La cultura com a eina de cohesió social El programa,  un factor de canvi  per a les escoles
1

Quina és la clau de l'èxit educatiu?

Fa uns dies llegia un informe que diu que l'èxit escolar a la ciutat de Barcelona va per barris. Basat en les proves de competències bàsiques conclou que les escoles de barris amb renda més baixa tenen molt menys èxit escolar que les dels barris upper de la ciutat comtal. Quan veig aquest tipus d'informes sempre em pregunto què hem d'entendre per èxit educatiu i la conclusió és que l'èxit no serà el mateix per a una escola de Sant Gervasi que per a una escola d'alta complexitat -per exemple- de Ciutat Vella. Comparar realitats és molt perillós perquè fàcilment podem entrar en la demagògia...
Un consell per reduir riscos és estar amb els nens mentre utilitzen les joguines connectades.
0

Presumir de WIFI al cotxe

Hi ha un anunci de cotxe que em descol·loca: d'entrada hi ha tres nens amb actitud agressiva que presumeixen de les característiques d'un potent cotxe davant d'un nen més baixet que està sent -suposadament- assetjat a la sortida d'una escola. Els "matons" li pregunten al nen què té el cotxe del seu pare i aquest els contesta que té WIFI per deixar-los amb un pam de nas. Tot seguit, el protagonisme espavilat i dos alumnes més entren al cotxe amb WIFI i gaudeixen d'aquesta connexió amb les seves tauletes i mòbils. El pare, que no diu res, se'ls mira pel retrovisor amb un somriure. És feliç...
Fiança de 2.000 euros  per humiliar un indigent
0

Know your enemy

Com a tutor de cicle superior des de fa anys he constatat que la incidència dels anomenats youtubers a les vides dels alumnes és cada vegada més gran. Avui en dia aquests personatges s'han convertit en uns veritables influencers i són imitats pel que fa a vocabulari, gestos o fins i tot vestint o amb els tallats de cabell. A can Youtube, com a tot arreu, hi ha de tot. Els anomenats nadius digitals l'usen com a primer cercador i fan bé perquè et treu de qualsevol problema com fer el nus de la corbata, preparar un bon sofregit o canviar una roda de la bici. Però com és lògic en...
Futbol sense barreres
0

Una baralla en un camp de futbol

Avui dilluns ens hem llevat amb la notícia d'un brot de violència en un camp de futbol en un partit amb menors a Alaró (Mallorca). A mig matí tothom n'anava ple i les xarxes socials escampaven el vídeo de la baralla amb comentaris com "vergonyós", "patètic" i "lamentable". Sí, d'acord. He vist el vídeo i m'ha recordat temps passats quan cada dos per tres hi havia problemes sobretot en el futbol regional. Tinc ganes de veure el got mig ple avui, hi estem treballant molt des de les escoles (perquè a les escoles parlem d'aquestes coses). I en treballen els clubs, cada vegada és més fàcil...
Nadius o  Orfes  Digitals? Mal ús o dependència?
0

Mòbils a les aules? No, gràcies!

A principis del segle passat la indústria automobilística va viure un boom que va provocar una proliferació de cotxes a unes carreteres pensades per carros. Ningú qüestionava que el futur eren els cotxes i les seves constants evolucions motoritzades però en una revolució de substitució com aquella hi va haver nombrosos problemes en forma d'accidents. Es van inventar i popularitzar els cotxes abans que els senyals de trànsit i lògicament abans que els carnets que et capacitaven per a conduir amb certa seguretat. Amb els mòbils intel·ligents passa una cosa semblant: és la revolució...
Robòtica 
 Que educa
0

code.org és la millor pàgina educativa del món

El títol de l'apunt és contundent. Òbviament és impossible que hagi visitat totes les pàgines web educatives del món per fer aquesta afirmació però si em permeteu m'agradaria argumentar-ho. code.org ho té tot: contingut espectacular, bon disseny, molts idiomes (45) i elements molt atractius pels alumnes com poden ser els seus esportistes i sèries preferides. I a més tot és progressiu, tot és intuïtiu, tot és fàcil, tot és accessible. Tot és "ara i aquí"; com ho volen ells. Pots deixar la mainada remenant i en pocs segons te n'adones que estan immersos en l'assaig-error de programar,...
0

#FirstWorldProblems De qui és culpa?

Cada any milers de persones visiten els 19.000 metres quadrats del Memorial que és un homenatge als milions de jueus assassinats per la barbàrie nazi. Amb la proliferació de les xarxes socials i l'estúpid acte de posar-li les coses fàcils al Gran Germà molta gent es fa fotos amb actituds poc pròpies d'un lloc com aquell per penjar-les a Instagram i obtenir uns quants likes i potser alguns somriures dels amics. Em comenten que és fàcil veure-hi gent rient i saltant amb pals de selfie jugant a l'amagada entre els blocs de formigó que formen el monument. L'artista israelià Shahak Shapira,...
0

El vídeo del profe de l'ESO. #viral

Durant aquestes festes s'ha fet viral el vídeo d'un professor de secundària andalús que escarmenta els seus alumnes per la seva manca d'esforç i els anima a canviar d'actitud a partir d'aquest mes de gener. En el poc probable cas que no l'hagueu vist aquí el teniu. En Pablo Poo, aquest és el seu nom, fa servir un llenguatge directe i contundent, a estones desagradable per intentar evitar que els seus alumnes agafin el fàcil camí del Ni-Nisme en una comunitat amb altes quotes d'abandonament escolar. En Pablo se sent frustrat, se li nota. M'imagino que abans de decidir-se a fer aquest...
0

Insubmissió #salvemelsdiacrítics

Ja sé que a aquestes alçades ja s'ha escrit molt sobre el tema dels #diacrítics i que hi ha molta gent que n'està una mica farta però em ve de gust expressar la meva opinió ja que per alguna cosa tinc un blog. D'entrada he de dir que no sóc expert lingüista ni cap de les dues coses per separat però el que tinc molt clar és que estimo molt la meva llengua. Sóc de les poques persones que intenta no fer faltes d'ortografia enlloc i em temo que d'aquests romàntics cada dia en quedem menys, només cal veure com escriu la majoria de gent a les xarxes socials o al Whatsapp per posar uns exemples....
0

Amb més calés milloraríem?

La pregunta del milió és aquesta: realment calen més diners per millorar l'escola catalana? Les dades del darrer informe de la fundació Bofill són clarificadores: la inversió en educació a Catalunya (2,8% del PIB) està a nivells de països en vies de desenvolupament com Perú, Laos o Guatemala tot i que la LEC ( Llei d'Educació de Catalunya) preveia que la inversió havia de ser del 7% pel proper 2017. Complicat per no dir impossible. M'imagino que les famílies que no porten els fills a escoles mimades per l'administració es pregunten si aquesta manca d'inversió afecta el dia a dia a les...