0

Votar sí per a un nou país i per a una nova educació

El 27 votarem, Aquestes no són unes eleccions més. És evident. La campanya tampoc ha estat una campanya més. I a la il•lusió i l’esperança que suposa votar sí a la independència, a la construcció d’un estat nou per a una nació antiga, s’hi ha oposat un no de la resignació, o un no per l’enèsima aposta per transformar allò impossible, amb l’excusa del canvi progressista a Espanya que ha de fer ajornar, una vegada més, a Catalunya el poder reclamar les seves aspiracions nacionals. Però, sobretot, el no s’inspira en la por, en l’amenaça, en el catastrofisme, quan no en la calúmnia, el...
0

Somnis d'estiu, desitjos pel nou curs

Sempre que arriben les vacances d’estiu, aquells que durant molts anys ja les vinculem com l’interval necessari entre un curs escolar o universitari i un altre, acostumem –a estones– a pensar com podem desenvolupar la docència de forma diferent en relació al què hem fet en el darrer curs. Solen ser moments d’una certa lucidesa i on la paraula innovar hi té sempre una presència destacada. Aquest any sí! Aquest curs penso fer activitats diferents, més actives, que donin una resposta efectiva a la diversitat que tinc a l’aula; faré avaluació autènticament formativa acomodant l’ensenyament a...
0

Educació preventiva

Als Estats Units ha tingut lloc aquests dies la cimera contra el denominat “Extremisme Violent” promoguda pel president Obama. El mateix president en un article a “Los Angeles Times” explicava que “grups com ara Estat islàmic exploten la ira que s’infecta quan la gent sent que la injustícia i la corrupció els deixen sense cap altra opció per millorar les seves vides. El món ha d’oferir als joves d’avui en dia alguna cosa millor”. Potser creu que aquesta cosa millor hauria de ser el model d’integració de la diversitat que ostenten els EUA. En tot cas, la millor vacuna l’hauríem de buscar...
0

En educació: del 2013 al 2014

            Quan l’any 2013 arriba a la seva fi resulta adient fer-ne un balanç del què ha estat per a l’educació de casa nostra. L’administració educativa catalana ha vist com un any més ha tingut que fer equilibris per seguir reduint la despesa, al temps que intentava no afectar el nucli bàsic del sistema que garanteix l’equitat i la qualitat de l’educació pública i concertada de Catalunya. Paral·lelament la societat ha continuat immersa en una crisi persistent que afecta a milers de famílies i que, enguany, ha acabat per influir fins i tot en el nivell de les necessitats...
0

Ferran Ferrer, referent

Després d’un any de lluita tenaç contra la seva malaltia el professor Ferran Ferrer ens deixà el passat 28 de juliol. Per la seva edat, la seva trajectòria i, sobretot, pel futur encoratjador que tenia per davant, la pèrdua d’en Ferran ha deixat un gran buit per a la pedagogia i l’educació del nostre país i un immens dolor pels qui el coneixíem i l’estimàvem. Com a professor d’educació comparada tots els que vàrem ser estudiants seus descobrírem, gràcies al seu mestratge, el sentit prospectiu i innovador de l’educació comparada, i no tan sols la seva faceta descriptiva o merament...
0

L'educació: eix del nou estat

                L’envestida recentralitzadora en educació ja té nom: la LOMCE. Mai abans havia quedat tan clar –negre sobre blanc– la intenció de laminar les competències dels territoris històrics (objectiu d’aquesta contrareforma). Colonitzar més el currículum amb l’increment corresponent de la part que determina l’estat, i completar-ho amb un seguit de proves estatals d’aquests continguts per part del govern central, enfonsa la LEC i la converteix en paper mullat. La resta de disposicions que regula aquest projecte de llei van en el mateix sentit i obligarien a Catalunya a...
0

Unir-se per projectes d'innovació i reforma

Davant les actuals dificultats pressupostàries i de l’escassetat de recursos que els centres disposaran durant el proper curs, una de les estratègies més adequades per a fer-les-hi front serà la unió del màxim de docents d’un centre al voltant d’un projecte propi, singular, innovador i reformador. I fer-ho a partir de l’assumpció d’un lideratge que sàpiga conduir el projecte a bon port, amb la participació de tothom i amb eficàcia. Tots intuïm que aquesta crisi no es resoldrà només amb ajustaments, estalvis i mesures lineals. En canvi, sembla clar que les actuals circumstàncies ens...
0

Com aprèn el cervell adolescent?

Sabem que en els primers mesos de vida el cervell dels nadons es caracteritza per una gran implosió sinàptica, a la que li segueix un període de poda que només conserva aquelles connexions que l’experiència acumulada li aconsella mantenir i reforçar. En canvi, aquesta poda elimina aquelles altres connexions que no són tan necessàries funcionalment. D’aquí l’enorme importància de l’educació primerenca dels infants. L’educació infantil se’ns mostra, doncs, com una etapa extraordinàriament valuosa per a la inversió educativa de tota mena: la familiar, la dels entorns de l’infant i també...
0

Ja n'hi ha prou!

Tanquem el 2011 amb una major consciència col·lectiva que la crisi que ens tenalla és molt més greu i profunda de la que ens pensàvem i que trigarem força a sortir del túnel. Precisament per això encara indigna més percebre la situació de dependència que el govern de Catalunya té respecte a qui posseeix la clau de la caixa que, certament, actua com el que és, com l’amo. Ha arribat l’hora de dir prou. No només per raons de justícia històrica i sentimental, ni per les ànsies de plena llibertat que qualsevol poble amb dignitat té dret a aspirar, sinó ja per pura supervivència econòmica. Quan...
0

A més sacrificis més reconeixement

En els temps que corren costa trobar elements incentivadors que permetin il·lusionar-se per la feina, per a fer-la cada dia millor i per afrontar els múltiples problemes i obstacles que la tasca educativa comporta en els nostres centres. La carrera docent catalana sembla dormir en un calaix de la LEC. L’autonomia de centres que propugna sense un mínim d’autonomia financera resulta una entelèquia. I sense diners per a projectes específics ni existeix autonomia financera ni, en bona part, es pot concretar l’autonomia pedagògica que els centres i els seus directors vulguin assumir. En...