Actualitat

Els responsables de Capital of Children visiten Barcelona

dimarts , 19/11/2013

Capital of Children

Fa uns dies van ser de visita a Catalunya els responsables de Capìtal of Children, una companyia creada el 2012 per la Fundació LEGO i l’Ajuntament de Billund, localitat danesa d’on és originària i on té la seu central l’empresa joguetera LEGO. Aquesta companyia té com a objectiu portar a terme projectes i col·laborar amb altres empreses i institucions educatives per tal de convertir Billund en un centre de coneixement sobre la infància, l’aprenentatge i el joc.

Kid’s Cluster va portar a Barcelona als principals responsables d’aquest projecte amb l’objectiu de què els socis d’aquesta associació catalana d’empreses adreçades a la infància puguessin conèixer de primera mà aquesta iniciativa de col·laboració entre una empresa privada i institucions locals. Així,  Mette Thybo, CEO de Capital of Children, va presentar als socis de Kid’s Cluster els tres eixos de l’activitat del seu projecte:
- Contribuir al desenvolupament cultural i urbà de Billund.
- Promoure l’acumulació i distribució de coneixement sobre el joc, l’aprenentatge i la creativitat dels nens.
- Atreure companyies nacionals i internacionals a Billund.

L’objectiu és convertir Billund en un centre global de coneixement sobre els nens i les seves famílies, i atreure empreses i professionals del sector. Així, els seus primers projectes inclouen la creació d’una àrea residencial, d’una escola internacional per part de LEGO Foundation, que ja ha començat el seu primer curs, i del now Knowledge Center de LEGO, en un edifici que a partir de 2016 també acollirà l’ajuntament, les institucions educatives de LEGO i espais de joc i d’aprenentatge.

No tot ha de ser LEGO
Com va explicar Michael Hjortlund, president del consell d’administració de Capital of Children, l’objectiu és que Billund “sigui més que un parc temàtic”, en referència al parc que LEGO també té a la ciutat, i per això el projecte vol comptar amb la col·laboració d’altres empreses. De fet, un dels principals motius de la seva visita a Barcelona per tal de conèixer Kid’s Cluster era veure com conviuen en una mateixa associació 49 companyies adreçades al públic infantil i familiar.
En aquest sentit, Hanne Traeholt Odegaard, directora senior de la Fundació LEGO, explicava que “no volem que Billund és converteixi en una ciutat de la companyia. Aquerst és un projecte que vol promoure els valors de la infància i no estem preocupats per la competència”. De fet i tal com apuntava Hjortlund, “Capital of Children no ha de ser només una iniciativa només de LEGO” i “les fronteres entre competidors i socis cada vegada són més difuses”.

Els responsables d’aquest projecte van prendre nota de com Kid’s Cluster estava oberta a empreses de tot el sector, sempre i quan es dirigeixin al públic infantil i a les seves famílies, respectant la filosofia de col·laboració i de creixement conjunt.De la mateixa manera, l’associació catalana també vol aprendre de Capital of Children. Com explicava a la trobada Florenci Verbón, vicepresident de l’entitat i director general d’Educa Borrás, “no volem duplicar esforços i iniciatives, sinó crear projectes nous”. Així, Capital of Children va explicar els actes i esdeveniments que organitza al voltant de les famílies, i experiències com l’Innovation Studio, un sistema d’aprenentatge que LEGO ha ofert a totes les escoles de la ciutat. L’entitat també col·labora amb ROCAS i RoboBusiness Europe en la investigació de les aplicacions pedagògiques i terapèutiques en l’autisme.

3a festa internacional del nen prematur a l’Hospital Vall d’Hebron i a l’Hospital Sant Joan de Déu

dijous, 14/11/2013

Amb motiu del Dia Internacional del Nen Prematur que se celebra aquest diumenge, 17 de novembre, un grup de mares i pares amb fills nascuts prematurament a l’Hospital Universitari Vall d’Hebron han organitzat tot un seguit d’activitats per retre un petit homenatge a aquests petits grans lluitadors que van néixer abans de temps i per donar suport i informació a les famílies que actualment passen per la complicada situació d’haver tingut un fill prematur i tenir-lo ingressat durant setmanes o mesos a les unitats neonatals dels hospitals.

El primer d’aquests actes es farà demà divendres, a les 18 h a l’Auditori Plaza de l’Hospital de Sant Joan de Déu (Esplugues de Llobregat). Allà es farà la conferència “Ja estem a casa, i ara?” en què hi participaran famílies, les associacions Prematura, i els professionals de les Unitats de Neonatologia de Vall d’Hebron i Sant Joan de Déu.

Les activitats continuaran diumenge, a partir de les 11h, amb la celebració de la 3a festa internacional del nen prematur, que inclourà l’elaboració d’un mural amb fotografies i mitjons de nens prematurs, actuacions infantils, enlairada de globus, activitats infantils, la instal·lació d’un stand informatiu de diferents associacions de famílies amb fills prematurs i la presentació del 2n Calendari Solidari de Prematurs en el qual hi han participat: Jordi Évole, Risto Mejide, Lucrecia, Eva de Luis, Miquel Sitjar, Àlex Crivillé, David Meca, Angel Rielo, Joan Crosas, Melani Olivares, Noemí Galera i Elsa Anka.

Arriben abans d’hora

Actualment, 1 de cada 10 nens que neixen a Espanya són prematurs. La taxa de prematuritat a Espanya se situa al voltant del 8%, cosa que representa una xifra de més de mig milió de nens i un increment significatiu respecte a les xifres de fa una dècada. Els motius d’aquest increment els hem de buscar en diversos factors com l’estat de salut de la mare embarassada (per exemple, augment de la prevalença de la diabetis), l’increment de l’edat de la mare en la gestació i el major accés als mètodes de reproducció assistida.

Un nadó es considera prematur quan neix abans de les 37 setmanes de gestació i, gran prematur, quan neix abans de les 32 setmanes de gestació. Per a les famílies és una vivència molt dura ja que aquests nadons han de passar moltes setmanes i mesos ingressats en les unitats de neonatologia dels grans hospitals, amb unes cures específiques i vivint dins d’uns úters artificials, les incubadores. A més, els grans prematurs poden presentar problemes degut que els seus òrgans no han acabat de madurar i en alguns casos aquests problemes poden ser molt greus com alguna mena de discapacitat física, retard en el desenvolupament, trastorns de conducta o dèficit d’atenció amb hiperactivitat.

Per tractar els nadons prematurs, l’Hospital Vall d’Hebron és pioner en l’aplicació del sistema NIDCAP que es caracteritza per oferir una atenció individualitzada al nadó prematur amb l’objectiu de prevenir els efectes potencialment nocius que l’entorn de les UCI neonatals provoquen en el cervell en desenvolupament, disminuir l’estrès parental i millorar la interacció pares-fill i contribuir, per tant, al millor desenvolupament del nen i de les seves conductes.

Des del punt de vista dels nadons, s’utilitzen cobertors a les incubadores per protegir del soroll i la llum, es redueix el soroll i la lluminositat dins la sala, s’incorporen tècniques com la del contacte pell amb pell (Mètode cangur), tant de mares com de pares, com una rutina assistencial més (especialment a la zona de l’UCI). També s’ha apostat, com a element essencial de la filosofia NIDCAP, per reforçar el paper dels pares en les cures dels seus fills en estreta col·laboració amb els professionals d’infermeria. A més, els pares poden entrar a la Unitat de Neonatologia les 24 hores del dia per estar amb els seus fills i disposen d’una sala per a ells, on també realitzen reunions per compartir experiències tant amb altres pares com amb professionals de la Unitat.

És d’aquest entorn d’on surt la iniciativa d’un grup de mares i pares amb nens ingressats a l’HUVH de crear al facebook el grup Prematurs Vall d’Hebron per tal de no perdre el contacte, poder compartir experiències i organitzar trobades.

Si voleu més informació sobre els nens prematurs, podeu recuperar el reportatge que vam fer fa uns mesos al suplement Criatures (Accés Premium – Registre gratuït):

http://www.ara.cat/premium/suplements/criatures/vida-que-savanca_0_862713730.html

Segona trobada de mares i pares blogaires a Barcelona

dimecres, 13/11/2013

Aquest cap de setmana, 16 i 17 de novembre, la plataforma Valkiria Hub Space acollirà la II edició de Bloggers & Family  (#baf113), una iniciativa pionera que reunirà per segon any als blogaires i les seves famílies en un entorn lúdic-educatiu per compartir experiències. Durant el cap de setmana, la iniciativa reunirà a centenars de blogaires de diferents llocs per mostrar a altres famílies que no són els primers a encertar i/o equivocar-se en l’educació dels seus fills.

La iniciativa, apadrinada per Madresfera, la primera comunitat de blogs de pares i mares d’Espanya, també comptarà amb la participació de marques i institucions com l’Agència de Turisme de Catalunya, Nestlé, Cybex, Boirón o Planeta amb el seu projecte Superpadres.

Així mateix, en la trobada, Valkiria Hub Space inaugurarà el seu servei Co-Baby per ajudar a la dona emprenedora a compatibilitzar la responsabilitat del seu treball amb la maternitat.

Igualment, el 21 de desembre, Valkiria també organitzarà l’esdeveniment Kids Project, Aprenentatge en actiu per donar a conèixer el seu projecte Kids Project, basat en l’emprenedoria juvenil on fomenten la cultura de l’emprenedoria entre nens i joves de 8 a 14 anys, per transformar els mètodes d’educació tradicional establerts en l’adquisició de coneixement, per una visió més constructiva de l’aprenentatge. A Valkiria prenen com a referència diverses tècniques d’experts i investigadors que aborden metodologies creatives i basades en l’aprenentatge assentat en projectes i en les intel·ligències múltiples.

A Valkiria Hub Space creuen en aquest canvi educacional, doncs no es tracta simplement d’un canvi de rumb sinó de la construcció de nous pilars per al desenvolupament de competències unides a la manera d’aprenentatge, learning by doing, aprenentatge en actiu. Aquest sistema permet als estudiants emprar la creativitat i l’enginy en models pràctics amb objectius i resultats que ells puguin apreciar i valorar.

Activitats per a tota la família
Durant aquest cap de setmana, per als adults es debatran temes com l’educació, les xarxes socials, i es faran tallers per a adults sobre qüestions tan vigents com convertir-se en emprenedor. Per als més menuts, diumenge hi haurà una zona infantil on es duran a terme una àmplia varietat de tallers (Modulmax, Nan Casteller, Dl.2cat…) i també hi haurà una zona per pintar, pintacares, un joc de l’oca geganta i una espectacular sorpresa a càrrec de Dinamiks.

L’esdeveniment tindrà lloc a les instal·lacions de Valkiria Hub Space, una plataforma empresarial destinada a reforçar i accelerar emprenedors i petites empreses i que està situada al carrer Pujades, 126 de Barcelona, al cor del 22@

El Museu del Gas participa en la celebració de la 18a Setmana de la Ciència amb activitats per a grans i petits

dilluns, 11/11/2013

Museu del Gas

Del 15 al 24 de novembre, el Museu del Gas se suma a la celebració de la 18a Setmana de la Ciència amb activitats que volen apropar la ciència i la tecnologia al nostre dia a dia. Facilitar l’accés a la cultura científica és imprescindible per esdevenir conscients de la importància de la recerca i la innovació en el desenvolupament de la nostra societat. La Setmana de la Ciència d’enguany girarà entorn de l’aigua. Sabeu quin paper té l’aigua en la producció de les energies? Sense aigua podríem encendre una bombeta o fer funcionar un motor?

Conferència Aigua i energia: energia i aigua
L’energia i l’aigua estan unides estretament. No només perquè l’energia és un component essencial en moltes de les fases de la gestió integral del cicle de l’aigua, sinó també perquè l’aigua és protagonista d’alguns aspectes de la generació de l’energia. Conferència a càrrec de Miquel Salgot, doctor en farmàcia i professor d’edafologia de la Facultat de Farmàcia de la Universitat de Barcelona, membre de l’Institut d’Investigació de l’Aigua d’aquesta mateixa institució i expert en refrigeració de les aigües depurades.

Dia: dijous 21 de novembre
Horari: 19.00 h
Preu: gratuït. Aforament limitat
Reserves: 934 129 460

Espectacle The Big Van Theory
Monòlegs breus de la mà d’un grup de científics despreocupats que, a través d’aquest espectacle itinerant, pretenen apropar els reptes de la ciència d’avui de manera amena i accessible.

Dia: dissabte 23 de novembre
Horari: 19.00 h
Preu: gratuït. Aforament limitat
Reserves: 934 129 460

Espectacles infantils: La màgia de l’aigua!

Espectacle de màgia per a nens i nenes que inaugura l’exposició del 2n Concurs de dibuix del Museu del Gas i entrega de premis.

Dia: diumenge 24 de novembre
Horari: 11.30 h
Preu: gratuït. Aforament limitat
Reserves: 934 129 460

La festa dels aiguareptes
El 16 de novembre a les 11.30 h el divulgador científic Dani Jiménez oferirà un espectacle a la plaça del Gas que descobreix de manera lúdica les primeres pistes per resoldre amb èxit els “aiguareptes” que trobareu a les sales del Museu del Gas.

Dia: dissabte16 de novembre
Horari: 11.30 h
Preu: activitat gratuïta a la plaça del Gas, oberta a tothom

Exposició Aiguareptes

Durant la Setmana de la Ciència, el Museu del Gas us convida a visitar una exposició per a tota la família que planteja deu reptes científics relacionats amb l’aigua i les seves propietats. Per resoldre els “aiguareptes” no us caldran coneixements previs, sinó grans dosis d’atreviment i enginy!

Dia: del 15 al 24 de novembre
Horari: durant l’obertura del Museu
Preu: inclòs amb l’entrada

Més informació: www.museudelgas.org

Aquest cap de setmana, a Vilafranca del Penedès, cita amb el MiniMost

dijous, 7/11/2013

El Most, Penedès Festival Internacional del Vi i el Cava que se celebra a Vilafranca del Penedès des d’avui i fins diumenge,  reserva un lloc privilegiat als més petits: el Mini Most, amb la projecció de curtmetratges infantils, fruit de la col·laboració amb el Festival Filmets de Badalona. La sessió s’acompanya d’un tast de most natural per tal d’establir un símil amb la versió de maridatge dels adults.

La projecció tindrà lloc el diumenge 10 a les 12 del migdia, i comptarà amb 10 curtmetratges internacionals, vinguts de Regne Unit, Estats Units, Turquia, Alemanya, França i Catalunya. Abans de la projecció, a les 11 del matí, el Most ha preparat un taller al vestíbul del Cinema Casal, en què els nens i nenes de 6 a 12 anys podran construir una màquina de fer cine amb els seus propis dibuixos.

Informació pràctica 

Mini Most Filmets. Diumenge 10 de novembre

11h: Taller Fem Rodar el Most. Activitat gratuïta.

12h: Projecció Mini Most Filmets. 4,5€

Cinema Casal, Vilafranca del Penedès

 

 

Club Conectoma: Primera cita amb joves creatius

dimecres, 6/11/2013

Del 19 al 23 de novembre, a la llibreria La Central del Raval, hi ha una cita imprescindible per a artistes, músics, dibuixants, escriptors o científics en potència que tinguin entre 13 i 17 anys. La llibreria fa una crida a participar en la convocatòria de joves talents a La Central.

Programa d’activitats:
Xerrada: Què llegeixen els joves?
Concurs: Narracions escrites o en imatges
Taller de còmic: Publica el teu primer fanzine
Concurs de música: L’experiència del directe
Taller de programació: Programa una animació
Taller d’art: Exposa en un museu

El projecte:
Ja fa uns anys que es va fundar l’Acadèmia de la Central, un projecte que ofereix als clients de la llibreria la possibilitat d’aprofundir en les diferents matèries contingudes en les humanitats. Per poder completar aquest projecte i per enriquir i ampliar l’oferta de les seves llibreries a un públic tan important com és el juvenil, s’han proposat crear una acadèmia paral·lela, destinada a aquests lectors més joves, però ja autònoms, perquè tinguin també l’oportunitat de compartir inquietuds culturals i desenvolupar els seus coneixements de manera activa i alternativa als mitjans institucionals i habituals. A l’acadèmia per a adolescents l’han batejada com a Club Conectoma, inspirant-se en el projecte Conectoma, també conegut com el genoma humà del cervell, perquè creuen que reflecteix els elements fonamentals en què es basa:

  • Connectar. Oferir un espai per posar en contacte joves amb inquietuds similars. Connectar també disciplines aparentment aïllades com poden ser ciència i art.
  • Investigar. Oferir un espai on els joves trobin les eines necessàries per desenvolupar projectes i per aprendre a investigar de manera més lliure, personal i interdisciplinària.
  • Generar i enriquir. Creuen que la posada en comú i l’intercanvi d’idees afavorirà la generació dels projectes i els enriquirà.

Punt de trobada:
Durant tota la setmana, la Cripta de la Central del Raval es convertirà en un espai dedicat a la literatura juvenil amb propostes temàtiques innovadores i sorprenents. El dissabte, dia de clausura, s’exposaran totes les obres i projectes presentats.

Més informació a: http://www.lacentral.com/web/presentaciones/?evento=90731

350 alumnes participen aquest curs al programa “Suport a la Lectura”

dijous, 31/10/2013

Pere Tordera

350 nois i noies d’entre 7 i 9 anys de la ciutat de Barcelona han iniciat durant el mes d’octubre la seva participació en els tallers formatius del programa educatiu “Suport a la Lectura”. Els infants són alumnes matriculats en 12 centres educatius dels districtes de l’Eixample, Nou Barris i Sants-Montjuïc. Aquesta iniciativa impulsada per l’Ajuntament de Barcelona, mitjançant l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona, es va posar en marxa com a prova pilot el curs passat al districte de l’Eixample i té com a objectiu ajudar a millorar entre l’alumnat participant la comprensió lectora, el gust per la lectura i el desenvolupament de l’hàbit lector com a eines bàsiques per afavorir el coneixement i l’èxit escolar.

El curs passat aquest programa es va desenvolupar al nou equipament municipal Espai de Dinamització Educativa Lola Anglada i va comptar amb la participació de 140 nens i nenes, entre els 7 i 9 anys, d’un total de 4 centres educatius públics i concertats del districte de l’Eixample. Enguany, el programa s’amplia als districtes de Sants-Montjuïc i de Nou Barris, arribant a un total de 350 alumnes de 12 escoles.

Els tallers formatius i les diferents accions amb les famílies es faran a l’Espai de Dinamització Educativa Lola Anglada (carrer Rocafort, 236), al districte de l’Eixample; a la Biblioteca Artur Martorell (plaça d’Espanya, 5), al districte de Sants – Montjuïc, i a la Biblioteca Les Roquetes (Via Favència, 288), al districte de Nou Barris.

El programa “Suport a la Lectura” es fa sempre fora de l’horari escolar, entre dilluns i dijous. La concreció del perfil i la selecció dels infants participants en el programa es decideix des dels centres educatius participants, coneixedors de les característiques i necessitats especifiques de l’alumnat i d’acord amb les famílies.

Aquests nens i nenes es troben dins del procés natural d’adquisició dels processos bàsics de lecto-escriptura i es pot beneficiar d’un treball que permet atendre els ritmes i necessitats individuals. A més, les seves famílies reben també suport en la seva funció educadora, específicament en la tasca d’acompanyar els fills en el seu procés com a lectors actius.

Balanç de la prova pilot

Durant el curs es van impulsar des de l’IMEB reunions de treball amb els centres educatius participants en el programa per desenvolupar la iniciativa; tallers formatius de lectura individual i en grup i sessions especials amb conta-contes per als nens i nenes participants; xerrades amb les famílies dels infants participants; activitats obertes al barri amb la col·laboració de les AMPA’s dels centres participants i d’entitats socioeducatives del districte; sessions de formació i seguiment amb el voluntariat educatius per la lectura, etc….

Segons la valoració del programa feta pel professorat de les escoles participants, un 92% dels nens i nenes que van assistir als tallers van millorar les seves competències lectores, destacant millores en la seva actitud cap a la lectura i una major seguretat, motivació, autonomia, fluïdesa i comprensió lectora. Les famílies dels alumnes participants, van valorar aquesta iniciativa municipal en 4,8 sobre 5 punts, destacant els progressos en la lectura observats en els seus fills/es i les eines i suport rebut per acompanyar els processos lectors a casa. Les persones voluntàries igualment van valorar positivament la tasca realitzada i els resultats comparatius obtinguts.

L’Ajuntament de Barcelona s’ha marcat com a prioritat per a aquest mandat impulsar diferents iniciatives que permetin fer de la ciutat un espai educatiu amb oportunitats per a tothom, que ajudi als qui més ho necessitin. El programa “Suport a la Lectura” forma part de la Mesura de Govern “Compromís municipal per a l’Èxit Escolar. Espais de suport educatiu. Promoció de la lectura i activitats formatives”, presentada davant el consell plenari municipal al maig de 2012.

Attitudes Urban Experience, una innovadora proposta per fomentar la mobilitat urbana infantil arriba a Barcelona

dimecres, 30/10/2013

Més de dos mil nens i nenes de Barcelona participaran a les activitats d’Attitudes Urban Experience que es duran a terme del 28 d’octubre al 6 de novembre al Parc de l’Escorxador de la ciutat.

Conscienciar als nens i nenes sobre el seu paper actiu en la mobilitat del futur és l’objectiu d’Attitudes Urban Experience. Es tracta de la nova experiència educativa creada per Audi Attitudes per a introduir els més petits en una cultura viària responsable que contribueixi a la reducció d’accidents de trànsit i fomenti el respecte pel seu entorn.

Aquesta nova iniciativa d’Audi Attitudes neix de l’experiència desenvolupada per l’Escola d’Educació Viària que, durant 12 anys d’activitat, ha visitat les principals ciutats del país i ha comptat amb la participació de 80.000 nens i nenes de 8 a 12 anys d’edat.

Amb aquesta nova experiència pedagògica, Audi Attitudes pretén evolucionar del concepte clàssic d’educació viària al de mobilitat responsable en entorns urbans, oferint continguts educatius de caràcter més actitudinal, tecnològic i experiencial. Una proposta absolutament innovadora dins l’àmbit del trànsit i la mobilitat urbana al nostre país.

Activitats per a divertir i ensenyar 

La participació a Attitudes Urban Experience és gratuïta i s’adreça tant a centres docents, AMPAS, clubs infantils de temps lliure, clubs esportius i entitats culturals i socials interessades en rebre formació en matèria de mobilitat, com al públic en general.

Attitudes Urban Experience desenvolupa un conjunt d’activitats que, sota la supervisió de monitors especialitzats, pretenen divertir i ensenyar als nens i nenes a ser més segurs i eficients en els seus desplaçaments pels carrers i places de la ciutat.

Aquestes activitats són les següents: “Xerrada sobre la mobilitat responsable” on els nens aprenen conceptes aplicables a la mobilitat urbana; “Taller del joc de la mobilitat”, en el qual s’ofereix un conjunt de recursos digitals amb els quals resoldre qüestions relacionades amb els diferents rols infantils a la mobilitat urbana; “Taller de rutes més segures”, on els nens poden interactuar a través de tablets per a descobrir les rutes més segures des de casa a l’escola i “Taller del conductor del futur”, on els nens assistents tenen l’oportunitat de conduir uns espectaculars karts elèctrics al circuit d’una mini-ciutat.

El mòbil, una eina per a l’aprenentatge

dimarts , 29/10/2013

El telèfon mòbil és una eina molt eficaç per a l’educació, atès que millora la implicació dels joves i porta els continguts a un dispositiu que usen constantment. Aquesta és una de les conclusions que es van poder extreure de la jornada “Tecnologia mòbil i aprenentatge”, organitzada per KID’S CLUSTER amb el suport de Mobile World Capital, celebrada a Barcelona Activa aquest mes d’octubre.

Pere Torrents, mEducational mànager de Mobile World Capital – GSMA (MWC), va donar algunes dades sobre com utilitzem el mòbil, i va recordar que Espanya és líder mundial en penetració de smartphones, amb un 66%, i que al món hi ha 7.000 milions de dispositius connectats: “Quan es va arribar als 4.000 milions, ja hi havia més dispositius que raspalls de dents”, va explicar. Es calcula que per al 2020, hi haurà cinc aparells connectats per persona.

Aquests dispositius han canviat la nostra manera de viure i de comunicar-nos, i això també afecta els joves: el 80% dels adolescents té un smartphone i el 25% dels nens d’entre 2 i 5 anys ja navega sense l’ajuda dels seus pares. I és que les pantalles tàctils han solucionat el problema de la coordinació ull-mà que suposava el ratolí per als nens més petits.

Noves maneres d’educar

Segons Torrents, “la mobilitat pot canviar l’educació”, i d’aquesta idea neix el projecte de MWC mSchool , que vol aprofitar la tecnologia mòbil per millorar la implicació i els resultats dels alumnes. Els mòbils permeten al sector educatiu pensar en noves maneres d’ensenyar i d’aprendre, aprofitant un dispositiu “que els joves ja porten a sobre”, pel que resulta d’accés fàcil .

Aquest projecte té quatre eixos :

- Mobilitzar la informàtica, en què es proposa que el temari d’informàtica de l’ESO es centri a elaborar una aplicació per a mòbils.

- El lliurament dels Mobile Learning Awards, tant a alumnes com a educadors.

- Mobile History Map, que busca treure el mòbil de l’àmbit de l’escola i de la tecnologia, geoposicionant punts rellevants propers a les escoles.

- Potenciar els projectes d’emprenedors en educació mòbil.

Una experiència en escoles sud-africanes

Durant la jornada, Theophilus van Rensburg va explicar una experiència també d’educació gràcies al mòbil, però portada a terme en unes 20 escoles de Sudàfrica, la majoria d’educació primària. El seu projecte, M – Ubuntu, busca des de 2006 millorar la formació dels mestres, integrar els joves al sistema i millorar l’aprenentatge gràcies a l’ús dels smartphones. Aquest inspirador projecte sense ànim de lucre ja té continuitat a Xina, on s’hi ha implementat la primera experiència.

Van Rensburg va explicar que aquests aparells tenen molts avantatges sobre l’ordinador: el 75% de la població sud-africana compta ja amb un mòbil, percentatge que arriba al 93% en el cas dels estudiants de secundària. A més, és una eina que nens i adolescents ja fan servir per escriure, ja que envien missatges i participen en xarxes socials. Aquests aparells també són més fàcils de reparar que un ordinador.

El projecte ha millorat el rendiment acadèmic a les escoles, gràcies a què els joves fan servir els telèfons per dur a terme projectes, preparar exàmens i preparar presentacions audiovisuals i textuals. A més, els mòbils afavoreixen una educació flexible i personalitzada, permeten l’accés a informació global i suposen una eina d’innovació a l’hora de solucionar problemes. La seva flexibilitat permet també l’ús en contextos molt variats i no només a l’aula.

L’ús de mòbils a les escoles també ha afavorit la col·laboració entre gent de competències molt variades (per exemple, estudiants i llicenciats universitaris que col·laboren amb les escoles proporcionant assistència tècnica), a més de contactes multiculturals (com portant a terme videoconferències amb escoles d’altres països). Tal com explica Van Rensburg, el sistema permet que els nens aprenguin tècniques i coneixements que els seran útils quan s’incorporen al món laboral, i impulsa un factor decisiu en l’educació: els implica a ells mateixos a l’hora de millorar el seu rendiment.

Innovació necessària

Aquesta implicació va ser també un dels factors que va destacar Javier González Casado, gerent de gestió del coneixement de la Fundación Telefónica, que porta a terme projectes educatius integrats en el programa Educared. Des d’aquests projectes s’intenta que els nens i els adolescents aprenguin “competències centrals del segle XXI per incorporar-se a la vida adulta”, partint de la base que “la innovació en educació és necessària”. A més de la innovació i la implicació, des d’Educared es promouen projectes en què es motivi als estudiants, es cuidi el seu rerefons personal, es potenciïn les connexions amb l’entorn i en els quals l’aprenentatge sigui social i col·laboratiu.

Una investigació pilot va oferir una experiència d’integració de mobile learning en dos centres educatius (Joan XXIII i Pare Piquer) amb estudiants en risc d’exclusió social, que havien mostrat dificultat en l’aprenentatge i poca experiència de treballs en grup, però gairebé tots tenien mòbil, encara que no l’utilitzessin per a la seva educació escolar.

Els joves que van participar en aquesta experiència van ressaltar l’ús de la geolocalització i el treball en grup, ja que havien d’estudiar un projecte del seu entorn. Per a González Casado, el més motivador ser veure com els joves es van adonar que les escoles formen part de la societat, que l’ús del mòbil va portar a millors resultats i a la creació de continguts, i que els estudiants van quedar molt satisfets amb la sessió de presentació de continguts.

González Casado va tancar la seva intervenció subratllant la importància d’anticipar-se “als canvis de la societat i incorporar-los l’aprenentatge”, per tal de crear vincles entre la societat i l’alumnat.

 

Primera edició del Cicle Músiques Sensibles al Gran Teatre del Liceu

dilluns, 28/10/2013

El Gran Teatre del Liceu posa en marxa aquesta tardor un projecte solidari. Es tracta de la primera edició del cicle Músiques Sensibles, un cicle de concerts eminentment acústics, que se celebrarà del 3 de novembre al 18 de desembre a la Sala Foyer del Liceu  i dels quals, el 10% de la recaptació dels concerts anirà destinat a 9 associacions sense ànim de lucre vinculades a aquest projecte.

És el primer cop que se celebra un cicle d’aquestes característiques al Foyer, I que diferents veus de l’escenari català participen en aquest nou projecte. El cartell compta amb artistes com Sara Pi, Elena Gadel, Quart Primera, Nuria Graham, Pau Vallvé, Luthea Salom, Petrus i Mélissa Laveaux.
A més el cicle compta amb un cartell infantil amb tres concerts que són:  Candela y los Supremos, Oh!Cake and the cookie i Landry el rumbero. En aquest cas, el 10% de la recaptació dels tres concerts infantils es destinarà a “El somni dels nens” (www.elsomnidelsnens.org), Fundació que té com a objectiu fer realitat els somnis de nenes i nens afectats de càncer o altre malalties cròniques o greus amb la finalitat d’porta una dosi d’il·lusió que els ajudi a manternir una actitud positiva al llarg dels tractaments.

El Cicle Músiques Sensibles pretén apropar un espai encara poc conegut. Un espai per descobrir. El Foyer del Gran Teatre del Liceu. Per primera vegada es durà a terme un cicle d’aquestes característiques, amb artistes joves però consolidats i en un format molt especial, i proper al públic. El foyer es troba just al cor del Liceu. Situat sota la platea de la Sala Gran. Un espai equipat amb els mitjans audiovisuals més moderns i una acústica excepcional.

Pel que fa a la programació infantil, el cicle preveu les següents actuacions:

Diumenge 03.11.2012 – 12.00 h 

CANDELA Y LOS SUPREMOS 

Té vuit anys. Es diu Candela. Li agraden els entrepans, la pizza i el color rosa. A casa la Candela, la música sempre hi ha estat present. Ara, Candela i els seus pares, Los Supremos (Eduardo Nebot i Judith Saladrigas) han aconseguit fer de la seva afició (la música), una activitat familiar, ja que acaben de muntar el seu propi grup, ‘Candela y Los Supremos, una manera de passar temps junts alhora que es diverteixen. Una banda diferent, capitanejada per la Candela i amb una frescor inusual. Música pop amb bases enganxoses i rítmiques.

Formaran part del MÚSIQUES SENSIBLES, presentant el seu primer treball ‘Animaladas’. Un disc de pop electrònic en el qual Candela y Los Supremos aconsegueixen retratar-los a la perfecció amb unes lletres plenes d’humor, directes i divertides. Una manera d’aprendre en família sense perdre el ritme.

Diumenge 01.12.2013 – 12.00 h 

OH!CAKE & THE COOKIE 

Oh!Cake and the Cookie són Núria Muntaner i Belize Nicolau, de 33 i 13 anys respectivament. La Núria porta fent de cangur de la Belize des de que aquesta era una criatura, però no va ser fins uns anys que , casi com un joc, la Núria li va ensenyar algunes de les seves cançons. De seguida va sorgir la química. Acaben d’editar un disc de set cançons que acompanya el conte “Lo que más me gusta del mundo” (“El que més m’agrada del món”), de la petita editorial Tula Books.

“Lo que más me gusta del mundo” és molt més que un conte, és una història que ens parla de la diversitat i de la tolerància. Un viatge al voltant del món de la mà de Paul, Mei Chi, Sarabi, Killari, Maui i Nanuq per a descobrir què és el que més els agrada als nens. Aprendre on viueu, què mengen, com juguen…pero sobretot, aprendre a disfrutar de la diferència i a descobrir la quantitat de coses que TOTS tenim en comú.

Al cicle MÚSIQUES SENSIBLES, Oh!Cake and the Cookie estrenaran per primer cop aquest disc

Diumenge 8.12.2012 – 12.00 h 

LANDRY EL RUMBERO 

Rumba Catalana per a gent petita i gran 

Landry el Rumbero és un grup que barreja cançons originals amb una selecció de temes i danses infantils de tota la vida, passats pel sedàs de la Rumba Catalana. Produït per Sicus Carbonell, líder de Sabor de Gràcia, ha comptat amb músics de la talla de David Torras d’Ai, Ai, Ai, Dj Panko d’Ojos de Brujo, Joan Garriga de La Trova Kung Fú, Pep Pascual o Wagner Pa entre altres. Aquest però, té l’objectiu de fer ballar als petits i no tan petits en un directe que no pararà de sorprendre’ns pel seu ritme frenètic i una gran quantitat de danses i jocs al compàs del ventilador.

Més informació a: www.musiquessensibles.com