XAVIER TEDÓ

Treballar per l'educació en xarxa

El món de l'educació aposta fort per les relacions en xarxa. La plataforma Tiching es consolida com a referent educatiu amb l'estrena de noves funcionalitats

Nam Nguyen i Tomás Casals són dos joves emprenedors que han fet de l'educació el seu univers professional. Els dos enginyers van començar a fer classes particulars per pagar-se la universitat. Tenien tants alumnes que van decidir muntar una acadèmia de reforç escolar al barri de Sarrià de Barcelona per a alumnes d'ESO i batxillerat. L'èxit de la metodologia utilitzada va fer que en un any arribessin als dos-cents estudiants i haguessin de contractar professors. "Els docents van elaborar un material que no eren llibres de text, sinó una manera senzilla d'explicar les matèries", apunta Nguyen. I afegeix: "A França i als EUA tenien molt d'èxit". Això els va esperonar a posar-se en contacte amb diferents editorials per llançar al mercat algunes col·leccions i cobrir la necessitat d'aquesta mena de material en llengua castellana. El volum de feina era tan alt que van deixar l'acadèmia per centrar-se exclusivament en el món editorial. Impulsats per l'èxit de la iniciativa, ara fa tres anys van crear la plataforma educativa digital Tiching. Nguyen ho explica: "Volíem aplicar les noves tecnologies a l'àmbit de l'educació". Inicialment el portal contenia un cercador de continguts únicament educatius i una xarxa social per a docents. Aquest any, però, la plataforma ha evolucionat i ha augmentat les seves funcionalitats: ha integrat en un mateix espai tota la comunitat educativa (l'escola, la classe, el docent, l'alumne i la família), en permet la interacció entre tots i els ofereix així una nova fórmula d'aprenentatge. Els fruits no han trigat a arribar, i si abans de l'estiu tenia 125.000 usuaris adherits -van duplicar el nombre de docents registrats en menys de cinc mesos-, ara ja va pels 175.000 i preveu arribar al mig milió a finals d'any. Tot i que el professorat segueix sent el principal motor de la plataforma amb un 65% d'usuaris, els estudiants ja representen el 35% quan mesos enrere només eren una quarta part de la comunitat. El cofundador revela: "Cada vegada hi ha més alumnes perquè els professors utilitzen el Tiching a classe". Amb una forta implantació a Espanya i també significativa a Mèxic (18% de docents registrats), a Xile (15%) i al Perú (13%), i amb una participació d'un 10% i un 7% respectivament d'usuaris de l'Argentina i Colòmbia, la prioritat és ara enfortir la seva presència als països de llengua hispànica on són líders, sense descartar arrelar-se en el futur a Europa.

Sortir de l'aula

La nova versió s'estructura sobre tres eixos, classe, escola i món, per permetre una interacció completa de tot l'ecosistema educatiu, en què docents, estudiants i famílies tenen un espai propi per a la gestió de les classes, un altre per estar al corrent de tot el que passa en el seu centre educatiu i un tercer espai per compartir continguts i interessos. El portal compta amb més de 100.000 recursos educatius d'educació infantil a batxillerat seguint el currículum de cada país i classificats segons diferents paràmetres. "La cèl·lula no es pot explicar igual a un nen d'onze anys que a un noi de divuit", remarca Nguyen. La integració de tota la comunitat educativa en aquesta xarxa social contribueix a millorar el procés d'ensenyament-aprenentatge i ofereix les eines necessàries per avançar cap a una educació personalitzada. "Segons el contingut que han estudiat i els resultats obtinguts podem conèixer el perfil de cada estudiant i saber si li funciona més fer-ho de manera visual, auditiva o conceptual perquè cadascú utilitza les seves tècniques". Aquest innovador portal també permet, com subratlla el seu responsable, "obrir el sistema educatiu perquè les aules són molt tancades i falta informació sobre les bones pràctiques docents; aquí es poden compartir alhora que es dóna valor als professors que són referents". Dignificar la tasca del professorat és un dels pilars sobre els quals es fonamenta el projecte perquè, com apunta, Nguyen "tothom coneix el nom de dos arquitectes o doctors, però qui és capaç de dir el nom de dos professors?" Amb aquesta doble finalitat de sortir de l'aula i oferir un tractament individualitzat a l'alumne, Tiching ha posat en marxa l'aula virtual, que facilita que l'alumne pugui estar en contacte amb els professors per resoldre els dubtes que pugui tenir a casa. Una aula virtual que serveix alhora al mestre per convidar els alumnes a intercanviar idees, compartir continguts i aplicacions educatives, així com establir tasques, discussions a classe o notificacions. Paral·lelament, la plataforma educativa ha classificat més de 400.000 escoles pertanyents als països on està present, cosa que la converteix en la més gran i més detallada guia d'escoles dels països de parla hispana. Amb aquesta classificació es pretén facilitar la tasca d'integració d'escoles, docents i famílies, ja que el directori permet la identificació dels diferents actors que formen part de l'entorn educatiu. A més, Tiching compta amb la col·laboració de 300 editorials que bolquen a la plataforma diferents tipus de materials. Algunes d'aquestes editorials ofereixen continguts de pagament i els creadors d'aquest portal s'emporten un percentatge. La majoria de continguts, però, són de franc gràcies al capital privat i a l'esponsorització que rep una plataforma que ja cotitza a l'alça.

Menors de 14, també

Una de les últimes novetats de Tiching és la inclusió dels menors de 14 anys a la xarxa perquè, des d'aquest mes de juliol, s'hi poden registrar, amb l'autorització de pares o tutors. Amb la visibilitat de l'activitat del menor limitada i sota la tutela d'un tutor, el portal persegueix que els menors de 14 anys -que per llei no poden registrar-se a internet ni tenir perfils en xarxes socials- puguin aprofitar-se de tots els avantatges d'aprenentatge que ofereix, com ara una interacció ràpida i senzilla amb els seus professors, garantint sempre la seva màxima seguretat. Els menors tenen un perfil clarament diferenciat respecte a altres categories de la comunitat. La seva activitat no quedarà registrada i no podran comentar, ni seguir altres usuaris, ni establir els seus interessos d'aprenentatge.

Així mateix, cap menor de 14 anys apareixerà en els resultats de cerca d'altres usuaris, ni en les pàgines específiques de cada centre educatiu. El seu perfil únicament podrà ser vist pel seu professor, per la resta de companys que formin part de la seva classe virtual i pel responsable de l'estudiant, que podrà seguir en tot moment l'activitat del menor. Un cop l'usuari hagi complert els 14 anys, Tiching actualitzarà automàticament el seu estatus i el convertirà en estudiant, de manera que ja podrà accedir a totes les funcionalitats que ofereix la xarxa social a aquesta categoria d'usuari. En el moment que un docent decideixi crear una aula virtual podrà enviar als pares del menor un correu per demanar-los que donin d'alta el seu fill a Tiching.

Les escoles s'hi sumen

La seguretat que ofereix el portal ha esperonat el CEIP Explorador Andrés de València a afegir-s'hi. La impulsora ha estat Paz Peralta, coordinadora de les TIC a l'escola i responsable de diferents blogs educatius, que deixa clar que "cal iniciar-los en les xarxes socials perquè tenen una gran importància i l'escola no en pot quedar al marge". En aquest sentit, la també professora de música considera que "Tiching és un bon trampolí per accedir al món virtual per la seva seguretat i senzillesa". Després de treballar amb diferents plataformes com Edmodo, aquest centre valencià ja ha començat a treballar amb aquest portal amb alumnes de primer cicle i infantil a classe. La possibilitat de prosseguir aquesta tasca fora de les aules és una altra de les virtuts que assenyala: "La interacció entre professor i alumne permet continuar les activitats de la classe, i a les tutories es poden recomanar exercicis per reforçar o aprofundir en una matèria, de manera que la formació s'allarga més enllà de les aules".

Si el curs passat Peralta es va dedicar a ensenyar el seu funcionament als docents de l'escola, enguany l'objectiu és que els alumnes de primer a quart de primària facin servir aquest portal seguint els seus mestres. L'únic obstacle que hi ha en aquesta aposta per les noves tecnologies és que les famílies encara desconeixen aquest àmbit: "El procés és lent perquè molts pares, tot i ser joves, no estan gaire familiaritzats amb les noves tecnologies", reconeix. Sigui com sigui, tant ella com els seus promotors estan convençuts que de mica en mica l'educació online anirà guanyant pes per convertir-se en un complement de primer ordre.