Tota una xarxa de possibilitats
Dues mares emprenedores han creat Afterscool, que connecta les famílies amb l’educació no formal. Un nou projecte que aprofita l’accessibilitat de la xarxa per respondre a una demanda real de les famílies
Quantes vegades us heu trobat, com a pares de diversos fills, mirant de fer la quadratura del cercle a l’hora de planificar les extraescolars i els casals d’estiu? Oferta de formació, horaris, si hi ha acollida, distàncies, inscripcions, consultes per WhatsApp i telèfon i el pagament final suposen una inversió destacable de temps i diners, una petita odissea que s’afegeix a l’intens i extens horari laboral i familiar de la majoria dels progenitors.
En aquesta tessitura s’han trobat sovint l’Anna Ravenga -mare de la Júlia i el Jan i consultora en màrqueting i comunicació- i la Laia Iglesias -mare del Pau, el Nil i la Mar i enginyera i consultora tecnològica-. Ravenga i Iglesias (a qui veiem a la fotografia) es van conèixer la primavera del 2015 en el marc de l’Executive Master in Digital Business a Esade. “Va ser un curs de 10 mesos i al principi ens van dir que havíem de fer el projecte de màster, però com que des del principi vam sintonitzar i vam descobrir que teníem moltes coses en comú -mares, emprenedores, amb una aposta per la formació...- vam tenir clar que el projecte havia de transformar-se en una feina real i relacionada amb la criança”, expliquen.
I d’aquesta reflexió ha nascut el portal Afterscool, un marketplace que connecta els pares amb els proveïdors d’oci i formació extraescolars de manera integral: des que es tria l’activitat fins que es paga. “Pensàvem que en el món actual, molt digital, en què tots els pares i mares estem hiperconnectats, comprem online i anem a Google. No podia ser que encara no hi hagués una solució integral amb una oferta àmplia, classificada per edats, àmbit geogràfic i temàtica, i on poguessis pagar amb un sol clic”, detalla Laia Iglesias. “Per tant, Afterscool és una plataforma d’ús molt senzill, que no et fa perdre el temps, i amb activitats extraescolars que aporten molts valors a la família. Hem obert al maig, però ja tenim una vintena de centres col·laboradors de Barcelona, l’àrea metropolitana i també d’Andorra, i tenim la intenció d’anar creixent, fins i tot a Madrid”.
Segons han comprovat, aquest portal és força innovador a l’Estat, tot i que és un sistema que ja funciona des de fa anys als Estats Units. “Precisament les primeres [clientes] van ser un parell de mares emprenedores nord-americanes, a les quals hem pogut conèixer i que ens han ajudat molt”, apunten. “És un projecte que si no haguéssim sigut mares no se’ns hauria acudit. Perquè la logística i l’organització de les extraescolars i, ara, dels campus o casals d’estiu són especialment complicades si tens més d’un fill: respectar els gustos dels nens i quadrar horaris amb les necessitats familiars”, diuen Iglesias i Ravenga.
NOVES PROPOSTES
Aquestes emprenedores tenen despatx a Esade Creàpolis de Sant Cugat del Vallès i reben el mentoratge de l’escola de negocis. Ser usuari del portal és gratuït per a les famílies, mentre que els centres adscrits -escoles d’idiomes, centres esportius, escoles d’art, etc.- han de pagar una quota en funció del servei que volen rebre. “Hem detectat que molts centres tenen una molt bona presència física, repartint flyers i fent cartells, però molts no s’han posat al dia en el món online. Així que els oferim aquesta gestió i suport de màrqueting perquè posicionin el seu negoci a la xarxa i guanyin més clients”, expliquen. “Hi ha empreses que ofereixen tallers molt innovadors que van més enllà de la formació clàssica, com els de youtubers per a adolescents, de robòtica, de cuina creativa o fins i tot també hi ha modalitat d’oci en família. Per a nosaltres és important el procés de descoberta i que els pares no es conformin amb el que ja coneixen, sinó que descobreixin aquesta oferta tan interessant”, conclouen les emprenedores.
Els errors més comuns a l’hora de fer la tria
- Les extraescolars no han de servir d’espai de custòdia dels nens, sinó de potenciador de les habilitats, tot i la falta de conciliació familiar que hi ha a causa dels horaris laborals.
- No es pot saturar el nen d’activitats. Quan els nens estan molt programats semblen robots.
- Cal evitar projectar els anhels personals dels pares en la tria d’extraescolars.Cal prioritzar les necessitats i els gustos del nen.
- L’infant no pot quedar al marge de la tria. Escolteu què opina de l’activitat, si està content o no...
- Cal deixar-li temps diari perquè el gestioni. També durant el cap de setmana.
També per a capacitats diverses
Amb l’objectiu de seguir creixent en diversitat i qualitat d’oferta, Anna Ravenga i Laia Iglesias estan començant a buscar oferta extraescolar per a infants amb discapacitat, psíquica o física, i també per a criatures amb altes capacitats. “Volem donar el màxim de facilitats a les famílies i transmetre molt de valor. Cada vegada més els pares aposten per una formació integral dels fills -subratllen-. També ens agradaria que els usuaris acabin recomanant i valorant els serveis que han fet servir, perquè així entre tots millorarem el servei”.