de gestació. Per a les famílies és una vivència molt dura ja que aquests nadons han de passar moltes setmanes i mesos ingressats en les unitats de neonatologia dels grans hospitals, amb unes cures específiques i vivint dins d’uns úters artificials, les incubadores. A més, els grans prematurs poden presentar problemes degut que els seus òrgans no han acabat de madurar i en alguns casos aquests problemes poden ser molt greus com alguna mena de discapacitat física, retard en el desenvolupament, trastorns de conducta o dèficit d’atenció amb hiperactivitat.

Per tractar els nadons prematurs, l’Hospital Vall d’Hebron és pioner en l’aplicació del sistema NIDCAP que es caracteritza per oferir una atenció individualitzada al nadó prematur amb l’objectiu de prevenir els efectes potencialment nocius que l’entorn de les UCI neonatals provoquen en el cervell en desenvolupament, disminuir l’estrès parental i millorar la interacció pares-fill i contribuir, per tant, al millor desenvolupament del nen i de les seves conductes.

Des del punt de vista dels nadons, s’utilitzen cobertors a les incubadores per protegir del soroll i la llum, es redueix el soroll i la lluminositat dins la sala, s’incorporen tècniques com la del contacte pell amb pell (Mètode cangur), tant de mares com de pares, com una rutina assistencial més (especialment a la zona de l’UCI). També s’ha apostat, com a element essencial de la filosofia NIDCAP, per reforçar el paper dels pares en les cures dels seus fills en estreta col·laboració amb els professionals d’infermeria. A més, els pares poden entrar a la Unitat de Neonatologia les 24 hores del dia per estar amb els seus fills i disposen d’una sala per a ells, on també realitzen reunions per compartir experiències tant amb altres pares com amb professionals de la Unitat.

És d’aquest entorn d’on surt la iniciativa d’un grup de mares i pares amb nens ingressats a l’HUVH de crear al facebook el grup Prematurs Vall d’Hebron per tal de no perdre el contacte, poder compartir experiències i organitzar trobades.

Si voleu més informació sobre els nens prematurs, podeu recuperar el reportatge que vam fer fa uns mesos al suplement Criatures (Accés Premium – Registre gratuït):

http://www.ara.cat/premium/suplements/criatures/vida-que-savanca_0_862713730.html