I a tu, com t’agradaria que fos la teva escola? - il·lustració /
0

I a tu, com t’agradaria que fos la teva escola?

Marta Reinoso / Institut Trivium L’escolta i la participació dels infants en aquells assumptes que els afecten és un dret reconegut en el Conveni sobre els Drets de l’Infant (1989). Des d’aquest enfocament es concep tot nen i nena com un subjecte actiu, expert de la seva pròpia vida, capaç d’expressar allò que sent i pensa i de prendre les seves pròpies decisions. Tot i així, massa sovint encara, el punt de vista dels infants segueix sent menystingut pels adults.En aquest context s’emmarca l’estudi desenvolupat per Castro i Manzanares, el qual neix amb la voluntat de repensar el lloc que...
La ciència de l'aprenentatge - il·lustració
0

La ciència de l'aprenentatge

Resum de la investigació “Deans for Impact (2015). The Science of Learning”, on es relaciona com aprenen els estudiants i les seves implicacions pràctiques per a l’ensenyament i l’aprenentatge a l’aula.* Recopilat per Edgar González / Institut Trivium COM COMPRENEN ELS ESTUDIANTS NOVES IDEES? PRINCIPIS COGNITIUS La noves idees s’aprenen per referència a les que ja es coneixen. Per aprendre, es transfereix informació de la memòria de treball (on es processa conscientment) a la memòria a llarg termini (on es pot emmagatzemar i recuperar més tard). La memòria de treball té una...
La cultura del 'like' - il·lustració
0

La cultura del 'like'

Anna Bayo / Intitut Trivium  L’ús dels smartphones ha potenciat les xarxes socials com tot un referent de comunicació i socialització entre els joves. Internet és una de les activitats que més temps lliure els ocupa i, si preguntem, diran que ho fan “pràcticament tot” a través del mòbil; informar-se, escoltar música, llegir, fer les tasques de l’escola o l’institut, jugar, veure pel·lícules i, sobretot, comunicar-se amb els amics. “Gràcies al Whatsapp puc parlar amb tothom, encara que visqui a l’altra punta del món”; “Amb Instagram puc seguir els famosos i veure on és la gent a cada...
Història d'un nen amb Altes Capacitats Intel·lectuals - Il·lustració
0

Història d'un nen amb Altes Capacitats Intel·lectuals

Marta Santarén / Institut Trivium Em dic Pau i tinc 16 anys. Són les 8.30 h del matí i ja estic despert... Massa aviat per a un dissabte. Em vaig quedar llegint fins a les mil anit, com sempre em passa. Des que tinc ús de raó tinc la meva tauleta amb diversos llibres. Estic llegint La metamorfosi, de Kafka. És esgarrifós que pugui arribar a empatitzar amb el protagonista de la història... Suposo que és per les vegades que m’he sentit com una cosa rara, o per la crítica que s’amaga en el llibre a la societat que rebutja tot el qui no és com la majoria. Avui m’he despertat inquiet perquè...
És l’hora d’anar a dormir,  desconectem! - Il·lustració
0

És l’hora d’anar a dormir, desconectem!

Marta Reinoso / Institut Trivium Uns bons hàbits de son resulten imprescindibles per estar sans i poder rendir de dia. Un mal descans en infants i joves s’associa a múltiples conseqüències adverses, com per exemple somnolència diürna, alteracions en l’estat d’ànim i el comportament (irritabilitat, agressivitat, inquietud, problemes de concentració), baix rendiment escolar, fatiga, sedentarisme i obesitat. S’estima que el 75% dels joves presenten un dèficit important de son en el moment d’assolir la majoria d’edat, de manera que estem davant d’un fet molt comú i inquietant a la...
M’estima o no m’estima? - Il·lustració
0

M’estima o no m’estima?

Anna Bayo / Institut Trivium En altres ocasions hem descrit l’adolescència com l’etapa de canvi i diferenciació entre pares i fills. Apareixen nous referents que posen en dubte i qüestionen els valors i els models vigents. És el moment en què, segurament, es reorganitza el seu sistema de relacions. Canvien els gustos, els interessos i les inquietuds. Es descobreix i s’experimenta i, molt probablement, apareix l’amor romàntic com una nova manera d’expressar-se i de sentir. Hem de tenir por d’aquestes noves maneres de relació? L’amor adolescent; per què és tan important? Segur que tots i...
La dansa, un recurs educatiu i didàctic. Il·lustració
0

Dansa i escola

Edgar Gonzàlez / Institut Trivium En un moment en què ens qüestionem si treballem per projectes, ens replantegem el currículum o li donem la volta a l’aula, per què no donar més èmfasi a la dansa a les escoles i utilitzar-la com un recurs educatiu, aprofitar-la com una via per desenvolupar l’educació emocional (Bisquerra, 2000). La dansa, com a disciplina artística, és un mitjà d’expressió que ens serveix per comunicar. Utilitzar-la com una eina més en el procés d’aprenentatge ens pot ajudar a treballar les emocions, que ens serveixen per a la construcció de la personalitat i la...
Els pares amb Whatsapp agenda - Il·lustració
0

Els pares amb Whatsapp agenda

Anna Bayo / Institut Trivium 17.30 h: Sortida de l’escola d’un dia qualsevol. La Maria i l’Emma arriben a casa comentant als pares la feina que els han encarregat a l’escola. “Jo tinc una fitxa de mates però l’he oblidat a la classe”, “I jo he de llegir dos capítols del llibre però no recordo bé quins són…”. La mare, el pare, desesperats davant la incògnita i la inconcreció dels deures a fer, treuen el mòbil abans de posar-se les sabatilles. “Algú sap quins capítols han de llegir els nois?” “Sisplau! Necessitem foto de la fitxa de mates!”. Ràpidament, una ràfega de missatges comença a...
0

TEL: la importància de la fluidesa

Institut Trivium / Marta Reinoso Comprovar si l’entrenament cognitiu de les funcions executives millora les habilitats lingüístiques dels nens i nenes amb trastorn específic del llenguatge (TEL) ha estat l’objectiu d’una recent investigació desenvolupada a la Universitat de la Laguna. L’estudi, liderat per Acosta, compara el rendiment de 34 nens i nenes d’entre 5 i 11 anys abans i després de l’aplicació del programa. També inclou un grup de control de comparació format per 34 companys/es d’aula amb un desenvolupament normatiu del llenguatge. L’ASHA (American Speech-Hearing Association)...
0

JUGANT, JUGANT...

Marta Reinoso / Institut Trivium  Un recent estudi desenvolupat a la Universitat de Còrdova i publicat a la revista Journal for the Study of Education and Development conclou que l’activitat lúdica en l’etapa infantil afavoreix el desenvolupament socioafectiu i l’ajust escolar. En la investigació es va portar a terme una observació sistemàtica de 38 nens i nenes d’entre 5 i 6 anys a fi i efecte d’analitzar l’expressió i la regulació de les emocions en quatre situacions diferents (assistència a l’assemblea de classe, realització d’una activitat amb fitxa, sortida de l’escola i espai de...