ESTHER ESCOLAN

Temps per gaudir i aprendre

 Repassem l’oferta d’activitats estivals per a la canalla desplegades arreu del país

Temps  per gaudir i aprendre  Repassem l’oferta d’activitats estivals per a la canalla desplegades arreu del país / FOTO: FUNDESPLAI Zoom

Més enllà de convertir-se en simples indrets on nens i adolescents passen l’estona mentre pares i mares continuen treballant, els esplais, casals, colònies, campaments, camps de treball i altra oferta cultural que les ciutats despleguen durant l’estiu estan adoptant un caire cada cop més educatiu. Les vacances estivals generalment s’associen al gaudi, la diversió, la desconnexió i la flexibilitat d’horaris, uns trets que no són incompatibles amb l’adquisició de nous aprenentatges que complementen el currículum acadèmic de la canalla, que pot descobrir habilitats i vocacions que desconeixien.

De fet, fer partícips els infants de l’elecció de les activitats que faran al llarg de l’estiu és una premissa que defensa Pere Vives, cap d’educació ambiental de la Fundació Pere Tarrés: “En la mesura del possible, pares i mares han de fer partícips de la tria els infants i joves, que són els veritables protagonistes de l’activitat”. És, segons Vives, una de les condicions clau per al bon desenvolupament de l’activitat, “ja que el fet de ser actor i protagonista els empodera per prendre petites decisions que els fan créixer com a persones cada dia”.

Vacances per créixer

Fa tan sols deu dies, la Pere Tarrés va obrir el període d’inscripcions per a les colònies i casals d’enguany, que amb el lema “L’estiu, vacances per créixer”, aplega prop de 400 activitats on s’esperen més de 20.000 infants i joves, que gaudiran d’un temps de qualitat sota la batuta de més de 4.000 monitors, la gran majoria voluntaris.

Quins nous aprenentatges aporta a la canalla participar-hi? “El temps de lleure és, probablement, el millor moment per assolir canvis d’actitud i comportament, mentre creixen tenint al costat altres amics, com a iguals”, apunta Pere Vives, que també fa èmfasi en l’autonomia que aporta el fet d’estar allunyats de casa durant uns dies a l’aire lliure, gaudint de la natura i acompanyats de monitors, “elements que creen un clima propici per a l’aprenentatge, per créixer com a persona, fomentar l’esperit d’equip, desenvolupar tècniques i capacitats, l’autosuficiència, el desenvolupament personal, etc.”

Tot i que les colònies de teatre i ball, esportives i en anglès continuen sent les més populars, entre les novetats que Pere Tarrés ha incorporat enguany destaquen les colònies musicals i les de cuina, combinades amb la pràctica d’anglès, una immersió que els pares valoren especialment. Així, del 10 al 17 de juliol, els infants d’entre 8 i 16 anys podran gaudir, entre d’altres, de les colònies musicals a La Conreria, que combinaran la pràctica de diferents estils musicals, amb mestres de l’Escola de Músics i l’Escola de Música Juan Pedro Carrero, amb activitats de lleure i esports d’aventura. Del 17 al 23 de juliol, els nens i nenes de la mateixa franja d’edat podran participar en les colònies Cuina & English a la casa de colònies de La Ruca (Moianès), un espai on gaudir de tallers de cuina de la Fundació Alicia -Món San Benet- i d’activitats de lleure i esports d’aventura, utilitzant sempre l’anglès com a llengua vehicular.

Qualitat i equitat

Una altra entitat de referència al món del lleure educatiu que ja ha engegat la seva campanya d’estiu és Fundesplai, que amb el lema “Encerta l’estiu - Un estiu per a tothom!”, engloba més de 1.000 tandes d’activitats de la màxima qualitat i garantint en tot moment l’equitat. L’oferta inclou des de casals i colònies fins a camps de treball, passant per rutes i estades per a famílies a les cases de colònies durant el mes d’agost. Com a novetats, Fundesplai incorpora enguany casals d’estiu que inclouen cursos de vela o d’equinotèrapia, les colònies A ballar!, al Solsonès, o el camp de treball Get fun in Montsec, íntegrament en anglès i que alternarà feines de recuperació de l’entorn d’Àger amb activitats de lleure i aventura.

A l’hora de cercar activitats innovadores que alhora els permetin treballar en xarxa i col·laboració amb entitats dels territoris on es realitzen, Fundesplai va contactar amb una hípica pròxima al casal d’estiu que organitzen al Prat de Llobregat especialitzada en equinoteràpia. “Es tracta d’una modalitat terapèutica en què el cavall fa de fil conductor amb el treball educatiu que fem amb els infants”, apunta Cristina Martín, responsable de programes escolars i casals d’estiu de Fundesplai. El cavall potencia la sensació de benestar, incrementa l’autoestima i millora el control emocional. “Durant la pràctica de l’equinoteràpia, l’infant i el cavall treballen en conjunt i s’estableix un vincle d’afectivitat i, per tant, una confiança mútua, aspectes que la fan ideal per a tots els infants, especialment per a aquells que tenen necessitats educatives especials”.

L’adquisició de valors i actituds com el respecte per l’entorn també és una tasca que es pot desenvolupar durant el temps de lleure. Es tracta d’una clara aposta que Fundesplai ha materialitzat a través del camp de treball Get fun in Montsec, una proposta que, en paraules de Sergi Cerezo, coordinador d’activitats de les cases de colònies de l’entitat, “lliga de ple amb la filosofia de l’educació per la sostenibilitat”: “Parteixen de la metodologia d’aprenentatge i servei i aporten una dimensió d’acció comunitària per la transformació i millora de l’entorn”. En aquest marc, els joves descobreixen els avantatges de treballar plegats i viuen experiències úniques i aporten valor a la societat, sense oblidar les actituds que fan aflorar els mateixos reptes que representa l’activitat i que, segons Cerezo, “comprenen des de la creativitat a l’autonomia, el poder de decisió i la proactivitat”.

Educació emocional

Les colònies i activitats d’estiu promouen clarament el creixement integral dels infants i adolescents, un creixement en què l’educació emocional esdevé clau. Sabedors d’aquest fet i com a experts que treballen en la matèria des de fa 12 anys, les colònies d’estiu de La Granja Escola de Santa Maria de Palautordera tenen l’educació emocional com a fil conductor. Cristina Gutiérrez, codirectora de La Granja, explica que les carències emocionals que van començar a detectar en la canalla i que es manifesten en forma de pors, baixa autoestima, inseguretat i desconfiança “estan estretament relacionades amb la sobreprotecció que exerceixen els pares i mares”: “Realment no els estem entrenant en aquelles habilitats que necessitaran en el futur, com l’empatia, la comunicació positiva, la responsabilitat per respondre dels seus actes, la paciència per tolerar la frustració o la fortalesa interior per aixecar-se cada vegada que cauen”.

Cronòmetre a zero

Unes actituds que, segons Gutiérrez, “demanen una aturada, posar el cronòmetre a zero, escoltar-se a si mateix, conèixer-se realment i créixer per dins”, unes premisses que poden posar-se en pràctica durant l’estiu, d’aquí que les colònies i casals de La Granja es desenvolupin sota el Mètode La Granja, per a l’educació i entrenament de les competències emocionals i habilitats socials i personals.

Un mètode, tanmateix, ben present en les colònies d’aventura emocional del juliol, adreçades a infants d’entre 6 i 14 anys, que compten amb un curs d’equitació i en les quals els nens i joves aprenen a conèixer-se a través d’activitats com el lideratge amb el cavall, el pont de la comunicació positiva, el circuit de la confiança, la navegació en barca en equip, el castell de les equivocacions o la gimcana de l’autonomia.