PALOMA A. USÓ

Tota una xarxa de possibilitats

Dues mares emprenedores han creat Afterscool, que connecta les famílies amb l’educació no formal. Un nou projecte que aprofita l’accessibilitat de la xarxa per respondre a una demanda real de les famílies

Tota una xarxa  De possibilitats / MANOLO GARCÍA Zoom

Quantes vegades us heu trobat, com a pares de diversos fills, mirant de fer la quadratura del cercle a l’hora de planificar les extraescolars i els casals d’estiu? Oferta de formació, horaris, si hi ha acollida, distàncies, inscripcions, consultes per WhatsApp i telèfon i el pagament final suposen una inversió destacable de temps i diners, una petita odissea que s’afegeix a l’intens i extens horari laboral i familiar de la majoria dels progenitors.

En aquesta tessitura s’han trobat sovint l’Anna Ravenga -mare de la Júlia i el Jan i consultora en màrqueting i comunicació- i la Laia Iglesias -mare del Pau, el Nil i la Mar i enginyera i consultora tecnològica-. Ravenga i Iglesias (a qui veiem a la fotografia) es van conèixer la primavera del 2015 en el marc de l’Executive Master in Digital Business a Esade. “Va ser un curs de 10 mesos i al principi ens van dir que havíem de fer el projecte de màster, però com que des del principi vam sintonitzar i vam descobrir que teníem moltes coses en comú -mares, emprenedores, amb una aposta per la formació...- vam tenir clar que el projecte havia de transformar-se en una feina real i relacionada amb la criança”, expliquen.

I d’aquesta reflexió ha nascut el portal Afterscool, un marketplace que connecta els pares amb els proveïdors d’oci i formació extraescolars de manera integral: des que es tria l’activitat fins que es paga. “Pensàvem que en el món actual, molt digital, en què tots els pares i mares estem hiperconnectats, comprem online i anem a Google. No podia ser que encara no hi hagués una solució integral amb una oferta àmplia, classificada per edats, àmbit geogràfic i temàtica, i on poguessis pagar amb un sol clic”, detalla Laia Iglesias. “Per tant, Afterscool és una plataforma d’ús molt senzill, que no et fa perdre el temps, i amb activitats extraescolars que aporten molts valors a la família. Hem obert al maig, però ja tenim una vintena de centres col·laboradors de Barcelona, l’àrea metropolitana i també d’Andorra, i tenim la intenció d’anar creixent, fins i tot a Madrid”.

Segons han comprovat, aquest portal és força innovador a l’Estat, tot i que és un sistema que ja funciona des de fa anys als Estats Units. “Precisament les primeres [clientes] van ser un parell de mares emprenedores nord-americanes, a les quals hem pogut conèixer i que ens han ajudat molt”, apunten. “És un projecte que si no haguéssim sigut mares no se’ns hauria acudit. Perquè la logística i l’organització de les extraescolars i, ara, dels campus o casals d’estiu són especialment complicades si tens més d’un fill: respectar els gustos dels nens i quadrar horaris amb les necessitats familiars”, diuen Iglesias i Ravenga.

NOVES PROPOSTES

Aquestes emprenedores tenen despatx a Esade Creàpolis de Sant Cugat del Vallès i reben el mentoratge de l’escola de negocis. Ser usuari del portal és gratuït per a les famílies, mentre que els centres adscrits -escoles d’idiomes, centres esportius, escoles d’art, etc.- han de pagar una quota en funció del servei que volen rebre. “Hem detectat que molts centres tenen una molt bona presència física, repartint flyers i fent cartells, però molts no s’han posat al dia en el món online. Així que els oferim aquesta gestió i suport de màrqueting perquè posicionin el seu negoci a la xarxa i guanyin més clients”, expliquen. “Hi ha empreses que ofereixen tallers molt innovadors que van més enllà de la formació clàssica, com els de youtubers per a adolescents, de robòtica, de cuina creativa o fins i tot també hi ha modalitat d’oci en família. Per a nosaltres és important el procés de descoberta i que els pares no es conformin amb el que ja coneixen, sinó que descobreixin aquesta oferta tan interessant”, conclouen les emprenedores.