Criatures 05/10/2013

Treball a l'aula. Per un estil de vida sostenible

El programa Agenda 21 Escolar arriba als 10 anys a Sabadell. És una aposta per generar una mentalitat sostenible i ecològica que té les escoles com a centre d'acció

T. Gilbert
3 min

L'escola bressol municipal CEIF Creu Alta de Sabadell es va incorporar el 2010 al programa Agenda 21 Escolar amb un hort i un jardí que van plantar al pati de P-1. Ara, veient tot el que han fet fins avui, i tal com recorda la directora, Sònia Sànchez, sembla clar que l'hort ha sigut l'inici d'un canvi de mentalitat.

A la pràctica, les criatures reguen i planten l'hort i el jardí. "Hi ha dies que només surten a olorar les flors i les plantes". Hi veuen i hi segueixen un procés, des que preparen la terra, planten i reguen fins que cullen, que és ràpid d'escriure però que a la natura és lent.

"Tots coneixen les eines de l'hort: les pales, les regadores... I saben identificar els fruits i les herbes aromàtiques que hi ha", continua explicant la Sònia. A més, saben que l'aigua que fan servir per regar prové de la pluja. L'escola l'emmagatzema en uns dipòsits fluvials que tenen al pati.

Totes les classes hi participen, cadascuna segons les seves possibilitats. Els més petits, els de la classe dels lactants, esclar, només s'ho miren, però "ja els agrada, ja". Les famílies col·laboren en el manteniment de l'hort. "L'any passat van ajudar els seus fills a plantar-hi". La idea és reforçar la relació família-escola, perquè la criatura, quan és a classe, recorda que aquella planta de l'hort la va sembrar juntament amb els seus pares.

Però encara hi ha més beneficis. L'escola bressol ha anat explicant als pares què és l'Agenda 21 des que s'hi van adherir, i això ha propiciat, segons explica la directora, "una nova mentalitat", la del consum sostenible, la del reciclatge, la de l'ús dels papers de diari per tapar les taules de l'escola quan les criatures pinten (per exemple).

Actituds sostenibles

Les criatures saben a quina paperera han de llençar els papers i a quina la brossa orgànica, perquè n'hi ha de col·locades als passadissos i les coneixen. "Els que són més grans, els de l'últim curs, fan ells sols la selecció d'escombraries després de dinar, al menjador".

Amb la mentalitat del reciclatge, l'escola bressol ha conscienciat les famílies per fer joguines amb materials reciclats. "Crec que tenim clar que perquè les criatures passin una bona estona no cal que tot sigui comprat", continua la Sònia. Per exemple, per Santa Cecília, el Dia de la Música, les famílies han fet instruments musicals amb pots de galetes o envasos de detergent.

Encara els queda molt camí per recórrer, però la directora de l'escola bressol assegura que "moltes famílies ho han interioritzat".

El projecte local d'Agenda 21 Escolar, tal com explica el regidor de Sostenibilitat i Gestió d'Ecosistemes de l'Ajuntament, Lluís Monge, es va engegar a Sabadell el 2003, just després que a Barcelona, que va ser la pionera a Catalunya. Des de llavors s'han desenvolupat més de 250 projectes, entre els quals destaca el dels horts, que implica molta logística, perquè s'han de rehabilitar els espais, mantenir-los, plantar-hi, respectar el cicle de la planta, reaprofitar l'aigua de pluja per regar-los, fer compostatge de restes vegetals perquè en siguin l'adob...

També es treballa la recollida selectiva i, com a fase última, la prevenció de residus, és a dir, l'aprenentatge de com no generar-ne. "Els papers es poden fer servir per les dues cares o els esmorzars sempre van amb carmanyoles", diu. "Per tot plegat -continua explicant el regidor-, en els últims 10 anys hem anat introduint conceptes nous i diferents, que han calat en la manera de fer de les escoles i de les famílies".

stats