BERNAT VILARÓ

L’aula al revés. L’alumne guanya protagonisme

La metodologia Flip the Class canvia la manera tradicional d’educar a l’aula i permet posar en pràctica la simulació clínica en l’àmbit de la salut

Reptes tecnològics de les escoles L’aula al revés L’alumne guanya protagonisme / FOTO: TECNOCAMPUS CARLES GARCIA Zoom

El TecnoCampus de Mataró organitza el dijous 4 de setembre al matí una jornada d’innovació docent centrada en la metodologia Flip the Class, que inverteix l’aula i canvia l’ordre tradicional d’impartir la teoria a classe. Aquest tipus de docència promou la resolució de conflictes, l’elaboració de casos pràctics i, sobretot, el treball en equip. La part teòrica té lloc fora de l’aula i aprofita diferents eines tecnològiques. L’enfocament educatiu s’inverteix i la centralitat de la classe ja no és el professorat que explica i ensenya uns continguts a l’alumnat, sinó que amb el Flip the Class el que es busca és que els estudiants aprenguin també unes habilitats i actituds pràctiques. Així, la metodologia planteja un canvi en el format tradicional de l’ensenyament. La sessió, acreditada pel departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, està orientada al professorat de secundària, batxillerat i cicles formatius per compartir experiències.

Canvis de rol

Segons Carme Rovira, del TecnoCampus, “durant molts anys s’han explicat les assignatures amb poca o nul·la interpel·lació amb els estudiants”. “El mètode Flip the Class dóna idees per invertir l’ordre”, assegura. A més, explica que molts centres de secundària ja han estat aplicant aquesta tècnica, “que ara arriba amb força a l’educació superior”. Es busca aprofitar l’experiència i les recomanacions del professor que hi hagi a l’aula, amb un feedback ràpid i directe amb els estudiants. Paral·lelament, a fora la classe es treballa a partir de materials audiovisuals i activitats d’autoaprenentatge que es poden fer sense la presència del mestre. “És un repte que fa que el plantejament de l’assignatura canviï, tant en el rol del professor com en el dels estudiants, i també en l’estructura de continguts o la manera com els hem impartit fins ara”, continua Rovira. “Flip the Class no planteja el que el professor vol explicar, sinó el que vol que l’alumne aprengui”, reitera.

De la jornada del dia 26 al TecnoCampus, Rovira explica que es tracta de donar unes bases sobre aquest mètode “per començar a treballar-hi immediatament”, i amb l’objectiu que els professors que hi assisteixin “puguin valorar les possibilitats reals de portar el Flip the Class a l’aula i coneguin recursos que els hi permetin fer”. “Volem que els participants també valorin la tecnologia com un element natural”, conclou Rovira.

En un altre exemple d’innovació docent, i també seguint la metodologia Flip the Class -aquest cop aplicada a la sanitat-, el Centre de Simulació i Innovació en Salut del TecnoCampus (CSIS) neix amb l’objectiu de facilitar i promoure el desenvolupament i la formació integral dels estudiants i professionals de la salut, utilitzant els mètodes més innovadors d’aprenentatge. La innovació i la recerca són els pilars d’aquest nou model.

Simulació clínica

Carolina Chabrera, responsable del CSIS (que depèn de l’Escola Superior de Ciències de la Salut), explica que la simulació clínica “ens proporciona un nou mètode d’aprenentatge i entrenament en què s’entrellacen coneixements, habilitats i valors humans”. Es crea un escenari que permet experimentar la representació d’una situació real “per practicar, aprendre, avaluar, provar o adquirir coneixements i habilitats amb el màxim de realisme”, afegeix Chabrera.

Al grau en infermeria del TecnoCampus ja s’implementa aquesta metodologia docent des del primer trimestre del primer curs, i l’alumnat de quart realitza sessions de sis hores “on ha de donar resposta a diferents situacions clíniques que presenta un mateix pacient i que evoluciona segons les seves decisions”, tal com relata la responsable del CSIS. Tot això mitjançant el debriefing, un sistema de gravació i sincronització de la informació clínica del pacient “que permet visualitzar i analitzar les actuacions dels estudiants per aprendre de l’error”. Per la responsable del CSIS, la simulació “és bàsica per a un aprenentatge de qualitat i d’adquisició de competències”.

Projecte de recerca

D’altra banda, l’Avaluació Clínica Objectiva i Estructurada (ACOE) és un format de prova d’avaluació que incorpora diferents instruments i es desenvolupa a través de diverses estacions o casos, simulant situacions clíniques reals. Mitjançant l’ACOE, “s’avalua l’alumne per garantir l’adquisició de les competències establertes i treballar -en els cursos següents- aquelles en les quals s’ha de millorar”. “Estem preparant un projecte de recerca, premiat recentment per l’Acadèmia de Ciències Mèdiques i de la Salut de Catalunya i de les Balears, per validar aquesta prova”, sentencia Chabrera.