Estereotips que poden ferir

Fa un parell de dies, una coneguda empresa de telefonia mòbil ens sorprenia a tots amb un anunci que a molts no ens ha deixat indiferents. Hi ha opinions per a tots els gustos, gent ofesa, i gent que no ho està, adoptats confusos i pares indignats pel missatge que destil·la l’anunci, i nens que a qualsevol hora poden estar davant la televisió i poden no comprendre el que estan transmetent si és que realment hi ha algun missatge a transmetre.

Des de la perspectiva i la maduresa que ens dona l’edat adulta, podem entendre que l’anunci pretén ser un gag divertit, que reflecteix la incredulitat de l’oferta, però de la mateixa manera que nosaltres, els adults, ens posem a la pell dels creatius, em pregunto si els creatius s’han posat en la pell dels menors adoptats i la seva realitat, en el que significa patir un abandonament a la primera infància  i en el que suposa reconstruir-se de nou acompanyats d’una nova familia que no et va engendrar però que són els teus pares.

Senyors creatius i directius d’aquesta empresa, hem d’entendre que els fills adoptats no rebem trucades dels nostres pares? O per contra, si som fills biològics els nostres pares ens truquen més sovint? No ho se pas, el missatge de l’anunci no em queda clar, i per tant, a títol personal dubto de l’efectivitat de la campanya publicitària.

Senyors creatius i directius d’aquesta empresa,  ens estan dient que la paternitat adoptiva és de segona categoria? Estan posant en dubte la filiació per adopció? Crec que aquest tipus de missatge no és gens positiu ni per a les famílies adoptives, perquè poden veure ferida la seva sensibilitat, ni per als nens i nenes adoptats que poden rebre un missatge desvirtuat i confús  i que sens dubte, pot dificultar la creació i el desenvolupament del vincle amb les seves respectives famílies.

Senyors creatius i directius d’aquesta empresa, saben vostès quin és el nombre de famílies adoptives actualment a Catalunya i/o a Espanya?  Saben que la major part de famílies adopten a menors que han viscut ja una experiència d’abandonament a edats molt primerenques?  Saben que aquests menors han de bregar dia a dia amb la gent del carrer que permanentment els recorda que són diferents?

Senyors creatius i directius d’aquesta empresa, no se que pretenien amb la seva campanya. El que si se, és que s’han basat en un vulgar estereotip que l’únic que fomenta és el prejudici social. Amb la difusió que estan fent s’estan carregant anys de treball de les associacions que ens dediquem a la defensa de l’adopció, associacions tant de pares, com de persones adoptades que fem pedagogia al voltant del fet adoptiu.

Senyors creatius i directius d’aquesta empresa, els convido a la reflexió. No ens demanin sentit de l’humor, perquè hi ha coses amb les quals no s’hi juga.

2 comentaris

Comenta

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús