BERNAT VILARÓ

Revolució a l’aula. Aplis per enriquir l’educació

L’assignatura mobilitzem la informàtica porta especialistes en tecnologia a les escoles i aplicacions als instituts. Quines experiències han tingut tant alumnes com professors?

El programa educatiu mSchools ajuda els estudiants de secundària a treballar amb tecnologia a l’aula a través de la creació i l’ús de solucions mòbils. Amb l’assignatura mobilitzem la informàtica l’alumnat idea i desenvolupa conceptes creatius en forma d’aplicacions per millorar hàbits quotidians. Aquest programa ja es du a terme en uns 200 instituts del país i, presentat el juliol del 2013, compta amb 200 professionals en actiu d’empreses líders en el desenvolupament d’aplis o videojocs. Són els anomenats experts, que fan de mentors i treballen colze a colze amb els 250 professors que s’han format amb el programa mSchools.

El 2 d’abril aquests experts van organitzar un taller a l’edifici del Mobile World Centre de Barcelona, amb una trentena d’assistents, que van debatre sobre les seves experiències dins el programa. Ara que falta poc per acabar el curs és un bon moment per conèixer l’opinió dels experts i dels professors que han pogut tocar de primera mà aquest projecte pioner.

Relació amb el món

Un dels experts, Pau Font, comunicador i divulgador tecnològic especialitzat en aplis, assegura: “Els alumnes es pensen que ho saben tot de la tecnologia i no en saben gairebé res, i els professors i adults ens pensem que no en tenim ni idea però tenim més criteri per saber què és bo i què no”. Opina que es necessiten dues coses per aprofitar les aplicacions “en favor de l’educació dels nostres fills”. “La primera, que els professors i adults coneguem quines aplis poden ser interessants per treballar amb els alumnes. I, la segona, que els estudiants transformin la seva passió per aquests aparells en valor d’aprenentatge per a ells mateixos i per als companys”.

Una de les professores que s’ha format amb el programa mSchools és Marjo Fernández, de l’Institut Príncep de Viana de Barcelona. A partir de la seva experiència, creu que el triangle entre professorat, alumnat i experts “és necessari a la docència, tot i que no sempre es pot portar a la pràctica”, perquè una de les dificultats és contactar amb persones expertes, segons explica. En aquest sentit, “el programa mSchools ofereix una borsa i una plataforma que permet trobar un perfil el màxim d’adequat possible”, afegeix Fernández. Gràcies als experts, “l’alumnat sent que el que fa al centre té relació amb el món professional”, continua. Tot i que només s’ha trobat amb facilitats, reconeix que en ser el primer curs que s’imparteix l’assignatura poden aparèixer algunes dificultats.

En aquesta línia, el professor Natxo Varona, de l’Institut Municipal d’Informàtica de l’Ajuntament de Barcelona, reconeix que s’ha trobat amb algun entrebanc: “El repte mSchools és radicalment trencador i, si creus que pot ser un camí de roses, quan baixes el programa a les aules veus que hi ha dificultats”. El Natxo explica que el professorat “s’ha hagut de reciclar” amb les noves tecnologies, i que els experts han de fer “de matalàs entre l’alumnat i el professorat”. Tot i això, reitera que el projecte “és un gran repte per a tots”.

Nova manera de fer

Albert Forn, director associat del GSMA i responsable de mSchools, considera que el programa “ha estat una eina molt important perquè els professors de mobilitzem la informàtica desenvolupessin una nova manera de fer a les aules”. “L’assignatura aporta moltes idees noves, es compta amb experts de la indústria que voluntàriament ajuden mestres i alumnes a crear i millorar el projecte que desenvolupen”. “La manera de treballar l’assignatura és diferent del que estem acostumats alumnes, professors i escoles, de manera que potser sí que es tracta d’una petita revolució, de la qual podem aprendre moltes coses i treure moltes idees que ens ajudin a enriquir el sistema educatiu”, afegeix Forn.

Meritxell Ruiz, directora general d’Atenció a la Família i Comunitat Educativa de la Generalitat, informa que de cara al curs 2014-2015 hi ha la previsió de desenvolupar material específic dins el projecte mSchools per a cicles formatius de grau mitjà, “en concret per a les famílies de gestió administrativa, sistemes microinformàtics i preimpressió digital”. “S’aplicaran de forma pilot en alguns centres de Catalunya amb l’objectiu de fer-los extensius el curs 2015-2016”, afegeix.

El programa mSchools és una iniciativa impulsada per la Mobile World Capital Barcelona amb la col·laboració de la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona i la GSMA, l’entitat que agrupa els principals operadors mundials de telefonia mòbil.